|
Dags att bojkotta arabiska/muslimska varor?, Eller vad tycker ni? |
|
|
|
02-02-2006, 16:31
|

Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 640

|
Efter den senaste stormen runt teckningarna av Muhammed så börjar jag undra om man överhuvudtaget får säga/tycka/rita/skriva nåt om muslimer eller profeten Muhammed utan att få det godkänt av en shiamuslim först. För att vara på den säkra sidan eftersom demokrati och yttrandefrihet inte tycks gälla. Så alla ickemuslimer kanske ska ta och bojkotta arabiska varor och bara handla kristet/buddistisk/hinduistiskt osv. Fast det kanske inte finns så många arabiska företag som säljer i Sverige förutom i "invandrarbutiker" då. Vad tycker ni angående Fatwan mot de danska teckningarna?
--------------------
Karlskrona, Blekinge, Zon 1
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
02-02-2006, 16:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (solkatten @ 02-02-2006, 16:31) Efter den senaste stormen runt teckningarna av Muhammed så börjar jag undra om man överhuvudtaget får säga/tycka/rita/skriva nåt om muslimer eller profeten Muhammed utan att få det godkänt av en shiamuslim först. För att vara på den säkra sidan eftersom demokrati och yttrandefrihet inte tycks gälla. Så alla ickemuslimer kanske ska ta och bojkotta arabiska varor och bara handla kristet/buddistisk/hinduistiskt osv. Fast det kanske inte finns så många arabiska företag som säljer i Sverige förutom i "invandrarbutiker" då. Vad tycker ni angående Fatwan mot de danska teckningarna? Jag blir lessen över att läsa ditt inlägg,med vilken rätt har man att kränka den muslimska religonen?man skall väll överhuvudtaget inte kränka människor eller hur, tekningarna av profeterna är gjorda för att kränka, i den muslimska världen visas inte profeternas ansikten överhuvudtaget, och att då både visa och göra nidtekningar tycker jag är dumt och det har inget ting med ytrandefrihet att göra.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-02-2006, 16:42
|
Medlem
Antal inlägg: 268
Medlem nr: 6 744

|
solkatten
Jag tror inte någon av oss har en uppfattning av hur mycket deras religion betyder för dom...
Att kränka människor pga deras religion är för mig sjukt i huvudet och jag skulle hellre bojkotta danska varor, tex deras genmodifierade mat istället för arabiska varor..
mvh // Johannes
|
|
|
|
|
02-02-2006, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
Tja bojkottar vi dem är ju vi lite dumma, och skulle jagh aft en tidning skulle jag gärna publicerat bilderna, Religion är roten till ondska, det är gift enligt mitt tycke.
--------------------
|
|
|
|
|
02-02-2006, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2006, 16:48) Svårt med en sån bojkott eftersom vi behöver deras olja. Däremot tycker jag att dom överreagerar. Skall dessa människor tala om för oss vad vi skall göra och inte göra? Befängt! Dom får väl blunda. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, krossa islam. Den religionen gör människorna till hjärntvättade zombies.  Tycker att det är dåligt att du inte förstår att vi har religonsfrihet här i Sverige, den skall vi värna om, och då hör det inte hemma med krossa islam.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-02-2006, 16:54
|
Medlem

|
Hur är det med kristendommen då Ruda, som gjorde att hundratusentals människor dog för att de inte ville vara kristna...
Jösses...
Ingen har sagt att de ska säga vad vi får och inte får. Men då ska väl inte heller vi säga vad dom får och inte får ?
mvh // johannes
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (solkatten @ 02-02-2006, 16:31) Fast det kanske inte finns så många arabiska företag som säljer i Sverige förutom i "invandrarbutiker" då. Nej, vi ska inte bojkotta muslimer i Sverige, de tar avstånd från detta våld. Många muslimer är själva flyktingar, för de gillar inte slöja och annat. I Koranen står det inget om slöja, mord eller våld mot andra. Respekt mot religionsfrihet och respekt för yttrandefrihet har blandats ihop här.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Jonte_rm @ 02-02-2006, 16:54) Hur är det med kristendommen då Ruda, som gjorde att hundratusentals människor dog för att de inte ville vara kristna...
Jösses...
Ingen har sagt att de ska säga vad vi får och inte får. Men då ska väl inte heller vi säga vad dom får och inte får ?
mvh // johannes Kristendomen är nästa projekt. Möjligen är det läge att ta judendomen före. Dagens versioner av ovanstående religioner är inte så hatiska som islam. Det är där skon klämmer. Muslimerna anser sig kunna förbjuda vad icke-muslimer får göra och inte göra och det är fel. Om en muslim förbjuder en annan muslim att göra något skiter jag högaktningsfullt i. Vem har sagt vad muslimerna skall göra? Inte jag iaf. Andersen! Om jag startar en religion som förespråkar våldtäkter och pedofili mm, skall jag få göra detta i religionfrihetens namn? Mycket inom islam är förbjudet i svensk lag. Hur mycket skall man tillåta? var går gränsen?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:12
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2006, 17:11) Andersen! Om jag startar en religion som förespråkar våldtäkter och pedofili mm, skall jag få göra detta i religionfrihetens namn? Mycket inom islam är förbjudet i svensk lag. Hur mycket skall man tillåta? var går gränsen? Månggifte är ju redan tillåtet - och barnäktenskap.  Och därför har många flytt därifrån.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:17
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Det är väl ett ganska obegåvat förslag att bojkotta arabiska varor, vad ska vi bojkotta då? olja och petroleumprodukter? Med tanke på att arabiska stater sitter på världens största resever av olja så skulle de drabba oss själva värre än de, för de hittar nog köpare i Kina, Japan, afrika etc ändå.
Sedan är det olyckligt att man ständigt ska falla in i detta vi och domtänkandet. Vad är araber/ muslimer??? det är väl beteckningar som vi har uppfunnit i västvärlden. Muslimer är lika diversa som kristna. Vi brukar väl inte bunta ihop katoliker, grekiskortodoxa, Knutby pingstvänner och statskyrkliga till en grupp. Tyvärr är det så att det oftast är extremister som får mest utrymme i media men idag har Muhammedbilderna publicerats i en Jordansk tidning och redaktören efterlyste en mer mediakritisk debatt som ser till arabvärldens egna media och hur den brukar agera. så visst förs det en sansad debatt där oxå.
--------------------
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Något absurt  P.g.a. några teckningar omringas en EU byggnad av beväpnade milisar som hotar att spränga den om icke ursäkter framföres av olika regeringar Samtidigt hotas dessa länders ambassader att gå samma öde till mötes om de inte flyr landet......... Skrämmande
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:51
|
Medlem

