Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 6 989
Hej,
Fick en bambukrukväxt i början på december. På lappen som följde med stod där att den skall stå i solljus och alltid har minst 3cm vatten stående. Jag ställde den i sovrumsfönstret och har vattnat så där alltid är 3cm vatten stående. Likförbannat vissnar den allteftersom, några tips på hur man får den att överleva?
Vidare undrar jag om det finns lampor till vanlig armatur som ger rätt ljus åt blommorna när man tvingas placera tex "palmväxter" långt från fönster osv.
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Har du inget namn på Bambun? Det går bra att använda lågenergi-lampor. Köp dock inte färgade"växtlampor"(onödigt dyra o tveksam kvalite) eller glödlampor, de blir för varma.
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
jag tror inte det är en bambu utan ja tror det är gallergräs som oftas säljs som minatyrbambu men det är ju gräs skötlse kan står inne i rummet eller norrfönster ppå sommaren så mycket ljus på vintern som är böligt gillar den . vattan den mycket men låte den sen torks upp den gillar inte torka underlängre tid.på vintern lite torrae sen klara den rummstemp året om men gillar lite svalre å vintern
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
hahahahahha jag skriver som jag pratar men jag tror inte det finns nåt ord som det men hur fick du framm till ljus jag har en visa som många inte förstår lite längra upp
Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830
Om detär en sån här du har så är det inte bambu, fast man kallar den så..dom säljs på IKEA antingen som den här eller fler i en mindre kruka. Den heter egentligen Dracena sanderiana...vill ha mycket ljus men indirekt..om det är den här du har så klart
Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830
Ja flaxss. du kanske har rätt..jag trodde att det var den jag har på fotot eftersom den också säljs på ikea,som bambu.... och att det stod på lappen att den skulle ha minst 3cm vatten i krukan drog jagmina slutsatser......för ska gallergräset verkligen ha det??????