Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kirskål
          cedes
          Inlägg 11-03-2006, 08:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 7 193

Måste jag gräva upp halva tomten i vår för att bli av med allt kirskål???

vi har halva tomten med en tjock matta av kirskål... mad.gif

Gissa hur glad jag var första våren i vårt hus, jag räfsade baksidan och gjorde så fint... de förra ägarna var inte så noga med trädgården wacko.gif

Några dagar efter att jag gjort så fint.... DÅ VISADE SIG EN HERRANS MASSA KIRSKÅL!

vi funderade på om vi ska gräva ur eller om man kan kväva det med gräsmatta på rulle...

vet ni ngt tips... nu pratar vi MASSOR av kirskål wacko.gif

--------------------

Bor i villa, så tomten behöver mycket tips och hjälp *ler*

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          cedes
          Inlägg 11-03-2006, 09:43
          Länk hit: #2

Medlem

CITAT (cedes @ 11-03-2006, 08:53)

Ingen som vet hur man utrotar kirskål? unsure.gif

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-03-2006, 10:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tja lätt och snabbt blir man nog inte av med kirskål det är nog till att gräva och sålla bort alla rötter eller täcka hela ytan med en svart markväv eller en stor pressenning i ca 2år. Under väven brukar det mesta dö så finns det något man vill spara så får man gräva upp det innan man lägger på väven och rensa bort alla kirskålsrötter från den växten innan den planteras på nytt ställe.

Om det är så at kirskålsmattan är koncentrerad och ganska plan kan man även lyckas med utrotning genom ihärdigt klippande med gräsklipparen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          cedes
          Inlägg 11-03-2006, 10:13
          Länk hit: #4

Medlem

vi har alltså en kirskåls matta som är c:50 meter lång och 4-5 meter bred wacko.gif

vi får nog ta till en grävskopa och fylla på med ny gjord unsure.gif

--------------------

Citera
          Immix
          Inlägg 11-03-2006, 11:42
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Det är nog effektivast att gräva bort. Jag har insett att jag aldrig kommer att bli av med all kirskål eftersom det sprider sig in från granntomten (där den får frodas som den vill). I rabatterna blir det ihärdigt rensande och så försöker jag plantera tätt men växter som kan tränga undan kirsen. När vi flyttade in fanns också ett lupinland på ca 5x3 m, där kirskålen nästan helt tagit över. Vi har nu klippt det med gräsklipparen i 2 år och kirskålen viker sakta undan, men vi lär få hålla på så minst 3 år till innan gräset tagit över gissar jag.... sad.gif

Citera
          Ophelia
          Inlägg 11-03-2006, 17:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Klippning är ganska effektivt. Varje fall om den växer på ett ställe där det är lätt och klippa. Min kompis har kirskål i gräsmattan och det är en MÄRKBAR skillnad redan efter andra året. De har försökt att gräva men tycker det här sättet är det minst arbetskrävande.

Jag skulle följa Åsas förslag med marktäckning, varje fall där ni inte kan klippa.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-03-2006, 22:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tänk bara på att skära av ev rötter mellan det som klipps eller täcks och det som växer runtomkring annars är det ganska meningslöst. Jag använder något annat men nämner jag detta får jag miljömaffian på mig. laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          kiki
          Inlägg 03-04-2006, 12:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem nr: 2 827

Har två långa rabatter som är invaderade bitvis av kirskål och fräken och annat otyg. Jag skulle ju så gärna vilja få dem fina - det finns vissa växter däri som jag vill låta växa kvar såklart... min undran är nu som följer: Tror ni man kan täcka utrymmena mellan växterna man vill spara (t ex göra hål i väven/plasten för de växter man vill spara) och lixom kväva bort ogräset? Självklart får jag väl utsätta mig för lite seriöst grävande och rensande först.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-04-2006, 22:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Förra året gjorde jag in punktinsats mot kirskålen.
          Tog några tapetrullar och la ut, förankrade dem med stenar och då - förra sommaren blev det ingen kriskål men hur det blir i år, det får vi se.

