det är ju klart var man bor bor man i zon 1 så kan man ju ha ute sina växter fram till jul om det är inte en för hård vinter . som sagt i tidigare inlägg så skrev jag att jag har läst om en preson som har haft sitt oliv träd på friland i skåne men det forumet har man tat veck och flytta hit
http://studio409.ca/hardyexotics/index.php...4e417e304b187ff . och även så tål olivträd minus grader det tål -10c om man vänjer det vi det . i medelhavet så kan det bli frost nattfrost är vanligt i dom indredelarna av medelhavet . jag har själv sitt att spanien även norra och västra italein och inlkandet i trukiet har -1c -3c mitt på vintern på natten och även om det blåser på vintern så är alltid blåsen nån grad kallare typ är det -1c i luften vindstilla då ja då är det -3c -4c i vinden om det blåser . så mycket jag har lärt mig om medelhavet och medelhavs växter och klimat och köldtåliga plamer så vet jag hur mycket växter runt medelhavet klara och även hur klimat funkar .
även så står det att bananer ska ha en vintervila på 15c men jag har haft dom i 5c . som sagt olivträd klara -10c säkert i månad . jag har haft ute min oliv i minus grader tro jag skrev det här inann min oliv har jag haft i -6c och det var under en längre tid . när man har sin oliv i -10c som jag säkert är säker på att den klara . men har man sin oliv ute typ i -10 c så tar den all mkraft den har på att överleva men den kklara det . som på min ena palm som jag har haft ute i -12c som med komemr från medelhavet men den klarade det och komm tillbaka med nya blad så.
Olivträd,Nerium oleander,Myrten,Granatäpple, Phoenix canariensis,Lager ,Lavendel,vindruvor,Murgröna,Chamaerops humilis,
alla dom klara -5c och många av dom ända upp till -10 -12c
jag har haft små kärnsåddar av granat äpple i minus grader .
men men

sen så kvitar det för hans balkong har ändå ett skydd mot vinter kylan att det är glas i mellan och varme från lägenheten plus i söder läge så det ble ringa större problem för oliv att vara där sen även om man får upp det till 10c där så kommer oliven att trivas.