Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hund fick pacemaker!
          Castea
          Inlägg 17-01-2006, 19:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

smile.gif

Linus 18 månader har fått en ny chans!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Fenja
          Inlägg 17-01-2006, 20:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det skulle vara intressant att veta vem/vilka som utförde operationen. Om det var läkare eller veterinärer... Med tanke på att behövande människor står i kö för sådana perationer kanske man kan fundera över nödvändigheten att operera en hund...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-01-2006, 20:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Vilken solskenshistoria. smile.gif (mina föräldrar hade pacemaker i massor av år)

Eftersom operationen utfördes på Strömsholm så är det väl veterinär som opererat.

Kalinsis Simba opererades också där. smile.gif

Citera
          Castea
          Inlägg 17-01-2006, 20:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 20:10)
          Eftersom operationen utfördes på Strömsholm så är det väl veterinär som opererat.

Det är sannolikt, ja. smile.gif

Citera
          Susanna
          Inlägg 17-01-2006, 21:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

När jag fortfarande hade hund, så brukade jag träffa en annan hundägare, vars hund hade pacemaker. Fast på den tiden gjordes inte dessa operationer i Sverige, utan de hade åkt till Italien. För operationen fick de betala drygt 25.000....

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          pejori
          Inlägg 17-01-2006, 22:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Fenja @ 17-01-2006, 20:05)
          Det skulle vara intressant att veta vem/vilka som utförde operationen. Om det var läkare eller veterinärer... Med tanke på att behövande människor står i kö för sådana perationer kanske man kan fundera över nödvändigheten att operera en hund...
          Mvh
          Fenja

håller med dej wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Kathy
          Inlägg 18-01-2006, 00:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Det var ett inslag på ABC nytt tidigare ikväll om Linus.
          Försäkringen täckte 16 000kr, 4 000 kr fick husse och matte betala själva.

Citera
          Betty
          Inlägg 19-01-2006, 11:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Operationen gjordes på regiondjursjukhuset i Strömsholm.
          Veterinär Lennart Sjöström utförde operationen.
          Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen.

Som synes har ingen pacemakerköande människa behövt stå tillbaka p.g.a. lille Linus.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-01-2006, 13:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Betty @ 19-01-2006, 11:28)
          Operationen kostade ca 40 000:- av dessa betalade hundägaren 20 000:- resten täcks av försäkringen.

Konstigt att ett försäkringsbolag går in och betalar en sån operation!!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-01-2006, 16:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2006, 13:45)

Anki

Är det inte därför man har försäkring så att man kan få hjälp när djuret blir sjukt? Det görs ju höftledsoperationer och andra avancerade operationer på djur som försäkringen täcker så varför skulle det inte hjärtoperationer ersättas?

Det var ju en ganska ung hund det handlade om som hade ett hjärta som slog i otakt vilket gjorde att hunden mådde dåligt + troligtvis skulle den inte kunna leva så länge med detta fel.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Kathy
          Inlägg 19-01-2006, 17:23
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Skumt med så pass olika information. ABC-nytt borde kanske kolla sina siffror lite bättre. wink.gif De här siffrorna låter rimligare.

Citera
          andersen
          Inlägg 19-01-2006, 18:17
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-01-2006, 16:26)
          CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2006, 13:45)

Anki

Är det inte därför man har försäkring så att man kan få hjälp när djuret blir sjukt? Det görs ju höftledsoperationer och andra avancerade operationer på djur som försäkringen täcker så varför skulle det inte hjärtoperationer ersättas?

Det var ju en ganska ung hund det handlade om som hade ett hjärta som slog i otakt vilket gjorde att hunden mådde dåligt + troligtvis skulle den inte kunna leva så länge med detta fel.

Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-01-2006, 18:21
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:17)
          Bli inte arga nu, men är inte priset för högt? är det inte bättre att djuret får somna in? och ska man inte göra skildnad på det ekonomiska värdet om det är en människa eller djur?jag tycker det.

Tror inte du skulle säga samma sak om det gällde din fyrfotade familjemedlem blink.gif Och klart att operationerna är lika mycket värda, det görs juh samma ingrepp på hunden som människan, och utbildningen är nästan densamma den med.

Citera
          andersen
          Inlägg 19-01-2006, 18:33
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Reserv @ 19-01-2006, 18:21)

Tror inte du skulle säga samma sak om det gällde din fyrfotade familjemedlem blink.gif Och klart att operationerna är lika mycket värda, det görs juh samma ingrepp på hunden som människan, och utbildningen är nästan densamma den med.

Det är ju klart Reserv men nu var det ju inte det som jag ställde frågan om utan om inte priset är för högt, och då kan man ju tänka sig att är det rimligt att det skall kosta 40.000 kr och var går gränsen för en hunds liv i vårat samhälle, om jag hadde varit en asiatisk risbonde och hört att folk i västvärden lägger ner sådana summor på en hund då hadde jag tyckt att värden är tokig,eller folk som dör i svält i Sudan där någon enstaka dollar kan vara skildnaden på liv och död, undrar hur dom skuller reagera om dom visste att det finns dom som lägger 40.000 på en hunds liv.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-01-2006, 18:41
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:33)
          CITAT (Reserv @ 19-01-2006, 18:21)

Det är ju klart Reserv men nu var det ju inte det som jag ställde frågan om utan om inte priset är för högt, och då kan man ju tänka sig att är det rimligt att det skall kosta 40.000 kr och var går gränsen för en hunds liv i vårat samhälle, om jag hadde varit en asiatisk risbonde och hört att folk i västvärden lägger ner sådana summor på en hund då hadde jag tyckt att värden är tokig,eller folk som dör i svält i Sudan där någon enstaka dollar kan vara skildnaden på liv och död, undrar hur dom skuller reagera om dom visste att det finns dom som lägger 40.000 på en hunds liv.

Men nu är hundar och katter familjemedlemmar (om dom nu hamnat i "rätt" familjer) och som familjemedlemmar så vill man juh göra allt för de sina. Att priset är högt, jovisst, men jag tycker att det är för högt pris även om det skulle va´en människa som skulle ha pacemakern. Att en asiat skulle beteckna oss som tokiga om dom fick reda på att vi gjorde såna operationer på "jyckar", tro faen det, dom käkar juh hundar och katter. Och tror du verkligen att dom svälter mindre i sudan för att svenskarna låter avliva sina djur istället för att låta dom opereras? blink.gif Jösses!!!! wacko.gif

Citera
          cecil
          Inlägg 19-01-2006, 18:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 4 867

Jag har en känsla av att det många gånger är samma människor som lägger stora summor på sina djur OCH skänker pengar till barnen i Sudan.

--------------------
          Mvh

Cecilia (zon 1)

Citera
          andersen
          Inlägg 19-01-2006, 19:02
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Reserv @ 19-01-2006, 18:41)
          Och tror du verkligen att dom svälter mindre i sudan för att svenskarna låter avliva sina djur istället för att låta dom opereras? blink.gif Jösses!!!! wacko.gif

Är det så att du inte förstår vad jag skriver? jag har alldrig skrivit någon stans att dom skulle svälta mindre i Sudan om vi avlivade djuren i Sverige i stället. var har jag skrivit det Reserv?

Utan jag skriver och frågar om inte priset är för högt rent etiskt!! det tycker jag.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-01-2006, 19:11
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (andersen @ 19-01-2006, 18:33)
          om jag hadde varit en asiatisk risbonde och hört att folk i västvärden lägger ner sådana summor på en hund då hadde jag tyckt att värden är tokig,eller folk som dör i svält i Sudan där någon enstaka dollar kan vara skildnaden på liv och död, undrar hur dom skuller reagera om dom visste att det finns dom som lägger 40.000 på en hunds liv.

Okay, ursäkta, jag formulerar om mitt svar. sleep.gif Tror du att det svältande folket i sudan skulle må bättre av att vi avlivar våra husdjur? Och rent etiskt så tycker jag också att det är en dyr operation, men för att rädda en familjemedlem som är älskad så kan det va´värt det höga priset. Oavsett vad dom svältande i sudan eller den asiatiska risbonden tycker om saken. Tar du verkligen hänsyn till dom och andra mindre bemedlade grupper runtom i världen i allt vad du tar dig för i det dagliga livet?

Citera
          andersen
          Inlägg 19-01-2006, 19:38
          Länk hit: #19

Medlem

Ja Reserv det gör jag i mitt dagliga liv, jag tänker på vad jag handlar och vad som är etiskt,vet att det är många som har den inställningen men det är inte alldeles lätt alla gånger, jag förstår hundägaren i det här fallet, men som betraktare av prislappen så tycker jag att det är etiskt fel.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-01-2006, 19:50
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och pacemaker insättning är ingen operation direkt .... snarare mindre ett ingrepp smile.gif smile.gif

Står folk i kö för sådant så är det beklagligt -men de kan ju knappast djursjukvården lastas för ? huh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon