Sidor: 1, 2
Hum
Hej,

jag flyttade ifjol somras i en lägenhet med en bred inglasad söderbalkong, hann inte börja odla mycket där innan hösten men nu skulle jag vilja få den riktigt grön med både träd och andra växter till sommaren. Tills vidare har jag bara ett ensamt Ginkgoträd. Det största problemet att beakta är väl den gassande vår- och sommarsolen. Balkongen är som tur försedd med persienner och glasen går att öppna för vädring.

Vad rekommenderar ni till en dylik balkong? Jag bor i finska zon 1, ungefär i nivå med Stockholm.

Rankor har jag iallafall tänkt mig, gullklematis klarar väl av rätt så mycket sol? Hur månne murgröna klarar sig om jag försöker välja en vägg som inte får sol hela dagen?

h:
-jb-
Åsa, mälardalen zon 2
Har du en riktigt stor kruka och det inte fryser alltför hårt under vintern kan du testa vindruvan Himrod(söt, grön, kärnfri) som är mjöldaggsresistent härdig till svensk zon 2-3. Med tanke på att du har Ginkgo som klarar sig så är det nog inte för kallt för denna sort av vindruva. Med tanke på att vindruvor kan växa ganska bra så lär du få en riktigt grön balkong.

Alexander-VG-zon3
sen även så hadde du kunnat haft många meddelhavs växter där oliv,myrten,Nerium som klara ända ner till -10c om man har dom ute när våren kommer så kommer dom vänjas till det kallare . sen även citrus skulle gilla det på sommaren å våren dom klara -2c så ta in doom vid 0c -1c . sen är jag intreserad av palmer men det kanke inte du gillar så mycket men kanrei dadel,väderkvarns palm, m.m skulle jag ha haft där . dadlen klara -9c så du kna ta in den vid -5c sen väderkvarns palmen klara -19c .
kola runt på denna sida http://www.drakenius.se/ där är olika växter . sen även humle gillar jag å pampasgräs .pampasgräs är härdig till zon 2 vet jag själv .jag tror pampas gräs är härdig till -20c . men kolla lite på sidan där finns många växter som kan vara bra för din balkong . sen även med så du kna skydda på sommaren å innglasad så kan det mesta någ klara sig där .som jag skrivt även som åsa sa . sen vet jag inte hur mycket glaset skyddar mot vintern men det kan du annrs kolla med en termometer. vet du ute tempen så kolla med tempen inne hur många grader det blev varmare . wub.gif wub.gif
lissa
En Jasmin skulle nog också bli bra, jag har en söderbalkong och jasminen växer väldigt bra. Den vill helst inte att krukan står i gass smile.gif
Hum
Hmm.. nu börjar jag bli inspirerad. Kunde ha en sida med medelhavsväxter typ just vinranka, medelhavsörter, myrten, oliv om den klarar sig, och en sida med asiatiska, gingkon kunde få sällskap av åtminstone gullklematis och någon bambu (bergsbambu?).

Kan oliven faktiskt övervintra på (glasad) balkong om det inte blir för kallt?? Jag har förstått att oliven skulle vara rätt så svår. Glaset verkar nog hålla den skarpaste kylan ute, just nu ser det ut att röra sig mellan 0 och -5 ungefär.

Och så måste jag först lyckas jaga fram oliv och bambu i Finland där de inte är särskilt allmänt tillgängliga...

-jb-
kristerh
Hmm jag undrar om myrten o oliv klarar minusgrader wink.gif
möjligen en tillfällig -grad, men inte flera dagar o veckor, månader med -grader, men du kan väl försöka wink.gif
krister
Hum
Myrten trivs väl inne under vintern, oliven är jag inte så säker på...

-jb-
kristerh
CITAT (Hum @ 22-02-2006, 12:03)
oliven är jag inte så säker på...

-jb-

Oliven kan du ha inne om du förvarar den under en blomlampa, och gärna lite svalare.
krister
Alexander-VG-zon3
myrten och oliv klara -10c så det bler någ inga större problem om man har glas i mellan . även har jag haft min oliv ute i -3 -6c i veckor sen så fins det dom som har oliv ppå friland i skåne
http://www.drakenius.se/Olea.asp
http://www.drakenius.se/Myrten.asp
kristerh
CITAT (flaxss @ 22-02-2006, 15:14)
myrten och oliv klara -10c så det bler någ inga större problem om man har glas i mellan . även har jag haft min oliv ute i -3 -6c i veckor sen så fins det dom som har oliv ppå friland i skåne

Det är inte fikon du menar wink.gif
krister
kristerh
CITAT (kristerh @ 22-02-2006, 16:42)
CITAT (flaxss @ 22-02-2006, 15:14)
myrten och oliv klara -10c så det bler någ inga större  problem  om man har glas i mellan . även har jag haft min oliv ute i -3 -6c i veckor  sen så fins det dom som har oliv ppå friland i skåne

Det är inte fikon du menar wink.gif
krister

Tydligen inte wink.gif

men jag tror inte att de menar att du kan lämna oliven ute hela vintern i minusgrader wink.gif jag tror de menar att de tål en tillfällig frostnatt wink.gif
krister
Alexander-VG-zon3
jag har haft mycket ute långt in på vintern dom flesta palmer jag har har jag ute dygnet runt nån som jag tar inn i 2-3 veckor sen ut igen och dom palmerna som jag har läst har där stååt på en av dom att dom klara -6c i en vevcka men min plam klarade det igenom en hel vinter . och oliv tål det om den utsäts för frost så får man en rikligare blommnign på sin oliv . och man skriver inte så *Trädet tål en del frost och kan tas in sent på hösten* om man menar en tillfällig frost natt utan den klara sig -10 och jag menar klara sig inte trivs nu . men den klara -10c så har man det ute igenom vintern så tar man in den vid -8c -9c man presar alldrig en växt till in i det sita .
sen även har ha en inglasad söderbalkong så den kommer till att klara sig där bra glasi mellan plus söder . wub.gif wub.gif
Carex
Om det vore min balkong skulle jag se till att hålla den precis frostfri, om du gör det får du många fler möjligheter. Om du väljer att hålla den på minst tio skulle en cymbidium passa till exempel, plus att du kan ha alla medelhavsväxter där och slipper ha dem inne (antar att du har platsbrist som så många av oss andra;))
Dessutom skulle väl en änglatrumpet inte sitta illa?wink.gif Eller varför inte en skönhet som kamelia? Eller vad sägs om möjligheten att ha fuchsior som blommar året om? (visserligen mindre och med blekare blommor, men ändå)
Alexander-VG-zon3
tror du inte +5c hadde funkat med Carex wub.gif wub.gif om man nu inte får upp det i 10c men där är ju mycket man kna ha där i 10c på vintgern tongue.gif tongue.gif
Carex
Visst kan man ha mycket där ändå även om det inte blir +10, bara cymbidium som har det som minimitemperatur:)
soulfire
Om du vill ha lite medelhavsstil så kan jag rekommendera plantor som jag har på terassen på familjehuset i italien, det är Oleander (Nerium)vackra stammar, fina blad underbara blommor och jättetåliga. Varning dock att de är giftiga. Andra plantor är citronträd, rosmarin, blyblomma(underbara blå blommor), lavender, frangipani(vackra vit-gula blommor som luktar underbart).

jag har inte testat det här i sverige men jag vet att alla ska kunna odlas utan frangipani kanske
lycka till balkongen blir säkert underbar!
/soulfire
Hum
Här finns nog massor med bra tips, kan inte vänta på att fara ut på jakt efter passliga växter.

Att värma på balkongen under vintern skulle naturligtvis skapa möjligheter, men vad är bästa sättet att göra det på? Med elradiator eller dylikt? Vet inte om det är ett vettigt alternativ, beror väl ganska mycket på hur mycket man får ha en på för att det skall ha inverkan. Balkongen är rätt så bred, 10 meter - kan bli slöseri på ström.

Som tur är faktiskt utrymmesbrist inte ett problem tills vidare, för vi flyttade från 45 kvadrat till 100. Men inte vill man förstås ha sitt hem att se ut som ett växtförråd under vintern heller. Men att ta in mindre plantor över vintern är inte ett så stort problem. Men så är det kanske också bara 2-2½ månad som det är minusgrader på dagtid.

Varken husdjur eller barn i hushållet tills vidare så giftiga växter är inget problem. wink.gif
Oleandern verkar åtminstone jättefin...

Men tack för alla rekommendationer! Fast nog får man ge mera också tongue.gif

-jb-
kristerh
CITAT (flaxss @ 22-02-2006, 17:05)
och man skriver inte så *Trädet tål en del frost och kan tas in sent på hösten* om man menar en tillfällig frost natt utan den klara sig -10 och jag menar klara sig inte trivs nu . men den klara -10c så har man det ute igenom vintern så tar man in den vid -8c -9c man presar alldrig en växt till in i det sita .

Jag tror att det beror på i vilken zon man bor i wink.gif hur länge man kan ha den ute länge på hösten,
och jag tvivlar på att man kan ha oliven ute i minusgrader nån längre tid,
upp till 10 minus... då skulle man ju kunna odla den på friland i skåne tex wink.gif har vi någon här som testat att ha sin oliv ute i 10 minus nån längre tid wink.gif
krister
Alexander-VG-zon3
det är ju klart var man bor bor man i zon 1 så kan man ju ha ute sina växter fram till jul om det är inte en för hård vinter . som sagt i tidigare inlägg så skrev jag att jag har läst om en preson som har haft sitt oliv träd på friland i skåne men det forumet har man tat veck och flytta hit http://studio409.ca/hardyexotics/index.php...4e417e304b187ff . och även så tål olivträd minus grader det tål -10c om man vänjer det vi det . i medelhavet så kan det bli frost nattfrost är vanligt i dom indredelarna av medelhavet . jag har själv sitt att spanien även norra och västra italein och inlkandet i trukiet har -1c -3c mitt på vintern på natten och även om det blåser på vintern så är alltid blåsen nån grad kallare typ är det -1c i luften vindstilla då ja då är det -3c -4c i vinden om det blåser . så mycket jag har lärt mig om medelhavet och medelhavs växter och klimat och köldtåliga plamer så vet jag hur mycket växter runt medelhavet klara och även hur klimat funkar .
även så står det att bananer ska ha en vintervila på 15c men jag har haft dom i 5c . som sagt olivträd klara -10c säkert i månad . jag har haft ute min oliv i minus grader tro jag skrev det här inann min oliv har jag haft i -6c och det var under en längre tid . när man har sin oliv i -10c som jag säkert är säker på att den klara . men har man sin oliv ute typ i -10 c så tar den all mkraft den har på att överleva men den kklara det . som på min ena palm som jag har haft ute i -12c som med komemr från medelhavet men den klarade det och komm tillbaka med nya blad så.

Olivträd,Nerium oleander,Myrten,Granatäpple, Phoenix canariensis,Lager ,Lavendel,vindruvor,Murgröna,Chamaerops humilis,
alla dom klara -5c och många av dom ända upp till -10 -12c
jag har haft små kärnsåddar av granat äpple i minus grader .
men men wub.gif wub.gif sen så kvitar det för hans balkong har ändå ett skydd mot vinter kylan att det är glas i mellan och varme från lägenheten plus i söder läge så det ble ringa större problem för oliv att vara där sen även om man får upp det till 10c där så kommer oliven att trivas.
kristerh
Ok, du låter så övertygande att jag börjar tro det är sant wink.gif
synd att jag har det så kallt på vintern här i stockholm wink.gif ibland har vi -20
annars hade jag testat.
krister
Alexander-VG-zon3
nja men sen så är det alldrig bra heller att tvinga en växt till det minsta . växten trivs inte under noll dom flesta växter trivs inte när det bler klata men många överlever eller då klara sig med en liten livsgnista för grenarna och stammen kankse dör men då har växten skikcat all styrka till roten så den får en säker överlevnad och kan ge nya skott . fös så gör min palm som jag har ute rätt så mycket som klara -14c undetr vintern så gör den allt för att överleva men går det under -12c så skyddar jag den eller tar in den för jag vill inte den ska bli helt förstörd wub.gif wub.gif sen dom flesta grad antal som visas på växtert har jag uppfatat som att det gäller för växter på en höjd av 1m så ar man en planta som är kankse 30cm hög så får man plocka veck då klara den kanske bara ner till -3c -5c så man får se det så med wub.gif wub.gif som alltid med växter som utsätts för minus grader så är alltid en torr minus grad bättre än en fuktig .
vintern är hemks tycker jag allt stannar upp -20c är kallt det tongue.gif tongue.gif men du kan ju testa ha en olivute det är bara ta in den när din termometer visar -5c . själv så får jag -8c som medel temp sen iblan under och över . sen en tillfällig en eller två nätter med -12c -18c så här nere i skåne så kan det bli kallt med biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Evin
Man kan ju skydda dem med juteväv och frigolit annars.
Andreas i Uppsala trotsar en hel del zoner med sina palmer, kamelior med denna metod.

Jag har en passionsblomma ute året om som har klarat sig i iaf 1 år.
Får se vad som händer i år med den. Det har ju varit kallare längre i år än förra året.

Ang Olivträd har jag för mig att jag har hört talas om en trädgård i Ystad som har sina träd ute året om.

Kamelior är jag lite sugen på att ha på friland.

Själv är jag för snål och fäst vid mina blommor för att våga ha dem ute året om. (tex nerium och olivträd). Tänk om de dör! Min fikonpinne står ifs ute otäckt. Det ska en dag bli träd...(år 2050 känns det som)

Eva
Södra Skåne (såklart)
kristerh
CITAT (Evin @ 24-02-2006, 10:07)
Ang Olivträd har jag för mig att jag har hört talas om en trädgård i Ystad som har sina träd ute året om.

Kan du inte smyga dit och fota lite wink.gif biggrin.gif
krister
kristerh
CITAT (flaxss @ 23-02-2006, 18:18)
men du kan ju testa ha en olivute det är bara ta in den när din termometer visar -5c . själv så får jag -8c som medel temp sen iblan under och över . sen en tillfällig en eller två nätter med -12c -18c så här nere i skåne så kan det bli kallt med biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

Men det är ju inte bra för växterna att tas in om de har varit ute i flera minusgrader wink.gif speciellt inte om de varit ut en längre tid.
krister
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 24-02-2006, 13:55)
Men det är ju inte bra för växterna att tas in om de har varit ute i flera minusgrader wink.gif speciellt inte om de varit ut en längre tid.
krister

andreas har mycket fint där uppe .
växten anpasar sig väldigt snabbt till det bättre mina palmer dom som jag har i kruka och när jag tar in dom så efter nån vecka slå dom ut blad som inte kunnat ute för att det var akllt .- så det är inga problem för en växt att rätta sig till en bättre miljö . men det är ju bättre pm man kan ställa den vid dörren eller nåt annat svalt rum i nån vecka . men jag har alldrig gjort det bara direkt ut och direkt in det låter kankse hårt men så gör jag och mina växter dom växer wub.gif wub.gif
lissa
Bara en fråga...Ingen verkar vara speciellt intresserade av jasmin, är det ingen populär växt i sverige??
Alexander-VG-zon3
jag tycker dom är fina
Åsa, mälardalen zon 2
Vinterjasminen är ju fin och går att ha ute året runt i zon 1-2. De där starkdoftande krukväxtjasminerna klarar jag helt enkelt inte av de doftar allt för starkt.
Alexander-VG-zon3
finns dom inte i vita för den man bhar i krukor är väl vit
Åsa, mälardalen zon 2
De som vi odlar som krukväxter och är icke härdiga är vita men den man kan odla utomhus är gul och blommar på vårvintern.

