CITAT (Gåsis @ 31-01-2006, 11:01)
Får jag fråga Ewa hur mycket tunt med jord är? Och när du planterade, lät du växterna gå ner till torvorna eller satte du dom bara i "tunt med jord".
Jag gillar din variant för tidningarna försvinner ju så småningom och växterna kan ta tillvara befintlig jord. Vi har åkermark och en hel del ogräs och jag har inte tordats prova den här modellen.
/Åsa
Tunt med jord = så mycket att de fula tidningarna inte syntes. Alltså rent estetiskt. Står man ut med att ha tidningarna i dagen och att de inte blåser iväg är ju det OK. Det har jag också på vissa platser.
Alternativt "ogräsaktiga" marktäckare. Dvs riktiga snabbväxare, för att nämna några; Penningblad, Rosenplister, Myskmadra, Murreva, Vintergröna, Hasselört. Finns massor för olika lägen! De behöver just inte någon jord under revorna, bara vid "fästet".
Jag är ju skyldig dig Åsa lite smått och gott!
De "riktiga" plantorna gick definitivt ner i torvorna. Lite svårt att få något att växa annars.
Tidningarna multnade dock oväntat snabbt. Påbörjade projektet tidigt på våren 2003 för att kunna plantera något enstaka till hösten för att lindra planterar-klådan. Vilket gjorde att jag kunde plantera de 93 plantorna som syns på bilderna redan samma höst, i början av oktober.
Våren efter var det fantastisk mull.
Sedan är frågan hur starka rotogräs du har. Jag blev alltså förvånad över att tidningarna multnade så snabbt. Hade räknat med cirkus 3 år. Men det kanske beror på vad man har för jord från början och hur tjocka tidningarna är. (Kanske också om de är blå eller röda.

)
Hmmm. Måste ta mig i kragen någon dag och lägga upp färskare bilder.