Ny trädgård är ju en riktig utmaning, grattis!
Förstår dock att det kan kännas lite övermäktigt. Mitt alra hetaste tips är att INNAN du börar fundera på om du skall ha en riddarsporrar eller Verbaskum istället börjar med att rita upp trädgårdens skelett och ryggrad. Med det menar jag var du vill ha gångar, sittplatser, grönytor, väggar (häckar, plank, staket) ev tak i form av trädkronor som ger skugga och även rabatter. Tänk även på att trädgården skall vara intressant på vintern. För det behövs barrväxter, träd, pergolor, stenmurar och liknande.
Först när du har strukturen klar för dig kan du börja gå in på detaljerna, nämligen vilka växter du skall ha i häckar, rabatter osv. Utgår du från vilka växter du vill ha är risken stor att du börjar i fel ände och trädgården blir plottrig och utan helhet.
Vad gäller lättskött så är mitt största problem gamla slarvigt lagda gångar där gräset växer in mellan plattorna och gräsmatta som växer in i rabatter, häckar och buskar. Lägg ner jobb på att avgränsa ordentligt mellan gräsmatta och ytor där du inte vill ha gräs. Runda stenar runt rabattkanten är ju klassiskt men hejdar inget gräs och är dessutom hopplöst när det kommer till gräsklippning!
Naturligtvis måste du i växtvalet utgå från trädgårdens förutsättningar vad gäller läge och jordmån som tidigare nämts.
Häckväxter som jag förknippar med äldre bebyggelse är givetvis Syren, kan dock bli väldigt hög, med tiden 2-3 meter. En annan häckväxt som kan bli fin är Shersmin, kanske vanligare som buske vid gamla hus men kan bli en yvig häck med doftande vita blommor. Ingen av dem är dock vintergrön...
På perennfronten är ju Aquileja, Riddarsporrar, Pioner, Plymspirea och gamaldags rosor klassiska torpblommor men det behövs som sagt bättre info från dig för att inte ge "fel" förslag. Några gamla knotiga äppelträd hör ju givetvis också till men det tar ju några år om det inte redan finns
Odlar i kall zon 3.