|
Köpa vitvaror, tv mm, hur gör ni med försäkring? |
|
|
|
23-01-2006, 13:15
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem sedan: 01-04-2004
Medlem nr: 3 128

|
Det finns ju ofta en chans att köpa en xtra försäkring, vilket jag tycker är helt onödigt, efter garantitiden gäller ju hemförsäkringen, visserligen är det hög självrisk men reparationerna kan oxså bli dyra,
dessutom kan man om man betalar med vissa betal/kreditkort få en xtra försäkring gratis via kortutfärdaren i ett visst antal år efter det att garantin går ut, det kanske inte alla känner till,
så är det på seb kort iallafall, vet inte hur de andra bankernas kortutfärdare har det med försäkring.
men aldrig en xtra försäkring till mig iallafall, ibland har de skrivit på kvittot att "kunden vägrar xtra försäkring" Jag tror att elkedjorna lever ganska bra på alla fösäkringar, som luras på kunderna. Hur brukar ni göra? är det bara jag som är obstinat? krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
23-01-2006, 13:18
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem sedan: 17-11-2005
Medlem nr: 6 783

|
Tar aldrig extra försäkring nu för tiden. Ibörjan kände man sig tvingad. I vissa fall blir de till och med sura när man säger nej. Tror att de har ganska bra bonus på att sälja dessa försäkringar.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
23-01-2006, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem sedan: 11-05-2004
Medlem nr: 3 584

|
Tar inte heller extra försäkring. Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen.
När säljare frågar om jag inte ska ha sån försäkring så brukar jag åberopa Konsumentskyddslagen och ibland får jag det fräna svaret "ja, det kan du ju alltid försöka med - du kan aldrig bevisa att det är fabrikationsfel". Jag brukar fråga om de säljer så dåliga produkter så att de förväntas gå sönder inom två år.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
23-01-2006, 13:42
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:39) Tar inte heller extra försäkring. Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen.
När säljare frågar om jag inte ska ha sån försäkring så brukar jag åberopa Konsumentskyddslagen och ibland får jag det fräna svaret "ja, det kan du ju alltid försöka med - du kan aldrig bevisa att det är fabrikationsfel". Jag brukar fråga om de säljer så dåliga produkter så att de förväntas gå sönder inom två år.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
23-01-2006, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem sedan: 23-07-2005
Medlem nr: 6 231

|
Det brukar räcka med "Nej tack" för det mesta, försöker de envisas lyssnar jag en liten stund för artighetens skull och tackar sedan nej en gång till, och så är det med det.
Man vill ju inte stöta sig med dem om det mot förmodan skulle hända något, då är det ju lite deras goda vilja också som gäller om man ska få sin rätt igenom med minsta möjliga bråk.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
23-01-2006, 13:48
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem sedan: 11-05-2004
Medlem nr: 3 584

|
Min man köpte ett ganska dyrt Helly Hansen-ställ som skulle vara både vattentätt och vindtätt. En dag när han kom hem från jobbet och hade cyklat i regn så var han dyblöt inpå bara kroppen. Han reklamerade jackan och den skickades till Helly Hansen för test. Nu har vi fått beskedet att det inte är något fel på jackan. Det finns tydligen gränser för HUR mycket vatten de tål. Varför står inte det i så fall när man köper den? Där bara görs reklam med stora bokstäver VATTENtät. Detta har ju inget med försäkring att göra men dåliga produkter!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
23-01-2006, 13:59
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 14

|
CITAT (LadyG @ 23-01-2006, 13:44) Det brukar räcka med "Nej tack" för det mesta, försöker de envisas lyssnar jag en liten stund för artighetens skull och tackar sedan nej en gång till, och så är det med det.
Man vill ju inte stöta sig med dem om det mot förmodan skulle hända något, då är det ju lite deras goda vilja också som gäller om man ska få sin rätt igenom med minsta möjliga bråk. Precis, så gör jag med.  "Förr i tiden", för länge sen - när jag var ung och inte var lika upplyst och medveten som jag är idag  så gick jag på det där med extraförsäkring - ett par gånger - men inte numera!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
23-01-2006, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem sedan: 22-04-2004
Medlem nr: 3 363

|
Även jag har slutat med att ta försäkring. Men iofs köper jag bara "billigare" grejer på stormarknader. De dyrare varorna köper jag på orten. Visst blir det någon 1000-lapp dyrare men då får jag grejerna inburna och moterade. Sedan vid ev. problem behöver jag bara ringa så kommer de och fixar felet. Och eftersom "alla känner alla" vet de när grejerna är köpta och man slipper hålla på med kvitton o ev. garantisedlar. För mig är det aldrig några problem eller "tjafs" Förutom att "de" för 3 årsedan sa ifrån att laga min 18år gamla läckande tvättmaskin för 3:e gg. De påstod att "övriga byn" bytt sina tv.maskiner för flera år sedan. Så de sa att gällde det tvättmaskin så kom de bara om de fick "bära in en NY!" I år har de fått gjort det!
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
 
|
|
|
|
|
23-01-2006, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem sedan: 27-11-2002
Medlem nr: 429

|
Vi köpte tvättmaskin 2002 och torktumlare 2003 i Elonbutik. På köpet fick vi försäkring som gäller 6 år från köpedatum. Försäkringen gäller vid maskinskada och ersätter med ny maskin utan hänsyn till värdeminskning och ingen självrisk.
|
|
|
|
|
23-01-2006, 15:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem sedan: 07-05-2004
Medlem nr: 3 535

|
Säljare på OnOff, Siba m.fl. har visst provision på dessa extraförsäkringar, och därför är det ibland svårt att komma ut ur butiken utan en dylik. Jag har dock lärt mig att tacka nej, artigt men bestämt... Grejorna är ju som sagt försäkrade ändå.
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
23-01-2006, 15:47
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem sedan: 27-11-2002
Medlem nr: 429

|
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 15:41) CITAT (Felix matte @ 23-01-2006, 15:30) ..På köpet fick vi försäkring som gäller 6 år från köpedatum. Försäkringen gäller vid maskinskada och ersätter med ny maskin utan hänsyn till värdeminskning och ingen självrisk.  Min nya tvättmaskin har 7års MOTOR-skade garanti. I klartext innebär det att om själva maskin motorn går sönder får jag ny MOTOR gratis men jag får själv bekosta insättningen/monteringen. Så sa "min" tvätt kille  Då hade vi tur som fick bra försäkring på köpet.
|
|
|
|
|
23-01-2006, 16:07
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem sedan: 27-11-2002
Medlem nr: 429

|
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 15:49) mmm.....tänkte bara så inte din försäljare "glömde" nämna någon liten detalj. :unsure: Jag brukar aldrig lita på muntliga löften när det gäller affärer... så här står det på min
|
|
|
|
|
23-01-2006, 16:11
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem sedan: 01-04-2004
Medlem nr: 3 128

|
Som jag fattar det betalar de självrisk samt ev värdeminskning om maskinen inte går att reparera, hemförsäkringen betalar resten krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
23-01-2006, 16:18
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem sedan: 27-11-2002
Medlem nr: 429

|
Det stämmer att jag först ska kontakta mitt försäkringsbolag, men...om maskinen är t.ex 5,5 år och havererar så ger ju inte min hemförsäkring många kronor för den. Då är den här försäkringen garant för att jag får den repad eller en helt ny.
|
|
|
|
|
23-01-2006, 16:31
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem sedan: 27-11-2002
Medlem nr: 429

|
CITAT (Hamilton @ 23-01-2006, 16:27)  Ordning och reda! Du är fantastisk  Du får inte tro att jag menade något illa med mitt inlägg....... ville bara göra dig uppmärksam, men det var onödigt inser jag nu....... Nej men inte tror jag nåt sånt heller har lärt mej av föräldrarna att man ska hålla ordning och reda på alla papper
|
|
|
|
|
23-01-2006, 19:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem sedan: 04-08-2004
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Rossi @ 23-01-2006, 13:39) Du har ju skydd i två år för fabrikationsfel enligt Konsumentskyddslagen. Kan upplysa om att det numera är 3 år! Köper aldrig till extra försäkring. Såna saker är så billiga nu för tiden så man kan likaväl köpa nytt när det går sönder
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|