Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> tonåringar som vänder på dygnet
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-01-2006, 00:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Nyss kände jag lukten av nylagat kaffe (observera tiden 00.40 blink.gif ) och nu hör jag 16-åringen rumstera om i köket och bre sig ett berg med mackor. Det betyder att han inte planerar att sova på många timmar än.

Så fort det är lov så sitter de uppe till framåt morgontimmarna och kommer ner till "frukost" mitt på eftermiddagen.

Vad gör de när de är vakna på natten, tror ni?

Jag har väldigt svårt att skicka dem i säng, för de gör ju som sin mamma, sitter vid datorn sleep.gif rolleyes.gif

Jag sitter här vid forumet och varvar med lite banala spel.
          De spelar Word of warcraft, onlinespel där de pratar med spelkompisarna via nätet så bortsett från att deras datorvärld är mer avancerad än min så är situationen ändå ganska lika.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 16)
          Castea
          Inlägg 02-01-2006, 01:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Du är nattmänniska, barnen är nattmänniskor.

Har fått förklarat för mig att dygnspreferenser kan ärvas både socialt och biologiskt.

Barn härmar ofta vuxnas beteenden. wink.gif

Själv har jag ärvt bägge mina föräldrars nattvanor. Mamma fixade aldrig att jobba dagtid, hon jobbade natt hela livet. Pappa hade dagsjobb, men väldigt besvärligt att somna under hela arbetslivet.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 02-01-2006, 07:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag går upp vid 05-tiden normalt på vardagarna = försöker komma i säng hyfsat tidigt.
          Fungerar utmärkt.

Men; så fort det blir långledigt vänder jag successivt på dygnet! mad.gif

Blir lika irriterad på mig själv varje gång, men det bara blir så. Släckte lampan vid 02.30 imorse, trots att jag skulle upp vid 05.
          Det brukar bli några dygn "inne i dimman" innan jag är tillbaka igen.

Så, det gäller inte bara ungdomar (eller så är jag väldigt ungdomlig av mig biggrin.gif ).

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          kristerh
          Inlägg 02-01-2006, 09:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Det är helt normalt att ungdomar är vakna sent när de är lediga, det gjorde jag själv när jag var i den åldern, jag kunde sova till 14-15 på eftermiddagarna.

Men nu som vuxen har jag återgått till det normala, om de nu är normalt wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-01-2006, 09:28
          Länk hit: #5

Medlem

Jag lär få en lugn dag, för när jag vaknade vid nio-tiden hade de ännu inte gått och lagt sig. rolleyes.gif wink.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 02-01-2006, 12:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Visst är det väl lite märkligt hur lätt det går att vända på dygnet när man är ledig?
          Om det sen vore lika enkelt att vända tillbaka, men då går man som en zoombie i flera dagar.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-01-2006, 12:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Eva i Skåne @ 02-01-2006, 00:48)
          Nyss kände jag lukten av nylagat kaffe (observera tiden 00.40  :blink: ) och nu hör jag 16-åringen rumstera om i köket och bre sig ett berg med mackor. Det betyder att han inte planerar att sova på många timmar än.

Om föräldrarna går upp tidigt på morgon, får ungdomarna inte rumstrera allltför mycket och störa.
          Matlagning, duscha och annat är förbjudet på natten.
          Nu jobbar de på lovet, så de vill inte vända på dygnet själva heller.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 02-01-2006, 13:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Eva i Skåne @ 02-01-2006, 09:28)
          Jag lär få en lugn dag, för när jag vaknade vid nio-tiden hade de ännu inte gått och lagt sig. rolleyes.gif wink.gif

Sover dom än smile.gif

Jag minns också den tiden då de lade sig på morgonen när vi klev upp... vi försökte vara extra tysta under dagen så att de inte stördes wub.gif

Sedan när de är vuxna och har jobb att sköta kan de inte längre ha så där tonårskuliga nätter då man spelar eller bara sitter ett gäng och babblar natten igenom. wub.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 02-01-2006, 17:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Det är dem så väl unt tongue.gif För sedan kommer vuxenlivet med alla måsten och rutiner huh.gif

Lite roligt när man ringer kring tolvsnåret och en sömndrucken tonåring svarar "isa, mitt i natten" ... Då menar jag tolv på dagen laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          *vet ej*
          Inlägg 02-01-2006, 17:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 6 589

Förekommer det droger?det är vanligt bland ungdomar att dom drogar sig så var uppsarvant på det.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-01-2006, 18:42
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för tipset.
          Det är säkert rätt att man ska vara observant, men detta nattsudd förekommer bara på lov och jag känner igen det från mina äldre barn, så det är inget oroande - möjligtvis irriterande när de äter vår middag som sin frukost wink.gif
          Jag kan en del om droger eftersom jag jobbar inom området så jag tror inte att mina barn ligger i nån riskzon,
          men hellre ett påpekande för mycket än för lite så tack för omtanken.

Citera
          Lotta150
          Inlägg 02-01-2006, 19:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 367
          Medlem nr: 6 572

CITAT (Eva i Skåne @ 02-01-2006, 18:42)
          Tack för tipset.
          Det är säkert rätt att man ska vara observant, men detta nattsudd förekommer bara på lov och jag känner igen det från mina äldre barn, så det är inget oroande - möjligtvis irriterande när de äter vår middag som sin frukost wink.gif
          Jag kan en del om droger eftersom jag jobbar inom området så jag tror inte att mina barn ligger i nån riskzon,
          men hellre ett påpekande för mycket än för lite så tack för omtanken.

Jaa, att tonåringar vänder på dygnet under loven är väl ett känt fenomen för de flesta föräldrar. Som sagt, man ska alltid vara uppmärksam, det är helt riktigt, men jag tror nog att just "vända-på-dygnet-vanan" är tämligen harmlös och förekommer även utan droger.

Citera
          Margaretha
          Inlägg 02-01-2006, 19:59
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Det finns tom forskning som visar att tonåringars kroppar inte alls passar för att gå upp tidigt på morgnarna. Skolan borde inte starta så tidigt i den åldern.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artike...&artikel=742692

Men sedan har det väl blivit "inne" också bland både tonåringar och unga vuxna att man ska umgås på nätterna. De går ju "ut" väldigt sent numera, klocka 12 på natten eller ibland senare. Har själv en son som inte mår bra av detta, men man har ju inget val om man vill träffa sina vänner.

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 05-01-2006, 03:31
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

Innan jag började läsa på universitet hade jag aldrig problem med dygnsrytm.

Jag vill inte använda termer som 'vända på dygnet' och dylikt. Det är dygnet som vänder på mig, inte tvärt om.. tongue.gif

Jag är snart 20 och har rejält svårt att komma upp på morgonen. Det känns helt enkelt bättre med kväll/natt än med tidig morgon av någon anledning.

Det hela är förstås bekymmersamt i och med att jag har föreläsningar sådär fasligt tidigt på dygnet... Vid tillfällen då jag lyckats maka mig ur sängen och till universitetet är jag ofta oerhört trött fram till lunchtid - oavsett vilken tid jag lagt mig kvällen innan..

Det gör så ont att försöka hålla sig vaken på föreläsningar man inte vill missa.

Studieron är även den kopplad till dygnet har jag märkt. Innan tio på kvällen är det tröttsamt och tungt - helst läser jag efter midnatt! (och då måste jag ju sova för föreläsningarnas skull!)

Det fungerade bra att vara vaken lite längre på kvällarna förr.
          Grundskola och gymnasium är ju inte speciellt tidskrävande i jämförelse med universitetsstudier. Jag läser till civilingenjör och har ett fullspäckat schema från åtta till fem (ibland även senare om det vill sig illa) och då fungerar det liksom inte att följa kroppens dygnsrytm alla gånger.

wink.gif sad.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          Margaretha
          Inlägg 05-01-2006, 11:09
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Ljusalfheim, tror du inte att dina svårigheter att komma upp och vara pigg på förmiddagarna är ett typiskt fall av det som beskrivs i artikeln som jag hänvisar till i mitt förra inlägg? Jag känner igen det hos min ene son, som är lika gammal som du. unsure.gif

"Långsammare sömntryck hos tonåringar
          Inom varje människa startar om kvällen en kemisk mekanism som förbereder kroppen för sömn. Ett slags sömntryck sätter igång som gör att vi till slut vill gå och lägga oss. Men hos tonåringar som genomgått puberteten är den här kemiska reaktionen mycket långsammare - vilket också gör att de blir trötta mycket senare på kvällen. Det visar en studie från Brown Medical School i USA där tonåringars sömnbehov jämförts med yngre barns.

Så den samhälleliga normen att gå i säng tidigt för att orka upp till en tidig skolstart till exempel är inte riktigt anpassad till tonåringarnas kroppar."

[I]

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 05-01-2006, 21:35
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

Kanske det smile.gif

Då får jag hoppas på att de det ordnar sig med tiden. tongue.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-01-2006, 21:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har läst någonstans att vi har olika dygnsrytm och det är inget konstigt med det. Att som tonåring vara uppe längre på kvällarna under loven är väl inte så konstigt. Känns väl lite "förbjudet" och att man bryter mot gängse normer.

Men så finns det sådana där konstiga som typer som inte är männsikor före 11.00 -12.00 tiden . Jag är en sådan typ. Likadant min bror och syster. Vi har alltid varit sådana.
          Tror inte det har med vanor hemifrån att göra utan mer med någon sorts " inre" klocka.
          Vår mamma var mycket noga med att vi skulle komma i säng i " rätt " tid men det var omöjligt att somna. Vet inte hur många ledsna kvällar vi tvingats tillbringa i sängen fast vi var klarvakna.
          Vi har alltid haft och har fortfrande svårt att komma igång på morgonen. Tar flera timmar innan vi vaknar ordentligt. Inte kul! Dessutom kräks vi om vi tvingas upp för tidigt. Så är vår yngste son också medan den äldste är pigg som en lärka med detsamma han vaknar.

Visst ska man vara uppmärksam på vad ens ungdomar har för sig men jag tror nog att det finns många olika naturliga förklaringar till varför man vänder på dygnet. Låt ungdomen rasa ut medan de är unga!
          Tids nog måste de ta itu med allvaret men låt var sak ha sin tid!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 16:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon