|
Livstidsdömda rätt till tidsbestämt straff., Vad tycker ni? |
|
|
|
24-01-2006, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Enligt ett pressmeddelande från riksdagen, ska livstisdömda fångar ha rätt att ansöka om tidsbestämt straff. När jag nämde detta till några arbetskamrater var det många som blev förvånade över att man överhuvudtaget kunde få livstidsstraff i sverige. Det verkar som om den allmäna uppfattningen är att sverige "daltar" med kriminella, att man bara kan få 12 år i fängelse samt att det är som att ta in på hotell.. Hur som helst. JAG tycker det är bra att man kan få ansöka om tidsbestämt straff. Det är illa nog att vara frihetsberövad. Varför skulle man vilja ändra ett destuktivt beteende om man inte vet hur länge man ska sitta eller om man ens blir fri någon gång?
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-01-2006, 15:32
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Visst stämmer väl den uppfattningen att livstidsstraff i Sverige inte innebär livstid utan är ett ganska kort fängelsestraff egentligen?  I så fall vore det ju bättre att de satte straffet till t.ex 20 år så vet de vad som gäller.
|
|
|
|
|
24-01-2006, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (cic @ 24-01-2006, 15:25) När jag nämde detta till några arbetskamrater var det många som blev förvånade över att man överhuvudtaget kunde få livstidsstraff i sverige. Det verkar som om den allmäna uppfattningen är att sverige "daltar" med kriminella, att man bara kan få 12 år i fängelse samt att det är som att ta in på hotell.. Men grejen är väl den att livstidsstraff inte innebär livstidsstraff. Jag har svårt att ta ställning till din fråga. Jag är nog också av den uppfattningen att det daltas alldeles för mycket samtidigt som man ju ska hjälpa vederbörande att komma på rätt köl. Det är inte lätt att hitta en rätt nivå.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2006, 15:35
|

Medlem

|
Ett svar till: Om man nu har dömts till livstidsstraff så har man begått ett grovt brott. Nu vill man veta hur länge man ska sitta inspärrad. Den som man begick brottet mot - offret - kanske vill veta hur länge man ska ha mardrömmar efter det som gärningsmannen utsatte en för. Om man överhuvudtaget fortfarande lever efter brottet som begicks.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2006, 15:40
|
Medlem

|
Där sa du nåt tänkvärt Rossi. Varför ska brottslingen ha större rättigheter än offret. Egentligen tycker jag att brottslingarna har förverkat sina rättigheter i och med att de begår brott. Jag anser att det daltas för mycket med dem, de har bättre mat än på skolor och dagis, de har kabelTV och de gör uppror om de inte får se på porrkanaler t.ex.  Jag tycker inte synd om dem som måste sitta inlåsta, det har de ställt till med själva.
|
|
|
|
|
24-01-2006, 15:42
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783

|
Håller med N-Magdis.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
24-01-2006, 15:48
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Livstidsstraff är i dag ett livstidsstraff, men generellt benådas det när man suttit av mellan 12-16 år. Oftast vid den nedre gränsen tror jag.
Straffet är enligt lagstiftningarna själva frihetsberövandet. Det är inte meningen att fångarna ska straffas i övrigt med dålig mat, ingen tv, inga telefonsamtal och inga permissioner till exempel. Vilket är en uppfattning som gemeneman ofta tycks ha...
Efter att ha arbetat över 10 år inom kriminalvården på bland annat Österåkersanstalten, som tillsammans med Kumla är de riktigt "hårda" kåkarna i landet, så har jag svårt att se att detta inte skulle vara tillräckligt som straff. Att behöva ringa på en klocka när man behöver gå på toaletten, att skriva en framställan när man vill ha ett telefonsamtal, en bok, någon av sina ägodelar som finns i förrådet. Att få träffa nära och kära i bästa fall en gång i veckan, att bli kroppsvisiterad, få all sin post öppnad och så vidare Jag tror man ska satsa mera på den den preventiva och vårdande biten i så fall. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
24-01-2006, 15:52
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Jag anser att ett livstidsstraff skall vara just ett livstidsstraff men enbart om man har mördat någon, det kanske bara är mördare som döms till det har man tagit livet av någon tycker jag inte att man kan räkna med att få komma ut efter x antal år. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
24-01-2006, 16:02
|
Medlem

|
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 15:48) Straffet är enligt lagstiftningarna själva frihetsberövandet. Det är inte meningen att fångarna ska straffas i övrigt med dålig mat, ingen tv, inga telefonsamtal och inga permissioner till exempel. Vilket är en uppfattning som gemeneman ofta tycks ha... Ja det är ju sant förstås. Fast det är ändå irriterande när de beter sig som bortskämda barnungar och kräver saker. Speciellt när man vet att psykiskt sjuka och till och med barnen i skolorna har det sämre.
|
|
|
|
|
24-01-2006, 16:17
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 15:48) Straffet är enligt lagstiftningarna själva frihetsberövandet.
Att behöva ringa på en klocka när man behöver gå på toaletten, att skriva en framställan när man vill ha ett telefonsamtal, en bok, någon av sina ägodelar som finns i förrådet. Att få träffa nära och kära i bästa fall en gång i veckan, att bli kroppsvisiterad, få all sin post öppnad och så vidare Och offret har också blivit frihetsberövat - om offret nu har överlevt vill säga. Man kanske inte vågar gå ut utan sällskap, man kanske inte kan arbeta lång tid framöver, man kan ha svårt med det sociala livet etc. etc. Och här kan vi nog verkligen prata om livstids"straff".
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2006, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Klematis @ 24-01-2006, 15:42) Håller med N-Magdis. Jag med. Mord är en så avskyvärd handling att tidsbegränsat straff egentligen inte alls borde förekomma i deras fall, fast det kanske det inte gör nu?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:00
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 16:17) Och offret har också blivit frihetsberövat - om offret nu har överlevt vill säga. Man kanske inte vågar gå ut utan sällskap, man kanske inte kan arbeta lång tid framöver, man kan ha svårt med det sociala livet etc. etc. Och här kan vi nog verkligen prata om livstids"straff". Det är sant. Men då är vi inne på en lagstiftande fråga och diskuterar inte längre om livstid ska vara tidsbestämt. Då rör det sig om hämnd och det tycker jag inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:18
|

Medlem

|
Jag förstår hur du menar Fenja men jag tycker ändå inte att mord, våldtäkter och våldsbrott i största allmänhet heller höra hemma i ett civiliserat samhälle.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 17:18) Jag förstår hur du menar Fenja men jag tycker ändå inte att mord, våldtäkter och våldsbrott i största allmänhet heller höra hemma i ett civiliserat samhälle. Det är väll det som ökar mest  i vårat sk civiliserade samhälle.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:23
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 17:18) Jag förstår hur du menar Fenja men jag tycker ändå inte att mord, våldtäkter och våldsbrott i största allmänhet heller höra hemma i ett civiliserat samhälle. Nej Rossi, jag håller med dig i princip om allt du säger i detta!! Men när man försöker att se det i det stora hela så är det inte så enkelt som att låsa in folk och tappa nyckeln. Jag vet inte om jag vågar säga detta, men jag gör det i alla fall: Fick jag önska så skulle man återgå till att lobotomera våldsbrottslingar. I dag har man en teknik och ett kunnande som gör att man kan göra väldigt exakta ingrepp. Utan de skador och biverkningar som blev tidigare. Man skulle kunna minska på kriminalvårds- och psykvårdskostnaderna ofantligt genom att vederbörande skulle kunna leva själv och ta vara på sig. Och framförallt har man på ett slutgiltigt sätt sett till att deras brott inte upprepas. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:25
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 17:23) CITAT (Rossi @ 24-01-2006, 17:18) Jag förstår hur du menar Fenja men jag tycker ändå inte att mord, våldtäkter och våldsbrott i största allmänhet heller höra hemma i ett civiliserat samhälle. Nej Rossi, jag håller med dig i princip om allt du säger i detta!! Men när man försöker att se det i det stora hela så är det inte så enkelt som att låsa in folk och tappa nyckeln. Jag vet inte om jag vågar säga detta, men jag gör det i alla fall: Fick jag önska så skulle man återgå till att lobotomera våldsbrottslingar. I dag har man en teknik och ett kunnande som gör att man kan göra väldigt exakta ingrepp. Utan de skador och biverkningar som blev tidigare. Man skulle kunna minska på kriminalvårds- och psykvårdskostnaderna ofantligt genom att vederbörande skulle kunna leva själv och ta vara på sig. Och framförallt har man på ett slutgiltigt sätt sett till att deras brott inte upprepas. Mvh Fenja Hmm typ Gökboet?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:34
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 17:23) Jag vet inte om jag vågar säga detta, men jag gör det i alla fall: Fick jag önska så skulle man återgå till att lobotomera våldsbrottslingar. I dag har man en teknik och ett kunnande som gör att man kan göra väldigt exakta ingrepp. Utan de skador och biverkningar som blev tidigare. Man skulle kunna minska på kriminalvårds- och psykvårdskostnaderna ofantligt genom att vederbörande skulle kunna leva själv och ta vara på sig. Och framförallt har man på ett slutgiltigt sätt sett till att deras brott inte upprepas. Mvh Fenja Ja, det är det jag säger Fenja: Du vågar sticka ut! Ja, om man verkligen kunde hitta stället i hjärnan som orsakar våldsamheten så inte mig emot om man fjärnade det.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:38
|

Medlem

|
Hmm då är frågan, går det att operera tillbaka?i fall någon har blivit feldömd, för det händer ju ibland.
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:42
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 24-01-2006, 17:25) Hmm typ Gökboet?  Nä, inte så illa. Idag kan man med stor exakthet "klippa tråden" till våldscentrumet i hjärnan utan att skada andra väsentliga delar. Vederbörande fortsätter att fungera som en vanlig människa i stort sett, det blir inga tal-, förstånds-eller rörelsefel. Jag gissar att man kanske inte kan garantera detta till 100 %, men på någotvis har man förlorat rätten att fortsätta finnas "oförändrad" i samhället om man mördat eller begått andra vidriga våldbrott... Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2006, 17:43
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 24-01-2006, 17:38) Hmm då är frågan, går det att operera tillbaka?i fall någon har blivit feldömd, för det händer ju ibland. Det tror jag inte... men man får väl kanske skapa ett regelverk innan man skrider till handling som i stort sett utesluter misstag rörande detta. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|