(fast många kallar schersminen för jasmin och den är vit och finns ute i nästan hela sverige, en schersmin är dock inte samma sak som jasmin.)
Alexander-VG-zon3
oki synd för jjag gillar bara dom vita av dom då dom man har o krukor smile.gif smile.gif
Hum
Nu hittade jag faktiskt både oliv, myrten och citrus på vår närmaste trädgårdsaffär, för bra priser dessutom..

Balkongen tycks hålla sig lite ovanför noll nu även nätterna. Idag på dagen sken solen och temperaturen på balkongen steg till
+30! blink.gif
Så jag far nog och skaffa mig oliven så länge det finns någon kyla för den att vänja sig till... Började ge vatten åt Gingkon också, den börjar få bladknoppar redan.

Angående Bergsbambu: ifall det visar sig vara svårt att hitta en i Finland (på trädgårdsaffärerna säger dom att det kan bli svårt), känner någon till ställen i Stockholmtrakten där jag kunde leta efter såna på våren/sommaren? Far ändå över med bil i något skede och kunde utnyttja tillfället till att skaffa mig plantor (bara de klarar resan)

-jb-
Alexander-VG-zon3
30c är för varmt för en oliv wink.gif wink.gif den ska ha en vinter vila på 10c och det är fårtfarnade vinter för den . så du måste sänka varmen annsr så kommer den säkert få ett blad av fall ssen dö
Alexander-VG-zon3
så om du kan när det blr så varmt sdå öppan fönstret . det är väldigt varmt för växter när ljuset inte finns hadde ljuset funits hadde det funkat
lissa
Jag läste just en web där det stod att jasminen (den vita starkdoftande) vill ha lite kyligt under sin sovperiod på vintern ..Inte kallare än 45f, och det är ju 10C.
Min börjar alltid att få knoppar i Feb och blommar slutet på feb början på mars...just nu väntar den bara på några dagar sol för att slå ut. Jag har den i en självbevattnigskruka och står vid en södervägg.

Jag vet många som gör dig sällskap Åsa, jag menar att ni inte kan med doften. Själv njuter jag när den kommer emot mig när jag öppnar balkongdörren smile.gif smile.gif
Hum
Jo det är definitivt tid att öppna glasen på soliga dagar nu. Då hålls det vid en +10-15 ungefär.

Tror faktiskt jag kunde pröva med en jasmin också, hur mycket kyla tål den?

-jb-
kerstin z5-6
En ros borde du väl ha där smile.gif
tex denna ?
A shopshire lad -Austin
eller
Mandariner

Glaspärlevin ?'
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 26-02-2006, 02:17)
..Inte kallare än 45f, och det är ju 10C.

45F är ca 7c och inte 10c
10c=50F
ska man vara petig är 45F=7.22222c wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hum @ 26-02-2006, 11:26)
Jo det är definitivt tid att öppna glasen på soliga dagar nu. Då hålls det vid en +10-15 ungefär.

Tror faktiskt jag kunde pröva med en jasmin också, hur mycket kyla tål den?

-jb-

om jag har fötstått det rätt så klara krukväxt jasmin 7c
och den man har ute var väl till zon 1-2 eller nåt såånnt
Margaretha
Får se vad som händer i år med den. Det har ju varit kallare längre i år än förra året.

Har två passionsblommor ute på en inglasad balkong. ( Också i södra Skåne)Den ena ska enligt medföljande odlingsinstruktion inte klara under +10, men den klarar sig utmärkt. +4 har det varit som minst. Jag har fläkt och termostat inställd på +5.

Där står också fuchsior och änglatrumpeten - som står utomhus på sommaren - nerium, Afrikas blå lilja, en vanlig inomhushibiskus, en potatisblomma, en eldkrona, de vinterförvarade pelargonerna, en clematis och en del "undervegetation".

Det svåraste är att det blir så stora svängningar i temperaturen på en söderbalkong. Så snart det är sol blir det varmt - även mitt i vintern. Idag kunde man sitta där.

Växterna ska ju vila, men de måste få vatten, annars blir det ohyra för hela slanten. Öppna fönstret kan man ju om man är hemma hela dagen, men temperaturen kryper snabbt ner om man inte kan stänga till när solen går ner.

