Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174
Har en otroligt vacker amaryllis som jag köpt på rea efter jul. När jag köpte den var den liten halvrutten och jag tog bort allt som inte var friskt och den fick ny jord och kruka, sedan dess är den jättefin. MEN, den vill inte bilda nya rötter! Vet att löken behöver näring och tillväxtperiod nu, men jag funderar faktiskt på att låta den gå i vila eftersom det har hjälpt på andra halvruttna lökar som kommit fint sedan. Hur skulle ni göra?
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
Medlem
Antal inlägg: 337
Medlem nr: 5 783
Har en Amaryllis som snart slår ut sin första knopp. Har inte gett någon gödning än. Är det dags att göra det, eller ska jag vänta till efter blomning?
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
CITAT (Storåtjejen @ 25-01-2006, 11:28)
Har en Amaryllis som snart slår ut sin första knopp. Har inte gett någon gödning än. Är det dags att göra det, eller ska jag vänta till efter blomning?
Du ska gödsla den efter blomning, hela perioden ända fram till vintervilan så får den kraft att blomma nästan år. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 40
Medlem nr: 2 698
Klipp bort blommam och sätt den i vatten. Håll jorden fuktigt ,inte blött på 20°C - 25°C,till löken är stabiliserad(tillräckligt mycket roter) borjar ger den en liten näring ,och gör det till löken befinner sig i stadium G+(nya blomman sitter i löken),sen behöver den ca. 3 månader vila period ,sluta vatna och sätt löken vid 13°C.