|
Några ord när vi ändå är inne på religion och politik..
Nu har ju USA och EU och alla andra såkallade inteligenta nationer fått som dom vill och Palestina (det var de landet va) har haft en demokratisk röstning... Demokrati, som alla vet betyder det att folket väljer...
Usa med flera blir förståss överlyckliga över att dom har fått leka världspoliser och fått som dom velat..
Valet sker...Ett demokratiskt val... Men vad nu...USA med flera tycker dom har valt fel... Hur fan kan man välja fel i ett demokratiskt val ?
mvh // Johannes som är anti världspolis
|
|
|
|
|
02-02-2006, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Nä. Bojkottar inget. Har mina egna personliga åsikter gällande de publicerade bilder och den upphaussade stämning det medfört. Vill jag ha arabiska varor så köper jag det. Tycker inte varorna har med islam att göra.
|
|
|
|
|
02-02-2006, 18:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Det var osedvanligt korkat av Jyllans-Posten att publicera nidbilder på profeten.
Yttrandefriheten har faktiskt regler. Du FÅR inte hålla på med hets mot folkgrupp, vilket jag anser att detta är. Tryckfriheten är frihet under ansvar, och inte heller den tillåter övertramp av det här slaget.
Hade de gjort samma sak om det hade gällt en nidbild av en jude, Buddah eller en afrikan? Knappast.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
02-02-2006, 18:07
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
ingen bojkott här heller tycker nog att yttrandefriheten ska gälla åt båda hållen det är deras yttrandefrihet att protesstera mot publiseringen
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
02-02-2006, 18:34
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (Hannele @ 02-02-2006, 17:12) Månggifte är ju redan tillåtet - och barnäktenskap. :wacko: :(
Och därför har många flytt därifrån. Och sedan tvingar man in sina döttrar i barnäktenskap - de skickas till de gamla hemländerna för att gifta sig!! Om de inte lyder kan hemska saker hända. Både kristna, buddister, judar och afrikaner får finna sig i nidbilder och känner sig mycket kränkta, men ingen tar till sådana medel som bojkott eller krav på att en regering ska be om ursäkt för en publicerad bild. Fanatism är farlig i alla former. Och jag tycker nog att det var onödigt att publicera bilderna. Man bör visa respekt för det som är viktigt för människor i religionsfrihetens namn. Men det som händer nu i arabvärlden inger ingen som helst respekt. Att fostra barn att hata - såg ni barndemonstrationen? - är lågt!
|
|
|
|
|
02-02-2006, 19:03
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag kommer inte att bojkotta varor från muslimska länder. För en timme sedan var jag hos vår lokale frukthandlare och köpte frukt. Vet inte varifrån han kommer, men han är nog högst sannolikt från en muslimsk kultur, i den mån sådana finns. Det är ju svårt att separera religion, kultur och politik ibland. Jag kommer inte att titta på om nötterna jag köper kommer från Turkiet eller från Europa.
(Många "muslimer" i Sverige har ju dessutom flytt just från religiöst förtryck)
Tycker att upprörda muslimer har all rätt att bojkotta Arla, Danmark, eller vad de nu känner för. Däremot är det fel att hota med våld.
Det är dock orimligt att vänta sig en ursäkt för de satiriska karikatyrer som presenterades i Jyllandsposten i höstas. Så funkar det helt enkelt inte i moderna demokratier med yttrandefrihet. Publicistklubbens (och SVT-expert) Stig Fredriksson jämförde med hur det var på Sovjettiden, när någon oliktänkare publicerades i Svensk media så kom Sovjetiska ambassadörer och krävde ursäkt och straff. Och fick förklarat för sig att så funkar det inte i ett öppet samhälle.
Jag har sett bilderna i Jyllandsposten (klistrar inte in dem här dock), och tycker de är rätt harmlösa. Dansk media hävdar att de bilder som de danska imamerna retat upp flest muslimer med är från USA. 4-5 av Jyllandspostens bilder kan sägas ha lite "bett" i, de övriga är rätt menlösa. Ni har nog på SVT etc sett skymt av mannen med bomb i turbanen, etc. Detta ser jag som politisk satir. Om politiska grupperingar använder islam som motivering för sina handlingar så är det inte mer än rätt att man kan göra politisk satir, eller hånfull parodi, av dem.
Den absolut bästa av de 12 bilderna är den på den skrämde tecknaren, som gömd i sin kammare tecknar en bild, med blicken över axeln. Där är en med större profetiska gåvor än många andra. Fantastisk bild.
Jag tycker inte att bilderna är speciellt rasistiska eller förnedrande som sagt. Har sett mycket värre i exempelvis New York Post, där Sean Delonas rutinmässigt tecknar araber i samma stil som Hitlertyskland tecknade judar. Det är flugor överallt, de hamnar i helvetet istället för himlen (tror förbaske mig de möter Muhammed och Hitler i helvetet, men kommer inte ihåg), etc, etc.
Bakgrunden till hela historien lär förresten vara att en författare inte kunde få någon tecknare som vågade rita bilder till hans nya bok, eftersom det skulle förekomma en bild på Muhammed. Och efter mord och våld i Nederländerna och Frankrike, mot personer som kritiserade islam och mellanösternkultur, så var stämningen rätt tryckt. Då letade Jyllandsposten upp 12 tecknare som vågade, och på den vägen är det.
Från att ha varit en liten "struntsak" så har det hela nu utvecklat sig till en symbolfråga. Jag tycker det är bra att stor europeisk press stödjer Jyllandsposten och Danmark. I Sverige verkar det inte bli någon seriös media som visar bilderna, och om det kan man nog ha skilda åsikter. Att rasistmedia kommer att visa bilderna, och än värre, är självklart.
Tillägg : vad gäller barnäktenskap etc så är det nog mindre religion och mer kultur. Sverige har ingen tradition av arrangerade äktenskap, eller äktenskap mellan nära släktingar, men även vi har haft barnäktenskap, det var vanligt att speciellt flickor mellan 16-18 gifte sig förr i tiden. (Barn med våra nutida ögon)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
02-02-2006, 19:20
|
Medlem
Antal inlägg: 367
Medlem nr: 6 572

|
CITAT (pejori @ 02-02-2006, 18:07) ingen bojkott här heller tycker nog att yttrandefriheten ska gälla åt båda hållen det är deras yttrandefrihet att protesstera mot publiseringen  Protestera, ja det är deras absoluta rätt. Hota däremot, är en annan sak.
|
|
|
|
|
02-02-2006, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Då detta är ett så känsligt ämne och vad man än skriver så tolkas det olika utifrån den som läser det. Men min personliga uppfattning i just denna frågan är att rätten att protestera har muslimerna lika väl som jag har den rätten, men att därifrån ta steget att hota är långt. De får inte tro att de kan styra hela världen med sin religion. Sen kan man ju fråga sig vad de gör själva nu, bränner danska flaggor och på andra sätt skymfa flaggan genom att använda den som matta mm. Jag kommer inte att ge mig in i denna diskussionen mera för det blir alltid så infekterat.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|