CITAT (yenny @ 05-11-2005, 13:21)
CITAT (Ophelia @ 05-11-2005, 11:32)
Jag är rädd att jag inte förstår din fråga.
Nyttig mat synonymt med minimalt med bekämpningsmedel, nyttig mat för vikten eller båda delarna?
Kanske nyttig mat som även är nyttig för ställningstagande mot människors lika berättigande och miljön?
Jag menar nyttig mat för att må bra... för att vara pigg o glad... för att gå ner i vikt (inte för min del,men för killen) o samtidigt vara god mat

Tja...förrutom att byta ut grädde (eller använda mindre), snåla in med fett till stekning m.m så finns ju en bra modell via tallriksmodellen. Alltid bra att börja måltiderna med en rejäl tallrik sallad innan maten. Äta ofta. Alltid mellanmål (med exempelvis frukt). Jag tycker man kan använda i stort sett alla recept men vara lite uppmärksam med grädden, smöret och socker.
Personligen så skiter jag i "smalmat". Äter vanlig mat (enligt tallriksmodellen) och motionerar. Jag har gått ner massor med kilo. Äter 5 ggr/dag, steker i mindre fett (men steker hellre i ugn eller grillar), äter alltid mellanmål (frukt) och äter alltid en rejäl salladstallrik innan maten.
Motionen får jag genom att hoppa av några hållplatser före och går resterande väg hem. Jag går till mötena som är inom en rimlig radie till min arbetsplats annars så cyklar jag.
Annars finns här lite tips:
http://www.smalmat.se/