Sidor: 1, 2
kamelian
Hej!
Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på starköl kan inte hjälpa att jag håller på att krevera av ilska
har även en som som nu är 28 och skulle aldrig komma på tanken att bjuda honom när han var i samma ålder han har aldrig fått alkohol av mig
har en vännina som tycker jag är gammaldags hon tycker det är helt ok om ungdomarna dricker hemma istället för att ränna på stan då har hon koll på vad dom gör säger hon
helt fel säger jag då hur skulle ni reagera mad.gif
LadyG
Det är varken moraliskt eller lagligt, tycker jag. Dessutom är hennes metod ingen garanti för att ungarna inte ränner på stan ändå, snarare tvärt om. Risken att de tackar ja till en öl om kompisen/kompisens polare frågar någon kväll är ganska hög, "eftersom morsan bjussade förra helgen". Varför skulle de tacka nej när de inbillar sig att de vet vad det handlar om? Det är bara barn ju, oavsett vad de själva vill göra gällande.

Nej, aldrig i helvete att jag skulle acceptera det.
pisanggoreng
CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 01:55)
jag håller på att krevera av ilska

Jag hade kreverat av ilska. mad.gif
Ewa L
CITAT (pisanggoreng @ 10-01-2006, 06:58)
jag håller på att krevera av ilska

Jag hade kreverat av ilska. mad.gif

Jag med!! mad.gif mad.gif mad.gif

Jag erbjöd min son en starköl på krogen när vi var ute och åt en fin middag den dag han fyllde 18 år. Inte en dag tidigare. Det var då det var "lovligt" för honom.

Min dotter var jag iofs lite "släpphäntare" med. Jag köpte ut åt henne när hon var 19 år. huh.gif
1 flaska vin att dela på 8 tjejer när hon skulle ha en middag hemma. Tycker nämligen att det är lite löjligt att de skiljer på när de får dricka på krogen och när de får handla på systemet.
netaave
Eftersom du inte tycker det är ok, så är det naturligtvis inte det.
Jag hade också blivit skitarg
råse-marie
Jag skulle bli SÅ förbannad och skulle nog fundera på att göra en anmälan.
Det är ju faktiskt DIN dotter och det är DU som avgör vad som är bäst för din dotter.

Dessutom är det ju framtaget att om man som minderårig bjuds på alkohol så blir man inte en " bättre och förståndigare drickare " när man blir större utan risken att utveckla alkoholproblem faktiskt blir större .....

Skulle nog överväga om min dotter skulle få umgås med en sån familj som beter sig på det sättet .

med all rätt krevera wink.gif

fram för föräldrar som törs vara föräldrar och inte bara var popis hos barnen wub.gif
Gunvor Nilsson
Hej kamelian! Hälsa du din väninna att det är hon som är gammaldags! Den flumfilosofi som tidigare var rådande (70 - 80-talet) har visat sej att den är helt uppåt väggarna. Sunda förnuftet säjer att bjuda sina mindreåriga barn på alkohol i hemmet är istället en inkörsport till ev. missbruk , det behöver inte vara så generellt, men varför utmana ödet!? Sätt väninnan på plats!

Hörde häromdan att Mariapol här i Stockholm har noterat en katastrofal ökning av intagna ungdomar som blandmissbrukar alkohol och tabletter, så bort med alla flummiga åsikter!

/Gunvor
Jonte_rm
Även om inte NI bjuder era barn på alkohol föränn dom är 18...Tror ni verkligen det är första gången dom får i sig alkohol då ?

Jag tror nog att dom både har druckigt hembrännt och deckat i snön innan dom har fyllt 18...

Jag såg en studie/undersökning en gång...Där kunde man se att desto äldre man blev innan man provade alkohol desto större chans var det för att bli alkoholist....

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå smile.gif

mvh // Johannes
*Felix matte*
Den väninnan skulle inte jag kalla för riktig vän och väninna... såna bjuder inte femtonåringar på folköl och än mindre på starköl.
Nej den personen hade med säkerhet åkt på en anmälan av mig. Jag blir sååå förb... bara jag läser om folk som är så totalt i avsdaknad av hjärna... för så tycker jag det är när man handlar som hon gjort. mad.gif mad.gif mad.gif
*Felix matte*
CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 09:11)
Även om inte NI bjuder era barn på alkohol föränn dom är 18...Tror ni verkligen det är första gången dom får i sig alkohol då ?

Jag tror nog att dom både har druckigt hembrännt och deckat i snön innan dom har fyllt 18...

Jag såg en studie/undersökning en gång...Där kunde man se att desto äldre man blev innan man provade alkohol desto större chans var det för att bli alkoholist....

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå smile.gif

mvh // Johannes

Dra inte alla över en kam. mad.gif
Jonte_rm
Vadå dra inte alla över en kam, jag säger som det är...

mvh // Johannes
Berith
Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på  starköl

Kamelian! Hur gjorde din dotter? Drack hon av ölen hon blev bjuden på? Antar att hon visste din inställning till det här innan hon blev bjuden? Och varför/i vilket sammanhang bjöd din väninna på ölen? Var det FF hemma hos en kompis? Var det till en middag? Kan ju vara bra att veta innan jag bildar mej en total uppfattning. (Fast jag tycker ändå att det är jäkligt fel att bjuda en 15-åring på alkohol!)
netaave
CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 09:41)

mvh // Johannes

I din verklighet ja, men långt ifrån allas.
Reserv
CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 09:41)

mvh // Johannes

Du kan bara säga som du tror att det är utifrån hur du själv haft det, eller hur andra berättat. Men alla mina har varit nyktra innan dom fyllt 18, och det är inte alla av dom som hade bråttom med drickande efter det heller. Hur vet jag det? Jo, för att jag alltid kört mina barn till och från festligheter, och är det nåt ingen kan dölja så är det "dagenefterandedräkt" i sovrummet, här har aldrig vart nåt sånt. Men Johannes har rätt i att många ungdomar dricker före sin 18 årsdag, oftast då såna ungdomar som har föräldrar som skiter i håcket dom gör, sitter väl förmodligen själva med glaset på kvällen. Näe, en last räcker tycker jag, min är rökning.....alldeles för mycket unsure.gif
kristerh

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå :

Det är nog tyvärr alldeles sant wink.gif det finns nog inte många ungdomar som inte varit ordentligt fulla wink.gif och dessvärre kryper det ner mer o mer i åldrarna och den som tror nåt annat lever nog i en fantasivärld,
är det någon fest eller nåt annat när de skall supa sig fulla så heter det att de skall sova över hos någon kompis unsure.gif

Dessutom tycker jag att det är upp till föräldrarna om de vill bjuda ungomarna på kanske ett glas vin eller öl till maten nångång, däremot att ge dem hela flaskor eller ölburkar gillar jag inte, att bjuda andras barn/ungdomar på alkohol är ju rent av fördj, anmäl dem till polisen.

Och att köpa ut till ungdomar är det ju förj.. att någon överhuvudtaget gör,
såg på nyheterna att det inte är några problem för ungarna att stå utanför bolaget och be någon vuxen köpa ut åt dem, alltid är det någon som är "snäll", har själv blivit frågad om jag ville köpa ut när jag skulle in på bolaget, men givetvis blev det nej.
krister
netaave
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 10:05)

Jag säger inte att det är bra att köpa ut till en 15 åring...För det är det inte...Men tro mig...Dom super ändå :

Det är nog tyvärr alldeles sant wink.gif det finns nog inte många ungdomar som inte varit ordentligt fulla wink.gif och dessvärre kryper det ner mer o mer i åldrarna och den som tror nåt annat lever nog i en fantasivärld,
är det någon fest eller nåt annat när de skall supa sig fulla så heter det att de skall sova över hos någon kompis unsure.gif

Dessutom tycker jag att det är upp till föräldrarna om de vill bjuda ungomarna på kanske ett glas vin eller öl till maten nångång, däremot att ge dem hela flaskor eller ölburkar gillar jag inte, att bjuda andras barn/ungdomar på alkohol är ju rent av fördj, anmäl dem till polisen.

Och att köpa ut till ungdomar är det ju förj.. att någon överhuvudtaget gör,
såg på nyheterna att det inte är några problem för ungarna att stå utanför bolaget och be någon vuxen köpa ut åt dem, alltid är det någon som är "snäll", har själv blivit frågad om jag ville köpa ut när jag skulle in på bolaget, men givetvis blev det nej.
krister

I storstäderna kanske det är så!
Jonte_rm
Storstäderna...Hmm..Jag bor i Lidköping...Första gången den räknas som stor biggrin.gif

mvh // Johannes
mamamaggan
Min erfarenhet är att det förekommer alkohol innan 18-års dagen överallt. Beror inte på om man bor i storstad eller mindre ort.

För att återgå till den ursprungliga frågan så tycker jag att det är helt förkastligt att bjuda en 15-åring på starköl. Så gör man bara inte!

Det effektivaste sättet att ha koll på om dina barn dricker är just att ha koll på dem. Skjutsa och hämta är ett bra sätt. Vill de sova över hos någon så kan man som förälder smyga lite i buskarna för att se om det pågår " fyllefest".
*Felix matte*
Tror också som Neta säger att det är vanligare i storstäderna... inte för att jag tror att små orter är förskonade heller men som sagt... inte dra alla över en kam som J gjorde.
Fyra barn har vi och ett av dem hade kompisar som hade tillgång till alkohol... vi såg till att polisen var dem i hälarna så det blev aldrig några fester som det var tänkt den sommaren. Sedan var det inte längre så intressant heller och de blev myndiga och klokare och är alla skötsamma medborgare som visst kan ta nån öl el drink nån gång.

Men som sagt... jag hade anmält väninnan på stört. mad.gif
kristerh
CITAT (mamamaggan @ 10-01-2006, 10:23)
Vill de sova över hos någon så kan man som förälder smyga lite i buskarna för att se om det pågår " fyllefest".

Skulle vilja se det laugh.gif det kanske går på landet men här i stan skulle du bli
tagen av polisen ganska kvickt, dessutom är det lite svårt att ligga i en buske om någon bor i ett höghus...

och så är det ju så att bara för att de säger att de skall sova över hos någon så behöver inte det betyda att de är där.
krister
mamamaggan
Men man ska inte ta för givet att det är mindre fylla bland tonåringar bara för att man bor på mindre ort.

Är själv uppvuxen i större stad ( 80 000 inv) . Har bott i flera städer av varierande storlek och nu bor jag på en ort med 10 000 inv. Här förekommer minst lika mycket ungdomsfylla som i den andra städerna. Vi har även stort knarkproblem, mycket större än i de kringliggande större orterna. Jag har också tidigare trott att det var mindre drogmissbruk i mindre orter men har fått ändra uppfattning.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 10:25)
vi såg till att polisen var dem i hälarna så det blev aldrig några fester som det var tänkt den sommaren.

Det måste vara väldigt länge sedan, nuförtiden kommer ju knappt polisen vid grövre brott, hur skulle de då hinna med att bevaka ungdomar som festar wink.gif
krister
Jonte_rm
Ja att det skulle förekomma mindre alkohol i en liten stad än i en storstad är ju rena fantasin...

mvh // Johannes
*Felix matte*
Kanske är det inte så vanligt, men vi kände varandra... föräldrar som hade barn i samma ålder. Eftersom vi träffats på föräldramöten, skolfester och även privat sedan barnen började lekis så var det inga problem att hålla koll på om barnen var där de sa att de skulle vara eller sova över.
Man slog en signal till föräldrarna eller tog sig en tur dit och såg med egna ögon.

Viktigast är väl att föräldrarna har koll på sina barn och gör allt de kan för att de inte ska hamna snett och just därför tycker jag att man absolut ska anmäla vuxen som bjudit alkohol till minderårig. Hur ska det annars bli. Nästa steg... barnet bjuds på lite knark av en vuxen...är man då också "bara" arg och gör ingen anmälan?
Jonte_rm
Jag tycker det är rätt att göra en anmälan...Har inte påstått något annat...Förklarade bara hur det låg till med alkoholdrickandet...

mvh // johannes
Betty
Hej!
Hur skulle ni reagerat om ni fick reda på att någon bjudit er 15 åriga dotter på  starköl  kan inte hjälpa att jag håller på att krevera av ilska
har  även   en som som nu är 28 och skulle aldrig komma på tanken att bjuda honom när han var i samma ålder han har aldrig fått alkohol av mig
har en vännina som tycker jag är gammaldags hon tycker det är helt ok om ungdomarna dricker hemma istället för att ränna på stan då har hon koll på vad dom gör säger hon
helt fel säger jag då hur skulle ni reagera mad.gif

Det är varken lagligt eller moraliskt rätt att ge starköl till en 15-åring.

Det framgår inte i ditt inlägg under vilka omständigheter öldrickandet skedde. Hur stora mängder handlar det om? Fick hon smaka en klunk eller fick hon mer? Handlar det om mer än bara en provsmakningsklunk så förstår jag att du känner dig maktlös och "håller på att krevera".

Jag uppfattar det inte som om det är din väninna som har bjudit din dotter på öl. Hon skulle väl ändå inte göra det med tanke på att hon känner till din inställning till alkoholbruk bland ungdomar?
Anki på Öland
Tror tyvärr inte heller det spelar nån roll om det är storstad eller byhåla, alkohol förekommer bland ungdomarna i alla fall. Mest troligtvis bland dom ungdomar som blir bjudna hemma och där föräldrarna "sagt" att det är ok att dricka.
Skulle också kreverat av ilska om någon bjudit mina döttrar!!
Anki
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 10:34)
CITAT (Felix matte @ 10-01-2006, 10:25)
vi såg till att polisen var dem i hälarna så det blev aldrig några fester som det var tänkt den sommaren.

Det måste vara väldigt länge sedan, nuförtiden kommer ju knappt polisen vid grövre brott, hur skulle de då hinna med att bevaka ungdomar som festar wink.gif
krister

Inte alls förfärligt länge sedan... faktiskt bara några år sen smile.gif

Men idag har vi i stan ovanligt mycket narkotika i omlopp, tiderna förändras snabbt.
Jonte_rm
Det förekommer lika mycket drickande även om föräldrarna inte tycker det är ok.

Det är kompiskretsen som spelar roll och ens egna personlighet..

mvh // Johannes
silos
Jag skulle då aldrig någonsin köpa alkoholhaltiga drycker till barn under 18 eller därefter.
Eva i Skåne
Polisen kanske inte har tid att jaga supande ungdomar, men jag tror att de flesta samhällen har någon social verksamhet igång på kvällar/ helger. Här kallas de fältgruppen. De samarbetar med både nattvandrande föräldrar och polis, så tips till polisen kan visst leda till bevakning även om det inte är från en uniformerad polispatrull. Här brukar fältgruppen ha god koll över t ex fester som är på gång. Givetvis inte alla, men de som det pratas om i förväg och riskerar att bli tillställningar i större format.

Johannes.
Visst vet vi alla att det förekommer sprit bland ungdomar innan de är 18, men inte bland alla,
och däckat i nån snödriva eller nån annanstans vill jag ändå tro att de flesta ungdomar inte gjort, och
som förälder behöver man åtminstone inte göra det lättare för ungdomarna genom att bjuda/ köpa åt dem.
Jonte_rm
Nej man ska inte köpa ut åt dom... Men i början tyckte jag det lät som att om man inte köper ut så får dom inte tag i nått...vilket dom får...

Här i Lidköping kallas verksamheten för "Vuxna på stan"...De går runt och pratar med folk och ser så allt går rätt till...Om folk är fulla skiter dom fan i utan det är om någon mår dåligt eller har druckigt för mycket eller på något annat sätt inte kan ta hand om sig som dom hjälper till..I alla fall har jag förstått det så..Kan ju ha fel..

mvh // Johannes
kamelian
Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken
nej det var inte min vännina som bjöd henne på ölen
jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu
Eva i Skåne
CITAT (Jonte_rm @ 10-01-2006, 13:05)
Nej man ska inte köpa ut åt dom... Men i början tyckte jag det lät som att om man inte köper ut så får dom inte tag i nått...vilket dom får...

Här i Lidköping kallas verksamheten för "Vuxna på stan"...De går runt och pratar med folk och ser så allt går rätt till...Om folk är fulla skiter dom fan i utan det är om någon mår dåligt eller har druckigt för mycket eller på något annat sätt inte kan ta hand om sig som dom hjälper till..I alla fall har jag förstått det så..Kan ju ha fel..

mvh // Johannes

"Vår" fältgrupp kör hem alla berusade ungdomar till föräldrarna om de inte är så dåliga att de behöver till sjukhus.

I Lund, där jag jobbar, vet jag att man gör polisanmälningar varje gång en ungdom påträffas berusad. Detta följs sedan upp med utredning, där både ungdomen och föräldrar kallas, ang hur ungdomarna kommit över sin alkohol.
Vissa gånger kanske det inte leder till något, för att ungdomen inte vet alt inte berättar vem som stått för alkoholen, men jag tror det är rejält avskräckande för både ungdomarna och föräldrarna.
Eva i Skåne
CITAT (kamelian @ 10-01-2006, 13:07)
Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då han var vaken
jag förstår att jag inte är ensam att tycka som jag gjort och nu har jag fått mer kött på benen av att läsa allt ni skrivit skall fundera på hur jag skall göra nu

Hmm, här får jag genast konstiga vibbar.
15-åriga dottern blev bjuden på starköl av en kille/man när alla andra sov. I vilket syfte då? tänker jag. unsure.gif

Är jag sjukligt misstänksam nu?
Jonte_rm
...
Ewa L
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:12)
"Vår" fältgrupp kör hem alla berusade ungdomar till föräldrarna om de inte är så dåliga att de behöver till sjukhus.

Vi har en liknande grupp här där jag bor och de gör ofta ett underbart, bra jobb. En av dem känner jag personligen och hon har berättat att det händer att ungdomarna de kör hem inte får komma in! sad.gif
Ofta beroende på att "föräldrarna" har fest!! mad.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:12)
I Lund, där jag jobbar, vet jag att man gör polisanmälningar varje gång en ungdom påträffas berusad. Detta följs sedan upp med utredning, där både ungdomen och föräldrar kallas, ang hur ungdomarna kommit över sin alkohol.
Vissa gånger kanske det inte leder till något, för att ungdomen inte vet alt inte berättar vem som stått för alkoholen, men jag tror det är rejält avskräckande för både ungdomarna och föräldrarna.

Likadant är det här...det sociala kontaktar sedan föräldrarna och de kallas till samtal.

Här finns nattvandrare, och fältgrupp... ingen påverkad ungdom lämnas åt sitt öde, föräldrar kontaktas/ombeds komma hämta sitt barn, el barnet körs hem/sjukhus beroende på i vilken kondition personen är.

Konstigt tycker jag att det är när man inte anmäler alla gånger man hör att vuxen bjudit/köpt ut alkohol till minderåriga.
Jonte_rm
SJukhus ska man ju vara grymt äckligt dålig för...Oftast är bästa medicinen sömn och spyor smile.gif

mvh // johannes
Magdis
Jag skulle blivit vansinnig! Om man tänker efter lite så säger det sig självt att ungdomarna inte kommer att dricka mindre ute på stan för att man bjuder dem på alkohol i hemmet. Snarare upptäcker de ju de "behagliga" effekterna med det och vill ha mer, och så ser de till att skaffa det och ger sig iväg på nån rolig fest på stan. Ju längre man väntar med alkoholdebuten desto mindre risk att fastna i ett beroende. Jag vill alltså påstå att vartenda år man kan hålla sitt barn borta från alkohol, är värdefullt. Man kan ju inte bara kapitulera och tänka att "jamen de kommer ändå att dricka så det spelar ingen roll"!
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:09)
Jag skulle blivit vansinnig! Om man tänker efter lite så säger det sig självt att ungdomarna inte kommer att dricka mindre ute på stan för att man bjuder dem på alkohol i hemmet. Snarare upptäcker de ju de "behagliga" effekterna med det och vill ha mer, och så ser de till att skaffa det och ger sig iväg på nån rolig fest på stan. Ju längre man väntar med alkoholdebuten desto mindre risk att fastna i ett beroende. Jag vill alltså påstå att vartenda år man kan hålla sitt barn borta från alkohol, är värdefullt. Man kan ju inte bara kapitulera och tänka att "jamen de kommer ändå att dricka så det spelar ingen roll"!

Jag håller med dig. smile.gif

Man kan lika lite kapitulera inför den här frågan som inför tobaksfrågan.

För om ungdomarna VILL ha tag i alkohol eller tobak så KOMMER de att få tag på det. Det finns alltid sådana som är villiga att köpa ut åt minderåriga.

De vuxna runt omkring ungdomen måste åtminstone FÖRSÖKA få honom eller henne att låta bli så länge som möjligt. Man kan ju inte bara skita i alltihopa.

Om en ungdom inte börjat röka när de fyller 18 är risken att de börjar mycket liten enligt En Rökfri Generation.

Samma sak bör vara sant för alkoholberoende.
andersen
En sak är säker hadde det varit min dotter, så hadde jag besökt polisen och lämnat en anmälan, inge snack om saken.
Reserv

Nu först trilla tioöringen ner här blink.gif Inget av alla mina 5 barn som passerat 15 år har vid den åldern fått va´på en nyårsfest "med övernattning", jag har alltid åkt och hämtat dom var dom än har varit. Skåla vid tolvslaget kan man lika gärna göra med pomac, så är man kapabel att ta hand om sina barn när så behövs. Jag skulle omgående göra en anmälan emot den som bjöd henne och dessutom ifrågasätta om han vart närgången. Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum? unsure.gif
LadyG
CITAT (Reserv @ 10-01-2006, 15:46)
Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum? unsure.gif

Nej, du är verkligen inte dum!!! blink.gif Tvätom låter det som att du är en ansvarstagande och förnuftig person som tänker på dina barns bästa före egna nöjen, och det är verkligen inte dumt.

Fler borde göra som du. Många fler.
Magdis
Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum? unsure.gif

Du är inte dum Reserv, utan klok! Alla barn borde ha en så omtänksam och ansvarstagande pappa som du är! wub.gif
Margaretha
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-01-2006, 15:49)

Du är inte dum Reserv, utan klok! Alla barn borde ha en så omtänksam och ansvarstagande pappa som du är! wub.gif

Instämmer helt. Önskar att det fanns många Reserver!

Och hur mycket man än försöker påstå något annat , så visar alla undersökningar på att ungdomar som bjuds på alkohol i hemmet dricker mer ute. sad.gif
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2006, 13:15)
Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då  han var vaken

Hmm, här får jag genast konstiga vibbar.
15-åriga dottern blev bjuden på starköl av en kille/man när alla andra sov. I vilket syfte då? tänker jag. unsure.gif

Är jag sjukligt misstänksam nu?

Nej fick precis samma tanke, men det får vi verkligen hoppas, att det inte var så.

Reserv jag tror vi som bor på landet är så vana att skjutsa och hämta våra barn att man gör det automatiskt.
Tror att om man är van att ungarna är självgående så blir man också mer bekväm själv.
Vuxna på byn har vi här också, men vi har inte börjat gå än, däremot så hjälper vi till på värmestugan som församlingen har för våra yngre ungdomar, dom som ännu inte börjat åka in till stan.
Där kan dom komma in på gratis fika och macka, spela lite tv-spel eller bara prata.
Vår äldsta jobbar där tillsammans med sina konfirmationskompisar.
Eva i Stuvsta

Du är knappast dum du... rolleyes.gif
ejjan
Häromkring är det vanligt att ungdomarna som bor ett par mil utanför stan ofta får åka in till stan på helgerna med nån kompis som har körkort. Föräldrarna sitter hemma och har ingen aning om vad barnen gör "de umgås ju bara med kompisar, kan väl inte sitta här ute i skogen ensamma".
Så här är det faktiskt allra störst problem och fylla med ungdomar som kommer från landet in till stan, åker runt i bilar hela nätterna (eftersom de inte kommer in på nån krog) och super. sad.gif mad.gif . Lokaltidningen har tagit upp det massor av gånger för att visa dessa föräldrar vad som händer här inne i stan, verkar dock inte som nån reagerar "inte mina barn inte".
yenny
Dottern sa att det bara var 1 starköls burk hon drack och detta hade skett på nyårs afton när dom andra låg o sov utom han som bjöd henne då  han var vaken

Nu först trilla tioöringen ner här blink.gif Inget av alla mina 5 barn som passerat 15 år har vid den åldern fått va´på en nyårsfest "med övernattning", jag har alltid åkt och hämtat dom var dom än har varit. Skåla vid tolvslaget kan man lika gärna göra med pomac, så är man kapabel att ta hand om sina barn när så behövs. Jag skulle omgående göra en anmälan emot den som bjöd henne och dessutom ifrågasätta om han vart närgången. Jag har insett att jag är världens torraste, tråkigaste farsa, för mig så är jul och nyår en familjehögtid då man är tillsammans allihop, är det bara jag som är så dum? unsure.gif

du är knappast dum du... av allt jag hör av dej så verkar du vara en toppenpappa.
Hade jag inte haft en egen kanonbra pappa så hade jag adopterat dej som pappa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon