Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 3 547
Är det någon som har gjort det? Har hört att man kan lägga ut sina mattor och borsta ner snö i dom så ska dom bli rena och fina. Så idag när det fanns kall och fin snö så tog jag ut röllakansmattan som ligger under soffbordet och hade blivit lite solkig där man sitter mest och har fötterna. Men jag tycker faktiskt inte att det blev nån vidare skillnad, om någon alls. Fungerar det bara på trasmattor kanske?
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558
Vet inte hur du gjorde men vi brukar göra det med bra resultat. Grejen är att man lägger mattan med " rätsidan" neråt , låter den ligga ett tag och sedan piskar man på baksidan. Med trasmattor får man väl göra så med båda sidorna .
Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250
Metoden ska användas på mattor med täta lugg tex persiska mattor. Jag gjorde så med två sådan mattor för några år sedan. Det krävs att snön är så där lätt och luftig som den är när det är lite kallare. Jag öste över massor av snö och borstade sedan bort den. Snön som jag tog bort var alldeles grå Bra att du tog upp det nu för jag hade faktiskt glömt bort hur bra det funkade. Måste nog släpa ut mattorna i morgon. De luktade dessutom jättefräscht efteråt!
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
Vilket bra tips, det måste jag prova imorgon har massor med äkta mattor som jag fyndat på auktion, de är lite tunga bara hur länge ska de ligga krister
Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203
Så brukar jag också göra, fast när de ligger mad rätsidan neråt brukar jag trampa runt på dem Låta ligga ett tag och sedan borsta av dem, de blir så frächa så ....
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335
Så gör jag också, ut med dem i snön, vänder ner luggen i snön, trampar på dem och låter dem ligga ett tag, borsta dem rena från snö och hur fräscha mattor som helst när de kommer in.
Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307
För en hel del år sedan var jag i Turkiet i en mattaffär, och där pratade försäljaren om att man kunde lägga mattan med rätsidan mot snön och sedan gå med små lätta steg längs med hela mattan, på avigsidan alltså...
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783
Det är väl inte så bra med högtryckstvätt på äkta mattor och röllakan? Jag brukar oxå lägga ut mattorna i snön. Tar båda sidorna. På med snö, sopar med en sop och piskar sedan. De blir fräscha och luktar friskt.
Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573
Idén med att lägga mattorna i snön är den att det tar bort all statisk elektricitet, så allt smuts faller ut fibrerna Fläckar och liknande försvinner ju naturligtvis inte.
Metoden kan med fördel användas på "luggmattor", ryor m fl. Minns bara att snön ska vara pudrig och kall. Skaka mattan lägg den sen uppåner i snön och lyft upp den efter max en minut.. Ofta ser man-trots att man skakat- en massa grus och damm i snön. På röllakan görs detta på båda sidorna. Skaka ur mattan från all snö.
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891
CITAT (Klematis @ 22-01-2006, 12:38)
Det är väl inte så bra med högtryckstvätt på äkta mattor och röllakan? Jag brukar oxå lägga ut mattorna i snön. Tar båda sidorna. På med snö, sopar med en sop och piskar sedan. De blir fräscha och luktar friskt.
Nu har jag ju inte väldigt dyra äkta mattor men de jag har går utmärkt att tvätta med högtryckstvätt.
Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 3 547
Jo, visst blev mattan allmänt fräschare, det blev den. Lite för stora förväntningar hade jag antagligen. Det är klart fastsittande smuts inte kan tas bort med snötvätt det borde jag ju insett. Men det var rolig städning!
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
Nu har jag oxså haft 1 matta ute, tycker den blev renare, om det nu beror på att jag borstade den ordentligt eller snön, men hursomhelst det lossnade en massa damm o skräp, och jag tycker den fick en fräschare lyster krister
Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573
Just ja! Klargjorde vi att man tar UT mattan? Dom ringe från Oslo vetenskapscenter och klagade på rådet, eftersom det blev så blöttt å kallt med snön inne på mattorna...