Hej! Jag har en T. cyanea som jag planterat som en epifyt på en gren i mitt terrarie. Rotverket och jorden har jag täckt med grön (levande) sphagnummossa. För ett tag sen blommade den, men det hann bara komma ut två blommor innan hela den rosa "facklan" tappade färgen från rosa till gråbrun och den började kännas väldigt oljig. Nu börjar även bladen bli bruna vid roten och jag undrar vad som är fel och hur jag kan rädda den.
I terrariet hålls hög luftfuktighet och ingenting torkar ut. kan det vara så att den blivit för blöt?? det finns ju goda dräneringsmöjligheter då den är placerad i luften...
Jag hade även tre nepenthes i terrairet som verkade trivas utomordentligt, men helt plötsligt började de bli bruna från moderstammen och detta spred sig tills hela plantan var död. Den tredje planterade jag om i terrariet och fick att återhämta sig, och denna ser mer frisk ut än vanligt med nya blad på väg. Jag har dock alltid haft svårt att stimulera tillväxten av kannor. De vill helt enkelt inte komma. Jag har haft dem i ca ett halvår.
Om någon har hjälp eller idéer är jag tacksam!
l.l
--------------------
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.
|