|
Fler än jag, som retar sig på felskrivningar. |
|
|
|
09-11-2005, 23:16
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
I morse såg jag detta i NorrbottensKuriren... Prostata upptäcks sent i norr Jesses amanda, skulle inte vi i norr veta om att alla av manskön har prostatakörtel Jag gjorde som jag brukar.. mailade webbansvarig och fick ganska snabbt ett tack för att jag uppmärksammat "felet" och han sa att rubriken var ändrad Visst ja... Så här ser det ut nu... Prostatacancer upptäcks sent i norr
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
09-11-2005, 23:20
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 00:16) I morse såg jag detta i NorrbottensKuriren... Prostata upptäcks sent i norr
|
|
|
|
|
10-11-2005, 08:16
|
Medlem

|
CITAT (LadyAdina @ 10-11-2005, 09:11) Ho ho, den var bra! Och jo, även jag stör mig, ibland mer än nödvändigt, på felskrivningar, särskrivningar och dylikt... Åtminstone i tidningar, där man tycker att någon kunnig person borde korrekturläst. "Vanliga" privatpersoner kan ju ha t.ex. dyslexi eller ha något annat språk än svenska som modersmål, så där lägger jag mig inte i.  Absolut... jag menade felskrivningar i tidningar...där jobbar de ju med text och bör ha någorlunda koll. "vanliga privatpersoners" ev felskrivningar stör mig inte alls  Hoppas verkligen att ingen missförstod.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 09:32
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Ush, ja! Det är så irriterande med felskrivningar i tidningar! Dessutom är det himlans irriterande om meningsutbyggnaden inte stämmer... Fast jag blir bättre och bättre på att inte bry mig. Vadå, huvudsaken att man förstår vad man menar, brukar jag tänka numer. Förr var jag jätepetig med min egen text, korrekturläste till och med kärlekslapparna till gubben, men sen jag fick min skada (whiplash) har jag upptäckt att jag skriver mer och mer fel och bygger konstiga meningar i både tal och skrift. Det har fått mig att släppa lite på min "rätt ska vara rätt" mani.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 09:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
För några år sedan, läste jag en mening i en TV-bilaga där det stod ungefär så här:
PLUS - Programmet där vi får reda på vad som är bra och dåligt med Sverker Olofsson.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 09:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 10:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid Det var bland det värsta jag har hört! Många med mig har saknat dig här Ingrid. Snälla, bry dig inte om såna elakingar, de som inte har annat för sig än att klaga på hur andra forumister skriver har ett fattigt liv. Vad gäller skriftspråket i dagstidningar kan jag hålla med om att det ser för illa ut ibland, speciellt på sportsidorna.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 10:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid Tråkigt, Ingrid. Sjäv retar jag mej inte på felstavningar, det kan finnas så många orsaker. Jag ser inte ner på något eller någon, som skriver fel. I tidningar är det både plats- och tidsbrist. Jag är inte beredd att betala mer, för att kunna läsa perfekt korrigerade texter, viktigare för mej är att få nyheterna snabbt. (Om prostata-grejen hade jag redan hört i radion, missförstod inte texten, för det är ganska ovanligt att göra nyheter av frisk prostata.  )
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49

|
Hälsar Ingrid Nejmen...nu blir jag paff...du har varit väldigt saknad här ju...bry dig inte om sånt...skönt att se att du kom tillbaks
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Ofta slinker det med felaktigheter bara för att pressläggningstiden alltid är närmare än folk tror. Men det är ju inte mindre irriterande för det när man ska läsa. Det är ju en himla skillnad på en sjuk sköterska och en sjuksköterska, råttkött och rått kött. Särskrivningssjukan och ihopskrivningssjukan är de två mest plågsamma farsoterna i det svenska språket. Tredje jobbigaste sjukan tycker jag är kommateringssjukan. Alla dessa kommatecken som drälls helt i onödan gör att meningen tappar flyt. Det värsta är att vid en genomläsning hittar man alla de där felen i nästan vilken tidning som helst, utom möjligen National Geographics. Eftersom språket är mitt levebröd retar det mig ännu mer när jag ser att någon groda slunkit med i min egen text. Då blir jag riktigt sur  Edit: Jaja, stavningen är ju också en detalj... GAH!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:18) Det värsta är att vid en genomläsning hittar man alla de där felen i nästan vilken tidning som helst, utom möjligen National Geographics. Inte precis de senaste och hetaste nyheterna. Jag tycker det är viktigare att få färska nyheter med morgontidningen, än att allting är precis perfekt och felfritt stavat.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
Hälsar Ingrid Har jag då aldrig märkt! Och f ö tycker jag att man får skriva hur mycket fel som helst i ett allmänt forum, men absolut inte i tidningar odyl.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:43
|

Medlem
Antal inlägg: 350
Medlem nr: 5 718

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-11-2005, 11:44) Jag gör/gjorde - sedan fick jag dator och började producera våldsamma felstavningar själv, skriver jag för hand stavar jag aldrig fel - kopplingen hjärnan fingsingarna är inte helt rätt här. En gång fick jag faktiskt ett klagande mail i min bredvlåda om vad jag skrev fel på Odla och att man inte kunde ta det jag skrev på allvar p g a detta. Jag var mol-tyst av det!
Hälsar Ingrid Nej men! Så hemskt! Håller med tidigare skribenter: försök att inte bry dig om det! Det är just det som gör att jag aldrig skulle hacka ner på någon eller påstå att man inte kan ta någons inlägg seriöst - att man faktiskt inte vet VARFÖR en person gör felskrivningar. Vem som helst skriver fel ibland, på grund av stress eller något annat, men de som skriver fel "konstant" har ju en orsak. Och oavsett vad den orsaken är (lider av dyslexi, varit med om någon olycka etc.) så måste ju personen få yttra sig i skrift utan att behöva vara rädd att bli påhoppad av oförstående personer!
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:47
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 10-11-2005, 11:24) CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:18) Det värsta är att vid en genomläsning hittar man alla de där felen i nästan vilken tidning som helst, utom möjligen National Geographics. Inte precis de senaste och hetaste nyheterna. Jag tycker det är viktigare att få färska nyheter med morgontidningen, än att allting är precis perfekt och felfritt stavat. Jag håller med dig, nyheterna ska vara korrekta och snabba till ett vettigt pris, men jag kan inte låta bli att störa mig på felstavningar och olika "sjukor" ändå. Yrkesskadad kanske
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:56
|
Medlem

|
Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister...sånt är totalt främmande för mig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att klaga på stavning i ett forum. Ingrid... jag har inte heller lagt märke till att du skulle ha mycket felstavningar och jag hoppas att du inte tog illa vid dig av denna tråd. Kanske blev rubriken fel men det var inte meningen. Hannele... inte visste jag att felskrivningen i Kuriren hade tagits upp i radio.
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:57
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2005, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Hälsar Ingrid Fy vad elakt Själv skriver jag massor med fel men det skiter jag i. Tycker att det är innehållet som räknas och inte utseendet. Om det är någon som inte förstår så får dom väl fråga. Det är ju skillnad på om man skriver mycket, kanske i sitt jobb, eller om man bara gör några inlägg i ett forum. Så ingen skall känna sig utesluten för att stavningen eller något annat inte är perfekt. Basta!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
10-11-2005, 11:00
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 10-11-2005, 11:57) CITAT (Felix matte @ 10-11-2005, 11:56) Nu känner jag mig nästan utpekad att ha klagat på forumister... Var det inte tidningar du menade? Så fattade jag iaf. Javisst var det tidningar jag avsåg men när jag nyss loggade in och läser fortsättningen så ångrar jag tråden
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|