Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584
På Madeira hade de stora fina träd med gul/vit/aprikos blommor som var underbart vackra och doftade sagolikt! Träden heter Frangipani. Jag såg att Impecta säljer Frangipani-fröer och benämner växten som krukväxt.
Finns det någon som har erfarenhet av att driva fram Frangipani-fröer - är det lönt att ens försöka? Och har någon haft den som krukväxt och vet hur man ska sköta den?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Jag har inte sått den , men haft som krukväxt -innan min orangeriperiod DEn är nog beroende av luftfuktighet på vintern och jag gissar att fröna är varmgroende
Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566
Jag har fått upp dem från frö. Lade dem i blöt något dygn, satte dem sen i såjord och väntade. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan de kom upp, men det behövdes inte någon undervärme eller så.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson
Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566
Jag har haft två stycken vid olika tillfällen. Enligt min erfarenhet är de ohyremagneter, och båda mina dog inom två år av angrepp. Ingen hann att blomma, tyvärr. Skulle tro att de växte 1.5 dm på ett år. Får jag någon gång utrymme till att ha ett svalare rum vintertid, så ska jag testa dem igen.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Kan skriva under på ohyremagneter, speciellt rött spinn :-((((
Tyvärr är en hel del av de exotiska skönheterna lite för benägna att få det - så de blir inte långlivade hos mig. Ibland kan man se Pluemria till salu i plantskolorna ( annat namn på frangipani). V+åldsamt benägna är kanske ett bättre ord. Vissa sorters exoter bekämpar jag på såsom citrus för där går dte att hålla det fritt medans hibiskus nästan är omöjligt fast jag kämpar med en och Plumeria ja suck. Har hellre någe annat!