Citera
          Gloriana
          Inlägg 16-04-2006, 18:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Gör rabatt ovanpå eller lyd Gossen Ruda och använd fult medel...flera gånger också annars får man inte bort allt (jag gör det inte men jag har gjort det när läget var desperat för många år sen) Att täcka tar minst två odlingssäsonger.

Att lägga rabatten ovanpå kräver att man lägger ngn markduk i botten och sen jord ovanpå och så något som kant så inte jorden trillar ut och kirskålen letar sig in via kanten. Det blir rätt mycket jord men det spar ju tid. Eller också kan man bygga så kallade blötbäddar vilket det växer som tusan i!

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          karjo
          Inlägg 16-04-2006, 19:16
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Törs man fråga vad det är för hemskt medel ni pratar om?

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Susanna
          Inlägg 16-04-2006, 19:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Cedes, tänk på att om du bara lägger på ny jord eller rullar ut den färdig gräsmatta så tar sig kirskålen troligen igenom. Att grunda med markduk är bra.

Round-up heter medlet, om ni söker här på Odla hittar ni mängder med diskussioner om det. Själv brukar jag pensla det på kvickrot när jag tröttnar på att gräva, gräva och gräva.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 17-04-2006, 08:28
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (cedes @ 11-03-2006, 08:53)
          Måste jag gräva upp halva tomten i vår för att bli av med allt kirskål???

vi har halva tomten med en tjock matta av kirskål...  mad.gif

Gissa hur glad jag var första våren i vårt hus, jag räfsade baksidan och gjorde så fint... de förra ägarna var inte så noga med trädgården wacko.gif

Några dagar efter att jag gjort så fint.... DÅ VISADE SIG EN HERRANS MASSA KIRSKÅL!

vi funderade på om vi ska gräva ur eller om man kan kväva det med gräsmatta på rulle...

vet ni ngt tips... nu pratar vi MASSOR av kirskål wacko.gif

Ja, det låter som ett problem!:(

Grävning är inte realistiskt på en så stor yta. Att kväva bort den tror jag mera på.

Som andra har sagt, att rulla ut gräsmatta ovanpå är bortkastat. Den växer igenom. Den går att hålla i schack med klippning, men min erfarenhet är att den inte försvinner av klippningen.

Att bulldozra bort all jorden och lägga på ny verkar som en drastisk och dyr lösning, men det funkar säkert. Om man nu inte har oturen att få tag i jord som är fullt med något annat ogräsfrö....

Att spruta hela tomten med Roundup verkar också drastiskt, särskilt som det inte räcker med en behandling. Däremot har jag med gott resultat använt R till punktbekämning exempelvis mellan buskar.

Med tanke på att det är så stor yta skulle jag angripa problemet i etapper:
          Ni kan ju knappast lägga markduk över hela tomten, men däremot anlägga rabatter med markduk och nergrävda kanter. Kanske ett område med markduk och utplacerade pallkragar? Kanske ett annat område som i täcker med plast i två hela år och sedan gräver om för plantering av något ni vill ha där.

Resten av ytan håller ni i schack med gräsklipparen (och acceptera att gräsmattan har ett visst inslag av kirs).

Kanske det finns någon del av tomten där ni kan låta den få växa fritt? Det är ju en vacker marktäckare, exempelvis under träd där det är svårt att få annat att växa. Viktigt bara att inte låga den gå i frö. rolleyes.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          noora
          Inlägg 18-04-2006, 15:42
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (kiki @ 03-04-2006, 12:18)
          Tror ni man kan täcka utrymmena mellan växterna man vill spara (t ex göra hål i väven/plasten för de växter man vill spara) och lixom kväva bort ogräset? Självklart får jag väl utsätta mig för lite seriöst grävande och rensande först.