Man får se upp med spinn och annat otäckt, men man kan ha mycket fint på en inglasad balkong. Är sugen på prova både en citrus av något slag och ett olivträd i sommar!
Alexander-VG-zon3
sen för säker frukter på en del växter ska man ha två så man kan leka bi . men där finns även sånna som klara det själva blomma från blomma men andra som oliv såska man ha två för att få frukt
lissa
OK Flaxss...jag sa 45=10 för det var vad som stod på min termometer, men det är en billig stor en som kanske inte är helt tillförlitlig.hahaha

Hum Angående Jasminen... jag har den ute året runt, (men det är ju för att vi har andra temperaturer här)...men, i år har vi haft under 5 celsiusgrader flera dagar, och jasminen är proppfull med knoppar
Om du sätter ut en Jasmin så har jag läst att den inte vill ha rötterna mitt i solen dom varmaste timmarna, och den vill inte bli torr. Så Ibland sätter jag en liten blomkruka på jorden, då får den dels skugga, och dels blir det ju vackert. i år hade jag Taguetes, som dom säger hjälper mot diverse flygfän som vi inte vill ha .
Sen har den ju blad året om, så även om den inte blommar blir den dekorativ Jag har haft den en massa år nu, och har gett den en spalje att klättra på....
Du kommer nog att få en jättefin balkong... smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 27-02-2006, 01:37)
OK Flaxss...jag sa 45=10 för det var vad som stod på min termometer, men det är en billig stor en som kanske inte är helt tillförlitlig.hahaha

oki jag knappade in det på min mobil som har en inbygd converter jag har inte mobilen här men jag tror att 50F=10c på mobil convertern så kan man välja på celsuis,freheiht eller hur det stavas och kenvin eller nåt första gången jag har hört kenivin som alldrig har minus grader en konstig mätning den soreten men men
lissa din jasmin är det den med vitablommor för den bårde trivas i mitt fönster som jag har temperatur växlionggarf
andreas i uppsala
Man kan ju skydda dem med juteväv och frigolit annars.
Andreas i Uppsala trotsar en hel del zoner med sina palmer, kamelior med denna metod.

Kamelior är jag lite sugen på att ha på friland.

Själv är jag för snål och fäst vid mina blommor för att våga ha dem ute året om. (tex nerium och olivträd). Tänk om de dör!  Min fikonpinne står ifs ute otäckt. Det ska en dag bli träd...(år 2050 känns det som)

Eva
Södra Skåne (såklart)

Det är Peter Englander i Simrishamn (apotekarens trädgård) som har en ganska stor oliv ute på friland, men han bygger upp ett litet hus runt den varje vinter.
Alexander-VG-zon3
andreas vet du om han får frukter på den för jag ska kankse testa det till nästa vinter
andreas i uppsala
Det vet jag dock inte. Jag har varit där två somrar nu men tyvärr inte sätt några blommor. Hans oliv blev svårt skadad nu förra vintern tack vare Gudrun.
Alexander-VG-zon3
oki då är det kankse bätre och fårtsätta att ha den i kruka för där blommmarfr den ju . men detg är ändå kul att man kan ha oliv i söfdra sverige själv läste jag i visby i en kyrko trädgård att dom odlade oliv där fick reda ppå det i da i skolan tongue.gif tongue.gif
Evin
CITAT (andreas i uppsala @ 27-02-2006, 21:32)
Det är Peter Englander i Simrishamn (apotekarens trädgård) som har en ganska stor oliv ute på friland, men han bygger upp ett litet hus runt den varje vinter.

Vad bra att du har koll Andreas smile.gif
Ska definitivt åka dit i sommar

http://www.apotekarns.com/html/index1.html
Alexander-VG-zon3
kankse ska flytta ner där bara en bit nedanför mig så finns det ju wub.gif wub.gif ska åka dit där i sommar och kolla
jag tror det är ca.10mil neråt
Evin
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9747&a=237364

Här hittade jag mer om trädgården....
Bubbelplast och ljusslinga....så övervintrar man olivträd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon