|
Kinesisk buskpion |
|
|
|
06-03-2006, 10:11
|
Medlem
Antal inlägg: 50
Medlem nr: 1 665

|
Hejsan! Jag såg bilder på kinesisk buskpion (paeonia suffruticosa) och kände att en sån vill jag ha! Är de svåra? Vad krävs speciellt? J ag tänkte ta bort mitt lilla hallonland för att ge plats åt en sån här pion och gärna en ros med för att förlänga blomperioden. Läget blir sol med lite skugga mitt på dagen. Jag såg på Hortogreens hemsida att det även finns kinesiska örtpioner, vad är skillnaden på en buskpion och en örtpion? Mvh Monica
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
06-03-2006, 10:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
En buskpion är som ett litet träd eller stor buske som inte vissnar ner under vintern. De kan bli ett par meter höga och rätt breda. De vill ha det skyddat men inte stå för nära andra buskar så att de får konkurrens. Örtpioner är de "vanliga" pionerna som fryser ner varje vinter. Det finns både rotäkta buskpioner och ympade. Vi har både och men våra är inte så gamla än så vi har inte fått uppleva de underbara, stora blommorna. Det ska bli kul att jämföra om det är någon skillnad på härdighet etc. på de rotäkta och de ympade. Täck gärna med lite löv under de första vintrarna när de är små. Här är en bild på vår Paeonia suffruticosa 'Da Hu Hong' - Rotäkta trädpion. Den kostade 500 kronor så vi är rädda om den och har byggt ett litet vindskydd!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 301
Medlem nr: 5 048

|
Var köpte ni den? Vi vill köpa en slikadan men vet inte var!
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
De finns väl numer i de flesta plantskolor -men här är en länk med fina och dyra! varianter De är härdiga i z5-6 Pioner
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:08
|

Medlem

|
CITAT (Svante @ zon 1,06-03-2006, 11:02) Var köpte ni den? Vi vill köpa en slikadan men vet inte var! Det kan vara svårt att hitta rotäkta. Många som säljs är ympade och därmed lite billigare. Vi köpte vår hos Tengwalls Garden Center i Arlöv.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:25
|
Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2006, 11:23) De finns väl numer i de flesta plantskolor -men här är en länk med fina och dyra! varianter De är härdiga i z5-6 Pioner Jag har sett den sidan och mailade lite med innehavaren i höstas, men då var vi för sent ute, han hade slut. Någon som har handlat med honom och vet ur han är att ha att göra med?
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:27
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 12:08) Vi köpte vår hos Tengwalls Garden Center i Arlöv. Tack för tipset. Planterade ni den på våren eller hösten (sidan Kerstin länkade till lobbar hårt för hösten)?
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (Svante @ zon 1,06-03-2006, 12:27) CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 12:08) Vi köpte vår hos Tengwalls Garden Center i Arlöv. Tack för tipset. Planterade ni den på våren eller hösten (sidan Kerstin länkade till lobbar hårt för hösten)? Jag har bestämt för mig att vi köpte den i somras men jag kan inte säga exakt när. Jag kan kolla hemma ikväll och se när fotot togs. Jag återkommer.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:43
|

Medlem

|
Svante! Kolla in den här tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...8b57bc9917e4a31Tydligen köpte vi vår rotäkta buskpion i juni. Och tydligen gav vi 425 kronor och inte 500 för den som jag nu påstod!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna  att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren... Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar... Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare. Lycka till! AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 13:13
|

Medlem

|
CITAT (AnnammA @ 06-03-2006, 12:53) Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna  att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren... Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar... Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare. Lycka till! AnnA Annamma! Vet du om dina är rotäkta eller ympade? Det sägs att de ympade är mer känsliga så jag undrar om dina kanske är just ympade eftersom de verkar vara lite kinkiga. Vi har som sagt en av varje så det ska bli spännande framöver att se om de beter sig olika!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
06-03-2006, 18:02
|
Medlem
Antal inlägg: 244
Medlem nr: 5 285

|
Vill bara påpeka att det på den tidigare nämnda pionsidan står att trädpion ska planteras på förhösten. Planterade själv en (visserligen ympad) förra försommaren men den dog rätt snart... Vet inte om det kan ha varit att den sattes fel tid...
|
|
|
|
|
06-03-2006, 18:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (Immix @ 06-03-2006, 18:02) Vill bara påpeka att det på den tidigare nämnda pionsidan står att trädpion ska planteras på förhösten. Planterade själv en (visserligen ympad) förra försommaren men den dog rätt snart... Vet inte om det kan ha varit att den sattes fel tid... Har för mig att ympade kan vara känsliga. Ska man satsa på hållbara ex så bör de vara rotäkta. Gud vad de är tjusiga!!
|
|
|
|
|
06-03-2006, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Alla pioner mår bäst av höstplantering
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
06-03-2006, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 360
Medlem nr: 5 531

|
Ja höstplantering, viktigt med att djupet blir rätt och väldränerad jord är de råd jag hört beträffande plantering. Vår trädpion har fått allt detta och växer mycket bra och blommade redan första sommaren. (Plantan var rätt stor när vi köpte den).
Gunnel Ö
|
|
|
|
|
07-03-2006, 07:16
|

Medlem

|
CITAT (Immix @ 06-03-2006, 18:02) Vill bara påpeka att det på den tidigare nämnda pionsidan står att trädpion ska planteras på förhösten. Planterade själv en (visserligen ympad) förra försommaren men den dog rätt snart... Vet inte om det kan ha varit att den sattes fel tid... Vi satte som sagt vår den 6 juni och den mår alldeles utmärkt! Men så är den också rotäkta och inte lika kinkig som de ympade.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
07-03-2006, 11:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Den här var ju bara helt underbar, måste nog bli en sån sen *suck*.  Inte bra att vara på det här forumet ibland, trädgården är ju knökafull snart
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
20-03-2006, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
CITAT (Rossi @ 06-03-2006, 13:13) CITAT (AnnammA @ 06-03-2006, 12:53) Vi har ett par stycken buskpioner i vår trädgård, och det är en känslig primadonna  att ta hand om. Två av våra har blommat ett par gånger, men man skall inte vara hundra säker att den blommar om år efter vartannat... Vår äldsta blommade med sju tefatsstora härliga blommor försommaren 2004. 2005 ändrade vi om lite i den rabatten där den står - vi rörde inte busken!- men ändå, blev det inga blommor att beundra förra sommaren... Får se hur det blir i år... Det är en speciell känsla att på våren gå att räkna kommande eventuella blomsterknoppar... Tänk på att det kan gå några år innan din buske blommar, och köp hellre en större buske, för då kan den blomma desto tidigare. Lycka till! AnnA Annamma! Vet du om dina är rotäkta eller ympade? Det sägs att de ympade är mer känsliga så jag undrar om dina kanske är just ympade eftersom de verkar vara lite kinkiga. Vi har som sagt en av varje så det ska bli spännande framöver att se om de beter sig olika! Jag vet faktiskt inte om de är ympade eller rotäkta...Dåligt, va?(Och det är egentligen bara en som jag har ett riktigt namn på...Den som varit skraltigast av dem..De andra har jag köpt har antingen hetat tex gul träpion el bara träpion. Någon har jag dessutom inte kunnat låta bli att köpa som fynd för halva priset. Jag ska försöka scanna in en bild - genom en bekant- på min största träpion i blomning. När jag köpte den, förresten, för en del år sedan, var det här med buskpion ett rätt så okänt begrepp. Nu när pionintresset mer vaknat överallt finns det ju större utbud och mer info om hur man ska sköta sina buskpioner.) Och nu börjar tiden igen att börja kolla in kommande eventuella knoppar, räkna och begrunda, och VÄNTA....!!! Jag har även några småplantor i kruka, som bo i växthuset över vintern, och en av dem är det nog läge för blomning i år, för nu börjar den bli ett par år. Det var en planta som jag och barna råkade trampa till i ett par omgångar, och sedan trodde jag att den dog(den stod också på ett dumt ställe!)men så hittade jag både blad och rötter, och så blev den krukad. Hälsn AnnA
--------------------
|
|
|
|
thomaswahlqvist
|
20-03-2006, 09:30
|
Gäster

|
Mitt tipps. När vi skaffat något extra fint som en trädpion tex så gör vi det stora felet att sätta den i allt för `bra`jord. -Bara det bästa är gott nog till min fina planta. De kan vara lite kinkiga och rötterna ruttnar lätt i för bra jord.
|
|
|
|
|
20-03-2006, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 565
Medlem nr: 6 734

|
Betr. Plantering och skötsel av Kinesisk buskpion.
Har hittat denna text någonstans på Internet. Har glömt var.
Buskpionerna behöver tid för att inrotas och de växer lite långsammare under det första året efter plantering. Välj planteringsplatsen med omsorg för att buskenpionen växer under åren mycket och blir en stor buske. Reservera 1,5 m² för en buske och mellanrummet mellan två plantor bör vara ca 1,5 m. Plantera inte allt för nära andra buskar eller träd eftersom deras rötter tävlar om näring och vatten och störar buskpionens växt. Byt jorden om du planterar på ett ställe där det tidigare vuxit pioner. Trädpioner bör planteras på en plats som är väldränerad, pionen tål inte att bli blöt om rötterna. Som växtunderlag rekommenderas sluttningar och upphöjda bäddar. Som har jämn och tät lerjord täckdikningen bör vara väl organiserad. Som växtunderlag passar vanlig humusrik trädgårdsmylla, pH 6,5-7. Om nödvändig du kan berika jorden med kompostmylla, torv, sand eller lera. Se upp med för riklig gödsling vid planteringen, en för stark jord försämras plantans inrotning. Den kinesiska rotäkta buskpionen planteras på det tidigare växtdjupet och då blir rötternas och stjälkarnas skarvning ca. 2-5 cm under jorden. Också de nya skotten som växer från rötterna täcks med jord. Du kan plantera buskpionen från ett halvskuggig till soligt ställe som är vindskyddat. En liten skuggning förbättrar blomfärgerna och förlänger blomningen. Välj planteringsplatsen med omsorg eftersom buskpionen inte tål flyttning. Plantera plantorna så snabbt som möjligt för att inrotningen kan komma igång. Du kan lägga plantorna i blöt för ca en halv timme före planteringen, för att göra plantorna smidigare. Håll plantorna fuktiga och i skugga tills du kan plantera dem. Planteringsgropen skall vara 60 cm djup och bred. Plantera buskpionen i upphöjd bädd, så att rötternas och stjälkarnas skarvning kommer i nivå över gräsmattan. Notera jordpackningen efter första vintern. Planteringsområdet bör vara tillräckligt stort för att rötterna kan utbredas till sin fulla längd. Samla ihop jorden till en liten stack vart du placerar plantan. Stöd plantan med andra handen och strö mylla på rötterna. Till sist packar du jorden med vatten och försäkra dig att det inte blir några luftfickor i gropen (plantan inrotas inte och den kan dö). Senare när jorden börjar frysa till, bör du mylla ner plantan ungefär 20 cm med torvmylla. Utöver detta kan du andvända snö, barr, halm, fibertyg… för att skydda plantan. Under senare vintrar rekommenderas skydd när temperaturen sjunker närmare - 30 ºC, detta gäller speciellt unga plantor. Snö är alltid ett bra skydd. Kom ihåg riskerna vid för tätt skyddning och kontrollera sorkarna. Du kan gödsla buskpionen med benmjöl, välbränd häst- eller kospilling och kompostmyllla. Du kan också använda syntetisk gödsel som har mindre kväve än fosfor och kalium (NPK). För mycket kväve ger mycket stark bladtillväxt på bekostnad av blomningen och försämras plantans vintertålighet och rotväxt. Ge hälften av gödslingen på sommaren efter blomningen, då buskpionen börjar förbereda sig för en ny växtperiod genom att lagra näring i rötterna och genom att producera nya knoppar. En fjärde del av gödslingen ger du som höstgödsling (PK), vilket förbättrar vintertåligheten och den sista fjärdedelen som en fosforhaltig vår gödsling före blomningen. Som följd av en för riklig kvävegödsling under våren växer de stjälkarna för kraftig och tåligheten försämras. Du kan också använda vattengödsling då du gödslar oftare men i mindre mängder. Under första växtperioden är gödslingkravet mindre än under de senare perioderna. Gödsla hellre lite än för mycket. Mörka, blågröna blad är ett tecken på en för riklig kvävegödsling och bleka, gulgröna blad vilka är svaga och får tidigt sin höstfärg, berättar om brist på näring. Bred gödseln utåt stjälkarnas kretsen men se upp för de rötter som växer nära ytan. Lycka till! Hälsningar CATO
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|