Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> citrusar - köpa / odla?
          Hum
          Inlägg 07-03-2006, 11:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

Här kommer jag med åter en fråga: Skulle vilja ha ett litet citrusträd att ha inne på vintern och ute på sommarn, men funderar på om jag skall köpa färdig planta eller så egna... finns det nån skillnad i vilken klarar sig bättre?

-jb-

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          kristerh
          Inlägg 07-03-2006, 11:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Du spar ju framförallt tid om du köper en färdig, då vet du att den kommer att blomma oxså wink.gif vissa frösådda kan ta hur lång tid som helst på sig innan de blommar om de nu ens tänker göra det wink.gif
          jag har en som jag frösådde i min ungdom ohmy.gif för ca 35 år sedan...
          den har fortfarande inte blommat wink.gif wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2006, 11:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag säger som kristerh att det är alltid bättre att köpa om man ill ha växter som ska kunna blomma och är större å med blommor m.m
          så det du ska kolla efter du ska köpa ett är ju en lagom storlek som ser fint ut kolla extra noga efter spinnkvalster
          sen vitikgt köp inte dom citrus växter som är fullmatade med frukter dom som bara har en massa frukter och blommor är hårt drivna och kommer tappa all frukter till din nya miljö å så så köp då en planat med bra bladverk och knoppar,blommor vänta häldre på att få inga frukter wub.gif wub.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 07-03-2006, 13:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

smile.gif Och jag anser att det är bäst med ett färdigt träd.Men det är viktigt att bestämmer dig för VAD för sort du vill ha?? Det finns så många olika sorter.
          Mini citrusar av olika slag brukar finnas lite "varstans".
          Citron, klementin, grape, apelsin m.m. har olika latinska sort namn och kan vara lite svårare att få tag i. Men man blir dessto gladare när man hittar det man vill ha smile.gif
          Vad jag kollar särskilt efter innan jag köper en citrus är så att de inte har Sköldlöss!! För det kan vara besvärligt att bli av med. Sedan skall naturligtvis inte den planta som du köper ha någon form av ohyra som du kan se.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Carex
          Inlägg 07-03-2006, 20:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

om du inte är så nogräknad vad gäller blomning och frukt skulle jag råda dig att så själv, då får du möjlighet att forma plantan själv, affärernas brukar ofta bara ha en form (litet träd med rak stam, tycker jag är lite tråkigt när jag själv har en egenodlad slingrande sak;)) men visst tar det tid.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          lissa
          Inlägg 07-03-2006, 22:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag har sått nästan alla kärnorna från mina mandariner eller klementiner, och dom har kommit upp rätt många , och dom ser fina ut....ska jagbehöva vänta 10 år eller mer för att dom ska blomma????? ohmy.gif ohmy.gif

--------------------

Citera
          Carex
          Inlägg 07-03-2006, 22:36
          Länk hit: #7

Medlem

har läst i en annan tråd att de kan behöva särskild jord och näring, men du får nog vänta ett tag ändå.

--------------------

Citera
          Ivy
          Inlägg 07-03-2006, 22:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 6 996

Min bror sådde en apelsinkärna när han var typ 8 år. Idag är han 22 och den har aldrig haft så mycket som en knopp...

--------------------
          user posted image

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2006, 22:48
          Länk hit: #9

Medlem

där finns citrusjord och citrusnäring . hittar man inte citrusnäring eller har slut på det så brukar jag ta blommnärings pinnar dom röda inte dom för bladväxter som är grön men dom pinnarna är långtidsaverkande näring som kommer när du vattnar bra för den som glömmer men . röda blommnärins pinnar+en rostig spik funkar till medlehavs växter wub.gif wub.gif

Citera
          Carex
          Inlägg 07-03-2006, 22:51
          Länk hit: #10

Medlem

flaxss, du har säkerligen koll, men jag tycker det låter konstigt med en rostig sprik, kan du förklara?

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2006, 23:03
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Carex @ 07-03-2006, 22:51)
          flaxss, du har säkerligen koll, men jag tycker det låter konstigt med en rostig sprik, kan du förklara?

nej jag är för det mesta förrvirrad av mig biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
          men om man hittar en rostig spik så när man vattnar så fäls järn ut i jorden typ man lägger ju spiken när rötterna så bler den spiken där så får växten en järnrik jord så som finns i medelhavet därav att jorden är så röefrägad man kan hitta samma jord typ i afrika,califronien,astruilien .m. m wub.gif wub.gif sen plus blommnäring så få växten det men inte alltför starkt så det bara bildas blad utan till blommande växter . det är det iblan som gör att man inte får blommor å frukter för att man gödar mycket med bladnäring växten bildar då blad wub.gif wub.gif det är vad jag har lärt mig av min mormor kankse är det fel eller rätt . men det har funkat bar hoss mian oliver tongue.gif wub.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2006, 23:05
          Länk hit: #12

Medlem

hoppas det inte blev för rörigt i blan skriver jag iväg utan punter å ineghn koll alls laugh.gif biggrin.gif

Citera
          lissa
          Inlägg 07-03-2006, 23:14
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Det där med spiken kommer av att dom behöver järn...nu låter det lite konstigt, men vet inte vad det heter på svenska eftersom jag aldrig har hört talas om sånt när jag bodde i sverige...men det är nog något i stil med järnnäring-och något mer. förr då det inte fanns sånt att köpa använde man järnspikar...men det är nästan omöjligt att plantan ska få tillräckligt med järn på det sättet, men har man inget annat till hands.
          Det är väl ungefär samma som att man lägger några risgrynskorn i hålet när man planterar istället för dom speciella hormoner för att få rötter som man idag kan köpa.
          Det verkar otroligt att den inte blommar på tiotals år...får glömma att det är en mandarin och tänka på den som en grön växt istället laugh.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-03-2006, 23:29
          Länk hit: #14

Medlem

det är nog gamalt har lärt mig det från mormor men jag har ju mmånga för jag orkar inte köpa cutrisnäring så det är välk mer som en nödlösning wub.gif wub.gif men man måste ju trycka ner spiken närrötterna å långt ner wub.gif wub.gif tongue.gif tongue.gif

Citera
          Agge
          Inlägg 08-03-2006, 10:20
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 6 917

Är det någon som har tips på vart man kan få tag på citrusnäring? Utifall att man inte vill ha en spiklåda nere i krukan tycks det vara det som gäller för att få eländet att blomma? Jag sådde min citron någon gång på mitten av nittiotalet, och än har den inte blommat, men så har den heller aldrig fått vare sig spikar eller särskild citrusnäring i jorden. wub.gif

Igår letade jag runt bland ortens matbutikers blomhyllor i jakt på citrusnäring utan resultat. Däremot hade de kaktusnäring? wacko.gif De trodde jag verkligen inte behövde näring?! Hur mycket näring finns det i ökensanden?!?! blink.gif

Hälsningar Agge

--------------------
          Zon 2 vid Roslagskusten

Citera
          kristerh
          Inlägg 08-03-2006, 11:23
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Har du ingen stormarknad i närheten, de brukar ha citrusnäring, det finns även nån sort med xtra mycket järn.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Agge
          Inlägg 08-03-2006, 13:32
          Länk hit: #17

Medlem

Jodå, nog finns det stormarknader. Det finns en hel del här ute i skogarna ett par mil utanför huvudstaden. tongue.gif Frågan är om någon kedja är bättre än någon annan på att hålla citrusnäring i lagret? Kan Coop tänkas ha det, kanske? Eller behöver man månne bege sig till Plantagen? Har de? Någon som vet?

unsure.gif

--------------------
          Zon 2 vid Roslagskusten

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-03-2006, 18:06
          Länk hit: #18

Medlem

växthus och handelsträdgårda brukar ha m.m
          fast jag började använda spik när jag hittade en låda som pappa hadde glömnt ute så jag tryckte ju jätte många sånna blan mina oliver . och dom har fått frukt

Citera
          Agge
          Inlägg 10-03-2006, 09:22
          Länk hit: #19

Medlem

Jag såg att Växtmästarna har kampanj på både citrusjord och citrusnäring. Lite lustigt att se, med tanke på att jag för bara några dagar sedan inte visste att det fanns... tongue.gif

--------------------
          Zon 2 vid Roslagskusten

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-03-2006, 16:01
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ingrid på Västkusten har skrivit en del tidigare inlägg om gödning av citrus här i forumet enligt henne är Hasselfors bevattningsgödsel bättre till citrusar än de gödningar som säljs under namnet citrusgödsel.

Här är ett tidigare inlägg om näring till citrus

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...4eb8cbfbd377a33

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 19:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon