Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bjuda starköl till 15åring
          kamelian
          Inlägg 10-01-2006, 01:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 6 118

Hej!
          Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på starköl kan inte hjälpa att jag håller på att krevera av ilska
          har även en som som nu är 28 och skulle aldrig komma på tanken att bjuda honom när han var i samma ålder han har aldrig fått alkohol av mig
          har en vännina som tycker jag är gammaldags hon tycker det är helt ok om ungdomarna dricker hemma istället för att ränna på stan då har hon koll på vad dom gör säger hon
          helt fel säger jag då hur skulle ni reagera mad.gif

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          LadyG
          Inlägg 10-01-2006, 02:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Det är varken moraliskt eller lagligt, tycker jag. Dessutom är hennes metod ingen garanti för att ungarna inte ränner på stan ändå, snarare tvärt om. Risken att de tackar ja till en öl om kompisen/kompisens polare frågar någon kväll är ganska hög, "eftersom morsan bjussade förra helgen". Varför skulle de tacka nej när de inbillar sig att de vet vad det handlar om? Det är bara barn ju, oavsett vad de själva vill göra gällande.

Nej, aldrig i helvete att jag skulle acceptera det.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 10-01-2006, 06:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 01:55)
          jag håller på att krevera av ilska

Jag hade kreverat av ilska. mad.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Ewa L
          Inlägg 10-01-2006, 07:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (pisanggoreng @ 10-01-2006, 06:58)
          jag håller på att krevera av ilska

Jag hade kreverat av ilska. mad.gif

Jag med!! mad.gif mad.gif mad.gif

Jag erbjöd min son en starköl på krogen när vi var ute och åt en fin middag den dag han fyllde 18 år. Inte en dag tidigare. Det var då det var "lovligt" för honom.

Min dotter var jag iofs lite "släpphäntare" med. Jag köpte ut åt henne när hon var 19 år. huh.gif
          1 flaska vin att dela på 8 tjejer när hon skulle ha en middag hemma. Tycker nämligen att det är lite löjligt att de skiljer på när de får dricka på krogen och när de får handla på systemet.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          netaave
          Inlägg 10-01-2006, 08:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Eftersom du inte tycker det är ok, så är det naturligtvis inte det.
          Jag hade också blivit skitarg

--------------------

Citera
          råse-marie
          Inlägg 10-01-2006, 08:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Jag skulle bli SÅ förbannad och skulle nog fundera på att göra en anmälan.
          Det är ju faktiskt DIN dotter och det är DU som avgör vad som är bäst för din dotter.

Dessutom är det ju framtaget att om man som minderårig bjuds på alkohol så blir man inte en " bättre och förståndigare drickare " när man blir större utan risken att utveckla alkoholproblem faktiskt blir större .....

Skulle nog överväga om min dotter skulle få umgås med en sån familj som beter sig på det sättet .

med all rätt krevera wink.gif

fram för föräldrar som törs vara föräldrar och inte bara var popis hos barnen wub.gif

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 10-01-2006, 09:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Hej kamelian! Hälsa du din väninna att det är hon som är gammaldags! Den flumfilosofi som tidigare var rådande (70 - 80-talet) har visat sej att den är helt uppåt väggarna. Sunda förnuftet säjer att bjuda sina mindreåriga barn på alkohol i hemmet är istället en inkörsport till ev. missbruk , det behöver inte vara så generellt, men varför utmana ödet!? Sätt väninnan på plats!

Hörde häromdan att Mariapol här i Stockholm har noterat en katastrofal ökning av intagna ungdomar som blandmissbrukar alkohol och tabletter, så bort med alla flummiga åsikter!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 09:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem nr: 6 744

Även om inte NI bjuder era barn på alkohol föränn dom är 18...Tror ni verkligen det är första gången dom får i sig alkohol då ?

Jag tror nog att dom både har druckigt hembrännt och deckat i snön innan dom har fyllt 18...

Jag såg en studie/undersökning en gång...Där kunde man se att desto äldre man blev innan man provade alkohol desto större chans var det för att bli alkoholist....

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå smile.gif

mvh // Johannes

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 09:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Den väninnan skulle inte jag kalla för riktig vän och väninna... såna bjuder inte femtonåringar på folköl och än mindre på starköl.
          Nej den personen hade med säkerhet åkt på en anmälan av mig. Jag blir sååå förb... bara jag läser om folk som är så totalt i avsdaknad av hjärna... för så tycker jag det är när man handlar som hon gjort. mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 09:37
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 09:11)
          Även om inte NI bjuder era barn på alkohol föränn dom är 18...Tror ni verkligen det är första gången dom får i sig alkohol då ?

Jag tror nog att dom både har druckigt hembrännt och deckat i snön innan dom har fyllt 18...

Jag såg en studie/undersökning en gång...Där kunde man se att desto äldre man blev innan man provade alkohol desto större chans var det för att bli alkoholist....

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå smile.gif

mvh // Johannes

Dra inte alla över en kam. mad.gif

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 09:41
          Länk hit: #11

Medlem

Vadå dra inte alla över en kam, jag säger som det är...

mvh // Johannes

Citera
          Berith
          Inlägg 10-01-2006, 09:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på  starköl

Kamelian! Hur gjorde din dotter? Drack hon av ölen hon blev bjuden på? Antar att hon visste din inställning till det här innan hon blev bjuden? Och varför/i vilket sammanhang bjöd din väninna på ölen? Var det FF hemma hos en kompis? Var det till en middag? Kan ju vara bra att veta innan jag bildar mej en total uppfattning. (Fast jag tycker ändå att det är jäkligt fel att bjuda en 15-åring på alkohol!)

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          netaave
          Inlägg 10-01-2006, 09:58
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 09:41)

mvh // Johannes

I din verklighet ja, men långt ifrån allas.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 10-01-2006, 09:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 09:41)

mvh // Johannes

Du kan bara säga som du tror att det är utifrån hur du själv haft det, eller hur andra berättat. Men alla mina har varit nyktra innan dom fyllt 18, och det är inte alla av dom som hade bråttom med drickande efter det heller. Hur vet jag det? Jo, för att jag alltid kört mina barn till och från festligheter, och är det nåt ingen kan dölja så är det "dagenefterandedräkt" i sovrummet, här har aldrig vart nåt sånt. Men Johannes har rätt i att många ungdomar dricker före sin 18 årsdag, oftast då såna ungdomar som har föräldrar som skiter i håcket dom gör, sitter väl förmodligen själva med glaset på kvällen. Näe, en last räcker tycker jag, min är rökning.....alldeles för mycket unsure.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-01-2006, 10:05
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå :

Det är nog tyvärr alldeles sant wink.gif det finns nog inte många ungdomar som inte varit ordentligt fulla wink.gif och dessvärre kryper det ner mer o mer i åldrarna och den som tror nåt annat lever nog i en fantasivärld,
          är det någon fest eller nåt annat när de skall supa sig fulla så heter det att de skall sova över hos någon kompis unsure.gif

Dessutom tycker jag att det är upp till föräldrarna om de vill bjuda ungomarna på kanske ett glas vin eller öl till maten nångång, däremot att ge dem hela flaskor eller ölburkar gillar jag inte, att bjuda andras barn/ungdomar på alkohol är ju rent av fördj, anmäl dem till polisen.

Och att köpa ut till ungdomar är det ju förj.. att någon överhuvudtaget gör,
          såg på nyheterna att det inte är några problem för ungarna att stå utanför bolaget och be någon vuxen köpa ut åt dem, alltid är det någon som är "snäll", har själv blivit frågad om jag ville köpa ut när jag skulle in på bolaget, men givetvis blev det nej.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          netaave
          Inlägg 10-01-2006, 10:10
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 10:05)

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå :

Det är nog tyvärr alldeles sant wink.gif det finns nog inte många ungdomar som inte varit ordentligt fulla wink.gif och dessvärre kryper det ner mer o mer i åldrarna och den som tror nåt annat lever nog i en fantasivärld,
          är det någon fest eller nåt annat när de skall supa sig fulla så heter det att de skall sova över hos någon kompis unsure.gif

Dessutom tycker jag att det är upp till föräldrarna om de vill bjuda ungomarna på kanske ett glas vin eller öl till maten nångång, däremot att ge dem hela flaskor eller ölburkar gillar jag inte, att bjuda andras barn/ungdomar på alkohol är ju rent av fördj, anmäl dem till polisen.

Och att köpa ut till ungdomar är det ju förj.. att någon överhuvudtaget gör,
          såg på nyheterna att det inte är några problem för ungarna att stå utanför bolaget och be någon vuxen köpa ut åt dem, alltid är det någon som är "snäll", har själv blivit frågad om jag ville köpa ut när jag skulle in på bolaget, men givetvis blev det nej.
          krister

I storstäderna kanske det är så!

--------------------

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 10-01-2006, 10:16
          Länk hit: #17

Medlem

Storstäderna...Hmm..Jag bor i Lidköping...Första gången den räknas som stor biggrin.gif

mvh // Johannes

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-01-2006, 10:23
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Min erfarenhet är att det förekommer alkohol innan 18-års dagen överallt. Beror inte på om man bor i storstad eller mindre ort.

För att återgå till den ursprungliga frågan så tycker jag att det är helt förkastligt att bjuda en 15-åring på starköl. Så gör man bara inte!

Det effektivaste sättet att ha koll på om dina barn dricker är just att ha koll på dem. Skjutsa och hämta är ett bra sätt. Vill de sova över hos någon så kan man som förälder smyga lite i buskarna för att se om det pågår " fyllefest".

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-01-2006, 10:25
          Länk hit: #19

Medlem

Tror också som Neta säger att det är vanligare i storstäderna... inte för att jag tror att små orter är förskonade heller men som sagt... inte dra alla över en kam som J gjorde.
          Fyra barn har vi och ett av dem hade kompisar som hade tillgång till alkohol... vi såg till att polisen var dem i hälarna så det blev aldrig några fester som det var tänkt den sommaren. Sedan var det inte längre så intressant heller och de blev myndiga och klokare och är alla skötsamma medborgare som visst kan ta nån öl el drink nån gång.

Men som sagt... jag hade anmält väninnan på stört. mad.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-01-2006, 10:31
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (mamamaggan @ 10-01-2006, 10:23)
          Vill de sova över hos någon så kan man som förälder smyga lite i buskarna för att se om det pågår " fyllefest".

Skulle vilja se det laugh.gif det kanske går på landet men här i stan skulle du bli
          tagen av polisen ganska kvickt, dessutom är det lite svårt att ligga i en buske om någon bor i ett höghus...

och så är det ju så att bara för att de säger att de skall sova över hos någon så behöver inte det betyda att de är där.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 18:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon