|
Får jag be om lite hjälp! Nedanstående rosor tänkte jag beställa inför våren. Mina erfarenheter av rosor är obefintliga och det enda som intresserat mig tidigare är om dom varit vackra (och det är ju de flesta). Jag har aldrig tagit reda på vad en vacker ros heter eller vad det är för sort.. Rosorna nedan är sådant som jag hittat på nätet eller fått goda omdömen från er här på odla. Jag har faktiskt inte sett en enda av dom i verkligheten vad jag vet. Min ”rosengård” kommer att bestå av 4 kvadrater (2,5 x 2,5m) med gångar mellan. Två av kvadraterna kommer att få ”klättervägg” av armeringsmatta.  Blir det här åt h****ke rent färgmässigt? Hur kommer Mozart och Rosa Mundi att passa ihop? Ska någon ros byta plats med någon annan? Jag behöver också hjälp med vilken grupp respektive ros tillhör. Söker jag på nätet så blir jag aldeles förvirrad. Endera delen så kan samma ros tillhöra flera grupper eller då grupperas rosorna olika av olika "experter". Är det några som riskerar att fysa ner och alltid vara en "småväxt" ros här i z 4-5. Mozart och Robustan är jag själv lite misstänksam emot. Bonica har idag fått vika sig för Morden Centennial Gula kandidater till kvadrat 1: Helenae hybrida Aicha Yellow Persian Chinatown Morden Sunrice x2 Rosa kandidater till kvadrat 2:William Baffin New Dawn Mme Boll Morden Bluch x2 Martin Froebisher Röda kandidater till kvadrat 3Henry Kelsey Champlain Adelaide Hoodless Cuthbert Grant Robusta Rosa kandidater till kvadrat 4:Mozart Rosa Mundi Morden Centennial x2 John Davis Som sällskap kommer rosorna att få blå och vita perenner. Tack på förhand/ Anki
Helena hybrida blir den inte på tok för stor ? Aicha ca 3 x 2,5 m. Robusta är en zon 3 ros enligt LÅG. Mozart fryser inte ner ett dugg hos mig den är en stark 4, den kan du säkert ha, blommar också på nya skotten. Chinatown är nog väl klen, den fryser i backen varje år, och blommar först i aug. ordenligt. Titta på Jan Speek det är en gul zon 5 ros 1.20, i mitt album Alla Kanada rosor är väl utmärkta, Rosa Mundi underbar. Själv skulle jag nog stannat på 1.5 m höga rosor, skymmer dom inte varandra annars ? Mme Boll är jättefin och blommar på hösten. Har lagt in mina rosor strikt gruppvis på rosforum och även här på Odla står vad rosorna tillhör under bilderna. Har följt LÅG- boken, den kan man lita på.
Tack Kajsa för snabbt svar. Det är ganska pirrigt att för första gången beställa växter över nätet och dess utom inte ha en aning om vad man beställer och hur dom beter sig.
Jag förstod nästan att Robustan skulle vara för "klen" även om rosenposten säljer den som en z4-ros. Synd, för jag gillar den verkligen. Det får bli någon fler Champlain i stället då.
När det gäller Aicha så säger Rosenposten 120-150 och det tänkte jag skulle vara i "gynnsam zon". Är det någon annan som har samma erfarenheter av Aicha som Kajsa? I så fall måste jag tänka om.
Jan Speck har jag tittat på och även sökt efter men jag kan inte hitta den till ett rimligt pris (om jag nu inte har tur och hittar den hos någon av våra "lokala" säljare). Jag har också tittat på JP Cornell men den verkar "vitna" väldigt snabbt. Det får kanske ändå blir JP och ha Jan Speck på listan över ros som inhandlas när man springer på den
Helena tänkte jag skulle få "välla ut" över granarna till vänster på bliden. Att jag vill ha klättrare i den delen av rabatten är för att dom ska döja hjärtevännens sågverk.
Som man kan se på bilden så har jag byggt ihop två av kvadraterna för att få plats med tre kättrare där och några klematis.
Skulle jag lyckas få till några höga rosor där så kommer dom bara att skugga de övriga rosorna under några timmar på sen eftermiddag. Klätterväggen ligger i västerläge. Den risk jag såg var att rosorna skull vända sig åt "fel håll". Har jag tänkt fel??
Mvh/Anki
kerstin z5-6
19-12-2005, 08:54
Chinatown ingen nerfrysning alls hos mej .. men jättebuske tror jag inte på Robusta är en mes ... men lever i z5 -dock mindre buskros stuk på honom .. men fler kanadensare återstår  i dagens -även röda ... Helena blir inte för stor hos oss , kan dessutom klippas, men blommar på gammal ved -det är dess enda nackdel  återkommer i kväll ....
En synpunkt jag kan ha är att jag inte skulle plantera Henry Kelsey och Robusta i närheten av varandra. (Om det är samma Robusta som jag har). Jag tror dom kan ha ihjäl varandra färgmässigt????!!!!!
Väldigt knalliga färger tycker jag och tror inte dom är så snygga ihop.... Däremot var och en för sig är dom kanon!!!!
Vilken tur att Robustan just har valts bort då  . Väntar med spänning på fler av Kerstins röda kanadensare (hon har lovat fler) Vad tror du om Mozart och Rosa Mundi då. På de bilder jag har skulle dom inte vara så lyckade tillsammans. Men jag har lärt mig nu att bilder kan "ljuga" ganska mycket. /Anki
 Mozart  Rosa Mundi Tror dom går bra ihop, Mozart är starkrosa, och vit i blombotten. Rosa Mundi har vita ränder, men det här med färger är en smaksak. Men Rosa Mundi blommar bara 2-3 veckor, sedan är det över. Mozart blommar ständigt till sen höst, tills frosten kommer. Jan Speek fryser inte ner hos mig, men gör den det blommar den på nya skotten. Det finns en gul Austinros Graham Thomas som man tror klarar zon 5, testas på Wij, blommar på ny ved. Stark doft och knallgul, finns i mitt album. Har du tittat på Balsgårdsrosorna, svenska, friska, zon 6 Balder, Irma, Anna och Freja. Alla är dessutom rotäkta.  Irma, blir ca 2 m en av mina favoriter, helt frisk. Blommar även höst. Bilder finns hos mig under klätterrosor på Balder, Anna, Irma. Freja fann jag först i höstas. Du kan läsa om dom på www.floralinnea.com
Här har du en utmärkt länk till Wij Trädgård, alla dessa 200 sorter klarar zon 5, har denna sida på mina favoriter. Den har jag tittat på många ggr. Wij Trädgårdar / 211 Rosor zon 5
Det där med färger och vad som passar ihop är ju jättesvårt att råda om... Jag har en roskompis och vi har helt tvärt om smak vad gäller rosor. Hon tycker att jag är tråkig i min smak Hon gillar att blanda hej vilt och jag är jättekänslig mot det och vill bara ha något knalligt utropstecken här och där. Mindre rosbuskar tycker jag också är finast om man sätter fler ihop. Jag tex skulle inte placera mer än en tvåfärgad rossort i varje rabatt. Är överhuvudtaget inte jätteförtjust i dom - tycker det kan bli oroligt. Men det är min smak och smaken är ju som bekant som baken.... (Fast Mozart tycker jag är underbar. Mina Mozart står bland milt enfärgare rosor.)
kerstin z5-6
19-12-2005, 18:43
Har inte Mozart men kombinationen med Rosa Mundi var urläcker  Mundi har jag förstås -den har mkt lång blommningstid -jag älskar de tvåfärgade karamellerna  Robin Hood är en annan kandidat ihop med rosamund  Aicha tror jag def på -i den gula avd , många är så nöjda med den Captain Samuel Holland kan du läsa om i dagens ros, aldrig sett den blomma ännu .... ny hos mej Din rosengård kommer att bli sååå himla snygg! jag tycker du har valt rosor och satt ihop kombinationerna så bra . Jag längtar efter de första blommande bilderna i juli ! (Agnes har du väl tittat på redan ) Captain S Holland nedan 
Bingo! Jag gillar när det sprakar i rabatterna, konstigt nog eftersom jag är mycket försiktig när det gäller färger i hemmet. Där är jag livrädd att det ska bli oroligt. Jag placerar Mozart med Rosa Mundi! Jag blev helt säker sedan jag sett Kajsas bilder  Egentligen så tycker jag att det mesta som blommar passar ihop, eller snarare jag har sällan sett något som jag tycker är riktigt fult.  211 rosor ligger som favorit och jag tittar där mycket. Speciellt när jag skulle få fram "prototypen" för min beställningslista. Jag misstänker att den kommer att komma väl till pass när det sedan ska kompletteras/ byggas ut  . Jo då, Agnes låg länge som nästan klar kandidat men jag bestämmde mig för Helena i stället. Agnes kan väl "om det vill sig" bli ganska stor och jag tyckte att det räcker med en jättestor "guling" Robin Hood finns med som alternativ om nu Mozart skulle tycka att det är för kallt och ogynsammt hos mig. Jag kommer att prova med Aicha MEN det kommer att bli en Jan Speck också(underbar färg). Jag har hittat honom hos Trädgår´n i Söderfors. Han remonterar förmodar jag? Att jag inte hittat honom tidigare är för att jag hade sökt under buskrosor och Jan är tydligen en rabattros Balsgårdsrosorna hade jag tänkt till mitt nästa projekt (som fortfarande är en hemlighet för hjärtevännen.)  Han måste först få se hur vansinnigt tjusigt det är med rosor  Sådana överaskningar måste noga planeras in. Tusen tack för att ni engagerar er!/Anki
Det är du som ska ha tack för att du delar med dig av dina rosplaner nu när man längtar efter sommaren som värst!!! Det blir säkert jättefint! Och du har rätt - det är sällan det inte blir fint när man blandar det som är fint  Ser fram emot att få se resultatet sedan! Det är bara jag som är en fegis - ska försöka morska upp mej i mina blandningar för jag blir avis på er som törs!! Hej hopp från Stina!
kerstin z5-6
19-12-2005, 23:20
Nej Stina ! jag tycker du ska fortsätta med din "stil" Vi kan väl få ha nån som tänker på färgerna och är lite stilren i rosträsket Jag hade så tjusiga planer från början , men provrabatten med kanadarosorna rörde ihop allt  såhär var det ... (Det här har Kajsa tex redan läst .. men hon får hoppa över inlägget) ...: Fem år av ditt liv –långt om besatthet I ungefär 5 år + har jag varit intresserad av rosor . (Läs totalt besatt) Den första perioden –var målet att hitta en snittros , för inplockning i vas –som klarade mitt klimat. Därefter kom albaperioden med Maxima, nån "vänlig"  själ rekommenderade –rosenposten mfl firmor . Jag började beställa . Listorna blev längre och längre . Sökte klätterrosor och buskrosor I mitt frösående och perennintresse hade jag redan passerat stadierna :–”sillsallad” alla färger på en gång –en växt av varje sort , mer strukturerade -fält av samma växt –mer lugn åt ögat –oftast vackrare –stora höga perenner –stenpartiväxter –mer struktur –bladformer osv . Mindre och mindre växter , stå på knä o ”titta -med –luppstadiet” är kvar ..om jag nånsin kommer dit. Mer vild och likna-naturen-trädgård-lär dröja .. för mycket av den sortens spenat runt om huset redan .. Första gallica rabatten var noga utvalda –enbart mörkt lila och vita rosor –kombinerade med sällskapsperenner i mörkt lila, silver och vitt Den blev jättevacker ....den rabatten Sen Tivolirosorna –de mest underliga färgkombinationer , radiga och skrikiga –men underbara – men behövde krukodling Genomdrev Vinterträdgårdsbygge- så jag kunde förvara de icke härdiga cirkusartisterna i krukor hela vintern . Sen åkte jag på Blomkvists odyssen -32 olika kanadensare och EN stor lång förberedd rabatt … Återgång till sillsallads stadiet igen –försöksodlingsrabatt sas. Därefter 10 rosor av vardera-köpte tex Agnes. P dawn , Rugosa repens William Baffin –stora fält i nya rabatter .En gul rabatt , en rosa vit osv .. När jag sent i somras, äntligen fått se de flesta i ”sillsalladen” blommande samtidigt –tyckte jag att det var vackert! Slutsats ?–Rosgalenskap påverkar synnerverna
Tack för inlägg Kerstin!!! Jag kände mej bara som en gammal "surkärring" som muttrade om det och det som skär sig, oroligt, etc, etc.... Man har ju SIN trädgård för ögonen många gånger också när man tycker till om färger och vad som passar i en miljö passar ju många gånger inte i en annan. Jag har en kuperad, stenig naturtomt som alltså är ganska rörig och orolig i sig och där tycker jag det ser konstigt ut med för mycket färgblandning. Tycker också att inte för "sockersöta" rosor är finast eftersom jag får plantera dom rakt ut i "spenaten" så att säga.... Jag ska skaffa en digitalkamera och föreviga min "kaostomt" i sommar så att ni får se. Hej hopp från "surkärringen"
Vadå "surkärring"? Det lyser i alla fall inte igenom i dina inlägg  . En färgstämd rabatt med växter som "går ihop" är så vansinnigt vackert och jag beundrar alla som lyckas. Samtidigt så kan jag falla i trans över en "sillsallad" (säkert den sortens synnervspåverkan som Kerstin pratar om). Det är väl så att man vill gärna ha egenskaper som man inte fått  . Jag kommer aldrig att få det att "gå ihop" även om jag gör tappra försök, i alla fall försöker jag att se till att närmsta grannen någolunda passar. Men var gör ni som kan det där med färger och former av den där "fådda" vivan eller lökarna i fel färg och höjd som var så biliga att dom bara måste köpas?  /Anki V
Margith
20-12-2005, 10:35
Om det kan trösta Stina, så reagerade även jag på den fjärde kvadraten. Jag tänkte nog mest att jag tycker att det är synd att sätta en sån söt ros som John Davis bredvid de "skrikhalsarna". Jag tror inte att han kommer att synas. Sen noterade jag också att jag inte hittade några vita rosor, eller finns de bland de rosor som jag inte vet vilka det är? Eller har du helt enkelt en "hang-up" på vita rosor? Luis Bugnet tycker jag är en riktig söting  som borde kunna platsa. Hur du än gör tror jag att det blir jättefint och sen går det ju alltid att flytta på dem om man upptäcker att de hamnade alldeles fel Blommor som jag ännu inte vet var de ska bo, de får bo i potatislandet. Vad ska man med potatisland till? Potatis finns i affären, eller hur? Kram från ytterligare en feg surkärring, som definitivt inte lyckas få till några färgstämda rabatter
Röriga rabatter med färgkrockar är jag duktig på, det blir en del att flytta om första åren. Men det är svårt att veta hur alla rosor växer om man bara tittar på bilder vid köp, en del blir både högre/bredare, skrikiga färger som krockar med perenner, liljor. En del får inte plats efter 3 år osv. jag trycker in på tok för mycket på liten yta. Har inte alls plats med jättebuskrosor som vräker sig ut 3 x 3 m då vill jag bara klippa ner dom.  Färgkrockar, icke för känsliga personer Mozart i bakgrunden
Det fanns def. ingen tanke bakom att placera John Davis bland skrikhalsarna. Jag vill ha honom och det fanns inte plats kvar i den andra rosa kvadraten. Min vana trogen, stoppas han in där det finns plats Jag kan inte ens påstå att jag valt honom för att "lugna ner". Det enda som jag kan säga till mitt "försvar" är att han är lite högre än de andra och ska få fungera lite som fond. Lugn, lugn...Luis Bugnet är faktiskt redan beställd, två ex .  Han ska få stå några meter längre bort och lysa upp det faluröda båthuset/garaget. Dit kommer solen kl 11 och skiner tills den går ner, så soltimmarna borde räcka. Där har jag också tänkt att Alexander Mackenzy (felstavat?) ska få klättra (även han är redan beställd) Oj,oj. Jag måste nog besöka ögonläkare. Jag verkar lida av en svårare "påverkan på synnerven". Jag tycker Kajsas "färgkrock" är vacker. /Anki
Jamen det är väl underbart - att man har sin egen trädgård och gör den bara för sin egen skull!!! Jag brukar tänka: Passar det inte så blunda eller gå härifrån då.... Tänk vad trist om alla trädgårdar såg likadana ut - att ägarna hade samma smak.... Så kör på alla "synnervsskadade" och "surkärringar"!!!
CITAT (Margith @ 20-12-2005, 10:35) Blommor som jag ännu inte vet var de ska bo, de får bo i potatislandet. Vad ska man med potatisland till? Potatis finns i affären, eller hur? Där planterar jag också mina "utifallatt"-växter. Jag är en tvättäkta fegis när det gäller färger. De får inte kollidera. Enda stället som de gjorde det förut var Bergenia och Fänrikshjärta bredvid Rosenkvitten. Det var inte vackert i mina ögon när de blommade samtidigt. Underbart att vi är olika!!
fiffigafrun
29-12-2005, 11:00
Ja då kommer även ett inlägg från en riktig "färgfascist" (jo, Kerstin känner till detta tror jag) när det gäller rosor... Var och en gör ju som den vill. Men själv är jag petnoga m att färgerna ska stämma ihop då jag annars har en huller-om-buller trädgård. Rosa, vitt och purpurrött går bra. Men jag ratar vissa rosa ifall de drar åt gult. Gult/orange har jag överhuvudtaget inte alls. Och rött är inte alltid "rött" i rosornas värd har jag ju upptäckt. Kan lika gärna vara mörkt purpur eller tomatrött och därför skära sig totalt (enligt mig). Mina favoriter bland de nämnda rosorna är: - Martin Frobischer, superhärdig gullig långblommare - Mme Boll, doft, rätta färgen, underbar (blir inte så stor hos mig dock) - Louis Bugnet, en ros som har allt, doft, härdig o lång blomningstid - Cuthbert Grant, stora maffiga blodröda blommor verkar lovande - William Baffin lite knallig rosa färg men gullig blomma, verkar lovande - John Cabot, knallig men härlig färg, verkar lovande Fina låga sällskapsperenner till rosor tycker jag är: isop, salvia, lavendel, nävor, hostor, lammöron, fänrikshjärta, hornviol, silverarv m m. Höga perenner: bolltistel, höstanemon, kransveronika, jakobsstege, krollilja, vit brunnäva, aklejor, kungsljus (vita), lupiner m m. Perennern helst i vitt, rosa, ljuslila o silver alt grönt...
kerstin z5-6
29-12-2005, 19:24
fiffigafrun
29-12-2005, 19:35
Ha ha, ja det gör inget att de ändrar färg bara de inte blir FEL färg. Men visst har det hänt även hos mig...
Hos mig ska dom vara KALLråååsa vet du, Kerstin!
kerstin z5-6
29-12-2005, 19:50
Japp jag vet kallrååsa  kan nya Morden Belle falla på läppen kanske ?
fiffigafrun
01-01-2006, 22:46
Inte så dum alls faktiskt. Fina knoppar. Men rätt knalligt råsa. Kan vara lite mer åt Mme Boll hållet också.
kerstin z5-6
01-01-2006, 23:34
suck
Margith
02-01-2006, 11:39
Morden Belle ser ut att vara en riktigt läcker skrikhals. Vad tror du Anki om den tillsammans med Rosa Mundi? Är det nån som vet nåt om härdighet på den? Vilken häftig blomma du har vid signaturen Kerstin! Den ser ut att må ungefär som jag
kerstin z5-6
02-01-2006, 12:22
Moden belle ska vara z5-6 minst men ny är den och otestad-kommer i blomkvistssortimentet o bör finnas här i sommar
CITAT (fiffigafrun @ 29-12-2005, 19:35) Hos mig ska dom vara KALLråååsa vet du, Kerstin! Jag har också bara rosa blommor som går i blå-ton. Övriga göre sig ej besvär. Tufft då bara när Rosenkvitten blommar kort, men intensivt, i tegelröda blommor! Jag vill ju ha frukterna... (Har i ärlighetens namn också en Alunrot som har alltför röda blommor. Tänkte försöka byta bort den vid tillfälle.)
Jag är "färgkänslig" bara när det gäller rosorna. Mina perennrabatter är en allsköns blandning och där tycker jag det är fint. Konstigt va????!!!
Den skulle sitta fint!!! Bilden riktigt skriker "köp mig!" Ska jag betälla något annat från Blomqvists så kommer den att komma med. Jag såg att han hade en annan ny också, Nicolas! Jag hitar inga bilder på den, förmodligen för att jag inte vet var jag ska söka. Men in´t bli man brydd om den redan finns hos Kerstin /Anki
kerstin z5-6
02-01-2006, 20:21
NicolasSjälvklart kan vi producera en bild på Nicolas , min egen kommer i vår
Jaha, då var det gjort då. Beställningen till Rosenposten menar jag. Resterande rosor är beställda via en lokal handelsträdgård och en del kommer att köpas över disk. Märkligt nog slank den ner en Robin Hood och en Loui Bugnet inte var planerad. Nu är det bara att hoppas på en mycket tidig vår så jag hinner få ner jorden i groparna. Alt. får jag plantera rosor i papperssäckar. Det pirrar i magen Følgeseddel: 12726 (103320) 1 stk Rosa helenae ”Hybrida” á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (100045) 1 stk Aïcha á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (102945) 1 stk Persian Yellow á 78 Kr. - i alt: 78 Kr. (100735) 1 stk Chinatown á 50 Kr. - i alt: 50 Kr. (102685) 1 stk New Dawn á 50 Kr. - i alt: 50 Kr. (100790) 1 stk Comte de Chambord á 78 Kr. - i alt: 78 Kr. (102380) 1 stk Martin Froebisher á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (101710) 1 stk Henry Kelsey á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (100020) 1 stk Adélaide Hoodless á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (100875) 1 stk Cuthbert Grant á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (102625) 1 stk Mozart á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (103365) 1 stk Rosa Mundi á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (102610) 2 stk Morden Centennial á 88 Kr. - i alt: 176 Kr. (105075) 1 stk John Davis á 98 Kr. - i alt: 98 Kr. (103245) 1 stk Robin Hood á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. (104955) 1 stk Louis Bugnet á 88 Kr. - i alt: 88 Kr. Fragt: 89 Kr. Samlet bestillingspris: 1499 Kr.
kerstin z5-6
08-01-2006, 17:32
Den listan gör vem som helst lycklig  mest dej -du kommer att bli så nöjd så nöjd med dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|