CITAT (Reserv @ 13-03-2006, 10:51)
En bekant ska ut och resa lite neröver....nja kanske inte så lite neröver, det är väl Thailand, Australien och Nya zeeland.
Blev nästan lite rädd när jag läste det här.

Jag kom hem nämligen hem från resa till just dessa tre ställen för några veckor sedan.
I Thailand är de inte speciellt hårda på vad man tar in, men på de andra ställena ska man passa sig. På planet (om man nu anländer med sådant) så får man fylla i listor med en massa frågor, t.ex. om man kan ha några skor med jord under och sånt.

Man får inte ta med sig någon mat eller några växter (fröer inkluderat) överhuvudtaget utan att deklarera det.
När jag skulle lämna Nya Zeeland så lämnade jag mina fröer där också hos min syster, och hon har skickat hem dem på posten. Jag vågade helt enkelt inte smuggla med dem, man blir lite rädd när man ser alla skyltar som hotar med böter och fängelse.
Däremot om din bekant ska till t.ex. Thailand efter Nya Zeeland eller Austalien, eller direkt hem, är det ingen fara. Om man tar med sig saker ut ur landet bryr de sig inte, och i Thailand var de inte speciellt noga på vad man tog in heller.
Växter hade jag verkligen inte vågat ta med, men fröer.. kanske, eftersom jag faktiskt omedvetet lyckades smuggla med några frö jag hade glömt i mitt handbagage.
Hoppas din vän får en trevlig resa!
Emma