Nej Stina ! jag tycker du ska fortsätta med din "stil" Vi kan väl få ha nån som tänker på färgerna och är lite stilren i rosträsket
Jag hade så tjusiga planer från början , men provrabatten med kanadarosorna rörde ihop allt

såhär var det ...
(Det här har Kajsa tex redan läst .. men hon får hoppa över inlägget) ...:
Fem år av ditt liv –långt om besatthet
I ungefär 5 år + har jag varit intresserad av rosor .
(Läs totalt besatt)
Den första perioden –var målet att hitta en snittros , för inplockning i vas –som klarade mitt klimat.
Därefter kom albaperioden med Maxima,
nån "vänlig"

själ rekommenderade –rosenposten mfl firmor .
Jag började beställa .
Listorna blev längre och längre .
Sökte klätterrosor och buskrosor
I mitt frösående och perennintresse hade jag redan passerat stadierna :–”sillsallad” alla färger på en gång –en växt av varje sort ,
mer strukturerade -fält av samma växt
–mer lugn åt ögat –oftast vackrare
–stora höga perenner
–stenpartiväxter –mer struktur –bladformer osv .
Mindre och mindre växter , stå på knä o ”titta -med –luppstadiet” är kvar ..om jag nånsin kommer dit.
Mer vild och likna-naturen-trädgård-lär dröja .. för mycket av den sortens spenat runt om huset redan ..
Första gallica rabatten var noga utvalda –enbart mörkt lila och vita rosor –kombinerade med sällskapsperenner i mörkt lila, silver och vitt
Den blev jättevacker ....den rabatten
Sen Tivolirosorna –de mest underliga färgkombinationer , radiga och skrikiga –men underbara – men behövde krukodling
Genomdrev Vinterträdgårdsbygge- så jag kunde förvara de icke härdiga cirkusartisterna i krukor hela vintern .
Sen åkte jag på Blomkvists odyssen -32 olika kanadensare och EN stor lång förberedd rabatt …
Återgång till sillsallads stadiet igen –försöksodlingsrabatt sas.
Därefter 10 rosor av vardera-köpte tex Agnes. P dawn , Rugosa repens William Baffin –stora fält i nya rabatter .En gul rabatt , en rosa vit osv ..
När jag sent i somras, äntligen fått se de flesta i ”sillsalladen” blommande samtidigt –tyckte jag att det var vackert!
Slutsats ?–Rosgalenskap påverkar synnerverna