Jag går just nu en kurs i att bli God Man och Förvaltare så jag måste bara förtydliga en del. Jag tycker det är kränkande (men jag tar inte åt mig) att man kan dra alla över en kam bara för att man har dålig erfarenhet av God Man. Givetvis finns det dåliga Goda Män men det gör inte alla till dåliga.
Det finns en bok "God Man eller Förvaltare - En praktisk handbok" av Kerstin Fälldin från Natur och Kultur. ISBN 91-27-35365-6
Jag har även en informationshäfte sammanställt av Överförmyndarnämden i Ronneby och Karlskrona om det är nån som vill ha den så maila mig.
Det är Överförmyndarnämnden i kommunen som ansvara för Goda Män och Förvaltare och Länstyrelsen är tillsynsmyndighet.
CITAT
För denna resa 2x5 mil tog Ulf 1100:- i arvode.
Antagligen bilersättning och timersättning. Hur lång tid tog det att resa och handla?
Dumt av God Man att sälja sin TV för det är typiskt nåt som verkar skumt.
Nu är det ju så att om Pia vill ha något så ska han få köpa det, precis som du och jag. Men God Man ska ju se till att pengarna räcker.
CITAT
Känner till om flera godemän som är riktiga fifflare!!!!
Då tycker jag att du ska anmäla dom till Polisen och Överförmyndarnämden i din kommun!
CITAT
Brukar väl vara det sociala som avlönar dem.
Om Huvudmannen har en inkomst eller kapital på mer än 2 prisbasbelopp ska arvodet i regel betalas av huvudmannen. I annat fall betalar
kommunen arvodet.
CITAT
ett par som fifflade flermiljonförmögenhet av äldre släkting
Gör skillnad på släkting och God Man!
God Man ska lämna redovisning varje år till Överförmyndarnämnden.
/Susanne