Vi har ett jordgubbsland som är täckt med markduk med hål för jordgubbarna. Parksallaten (som är det lokala ogräset just där) rotar sig under markduken och letar sig upp genom hålen. Det blir nästan bara värre, för det är hopplöst att få bort parksallatens rötter under markduken. Jag tror inte att kirskål är speciellt mycket beskedligare.
          Nån dag ska jag gräva bort hela jordgubbslandet och anlägga ett torvparti där istället...

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Bee
          Inlägg 25-04-2006, 12:18
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Men hallå,

Kirskål är

1. Gott och näringsrikt
          2. Gratis
          3. Vackert.
          4. Svälter ut (annat) ogräs

Tänk *mat* så lär det försvinna. Så är i alla fall min tanke. Jag började äta kirskål förra året och det verkar bli klart mindre skörd i år. Fortsätter det så här så kanske jag kommer att sakna dom när dom är borta huh.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Karrolina
          Inlägg 25-04-2006, 20:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hjälp! Vi flyttade till hus i sommras. Då stod kirskålen i full blom. Är det kört då? sad.gif
          Jag har just gett mig i kast med att försöka rensa ett gammalt blomland. Men jorden är stenhård, jag kommer bara ner 5-7 cm. Är det lönlöst att försöka rensa då? Ska jag täcka istället?

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-04-2006, 21:21
          Länk hit: #17

Medlem

Jag skulle spara på krafterna och kväva dom. Svart plast. Två hela växtsäsonger. sedan kommer nytt från frön i marken men dom går att resa bort.

Fast det beror ju på hur stor yta det rör sig om. Man kan ju knappast plasta in hela tomten..... biggrin.gif

--------------------

Citera
          Karrolina
          Inlägg 25-04-2006, 21:31
          Länk hit: #18

Medlem

Det här landet är ca 10 kvm så det går väl att täcka. Fast det är mitt i en skogsbacke så jag undrar hur långt ut runt om behöver det täckas? Nån skrev att det var viktigt att skära av rötterna runt om. Är det för att det inte ska sprida sig? jag trodde att varje liten rotbit blev en ny planta så om man skär måste man väl täcka ännu lite längre ut?

sen har vi kirskål lite här och var inväxt i stenmurar och under altanen.. Det går väl aldrig att bli av med kan jag tro?

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-04-2006, 22:12
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Karrolina @ 25-04-2006, 22:31)
          Det här landet är ca 10 kvm så det går väl att täcka. Fast det är mitt i en skogsbacke så jag undrar hur långt ut runt om behöver det täckas? Nån skrev att det var viktigt att skära av rötterna runt om. Är det för att det inte ska sprida sig? jag trodde att varje liten rotbit blev en ny planta så om man skär måste man väl täcka ännu lite längre ut?

sen har vi kirskål lite här och var inväxt i stenmurar och under altanen.. Det går väl aldrig att bli av med kan jag tro?

Finns kirskålen i skogsbacken också? I så fall kanske du ska gräva ner någon slags spärr så att dom inte kryper tillbaks in i ditt trädgårdsland när du har fått det ogräsfritt.

Kirskålen i stenmur etc ...... beror på, är det mycket? Man kan ju trötta ut dom genom att slita bort varje gång dom sticker upp ett blad. Man kan också pensla på Roundup på bladet, om man inte har några skrupler gällande det medlet. Det viktigaste är hur som helst att inte låta den gå i frö.

--------------------

Citera
          Karrolina
          Inlägg 26-04-2006, 18:25
          Länk hit: #20

Medlem

Jag tror inte att kirskålen finns i backen. Det är väl om det kommer något från fröna som blev i somras då! Jag provar att täcka det kan inte bli värre iallafall. sad.gif

Kan man lägga tjock markduk så jag kan odla något ovanpå eller måste det vara riktigt tät plast?

Ja. Jag funderar faktiskt på att använda läskigt medel på muren.. Fy på mig miljövän som jag är!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 00:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon