CITAT
MEN jag köper ena trädgårdsboken efter den andra och läser massor på nätet men jag får bara inte till det.
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska börja med? Det är helt hopplöst!
När det gäller inredning inne i huset så ser jag framför mig hur det ska se ut och jag vet precis hur det kommer att bli. Men med trädgården har jag inget att gå på, får ingen hel bild framför mig.
Jag skulle vilja ha hjälp med grova skisser på ett ungefär vad som behövs inte något detaljerat.
Hjälp, vad/hur gör man?
Det beror bara på att du har mycket erfarenheter i Huvudet

av rumsinredning , men ännu inte så mycket av trädgårdsinredning .. men det är nästan samma sak MEN ..trädgårdsinredningen är långsamt framvärkt.. Lugn det kommer ..
Börja på ETT ställe och gör det klart utöka vidare eftersom -en grov.. mycket grov skiss -millimeterpapper , växtval osv kan du glömma tilsvidare ) är bra -Gångar , uteplats , (lek )gräsmatta -lägen dvs norr söder osv
Rosrabatter går dåligt att anlägga i skugga tex .. därför är det bra att veta
Nära sittplatsen vill man se på något vackert , rabatter utan naturliga sittplatser om så bara en stor sten .. blir inte så välbesökta ,....
Bli inte förlamad

AV STORLEKEN ...
Börja i det lilla -gå vidare och vidare svängar -Trädgård tar tiid -en köpt" design -nedsatta plantor i fullstorlek jaha .. vad ska man göra sen då ?
Stenar -en guldgruva -involvera dem i rabatter , gräv runt men låt dem vara kvar -de är vackra värmemagasin och ger liv åt trädgården
tre rosor i en vas är snyggt -i en trädgård behövs grövre penseldrag för att saker ska synas -sätt 3, 5, 7 ,11 av varje perenn i grupper för att måla med färger
Breda gångar till breda rabatter med högre växter + sittplatser

Nu kanske du gillar en helt annan stil än min bohemiskt rufsia bondromantik .

Men det spelar ingen roll -principerna är ju desamma ..
Nyanlagd del : vår

efter tre år -högsommarbild

och Ja .. detta är kronprincessan Margareta en Austinros men persikarosdoft

Lycka till -ha roligt under tiden
Redigerat av kerstin z5-6: 16-03-2007, 10:03