Full version: fröer från utlandet
Sidor: 1, 2
Reserv
Ja trådtiteln säger väl allt. En bekant ska ut och resa lite neröver....nja kanske inte så lite neröver, det är väl Thailand, Australien och Nya zeeland. Det jag undrar över är om han får plocka/köpa fröer där och skicka hem till mig? Eller ta sticklingar och ha med sig på flyget när han ska åka hem? unsure.gif Hade juh vart skoj med lite udda växter i fönstren här rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Det beror helt på det.

Sticklingar / växter får man itne ta in alls utanför EU, och frön jaaa-a det beror på om det är fridlyst eller ej.

Annars hade jag satsat på frön :-))
GoSatta
frön har jag nästan alltid med mig från Asien, iår kom det även med en stickling, det är inte lagligt men gick bra ändå.

på den thailändska sidan bryr sig ingen så länge det inte handlar om inhämska fridlysta arter enligt en anställd på flygplatsen.

hemma är det säkert större risk att det blir problem.
Alexander-VG-zon3
när vi var i afrika familjen så tog pappa med sig massa fröer å växter även när vi var i trukiet så tog vi hem en massa växter vi hadde ryckt upp i naturen m.m bara man döljer det så går det nog bra om man sak smuggla det kan man ju ha det i strumpan,kalsingarna eller nåt liknade
Reserv
Okay, tack för alla svar, det lutar åt fröer då. wub.gif
lissa
Jag tror också att det är bäst med frön...det kan ju hända att man får med sig sånt som inte är bra om man tar sticklingar som har jord, det är ju därför man inte ska göra det. Om det är växter som även finns här så bör det inte vara problem, men en del kan ju sprida sig otroligt, och kan ju ibland även ta bort dom inhemska växterna...
Tillägger att jag alltid tar frön med mig från Sverige när jag är hemma, med vi är ju på samma kontinent.. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Att sno med sig ifrån Afrika kan numera sluta riktigt illa fakitskt, de är ganska så hårda på det.
Powerowic
spelar roll om man tar några frön ska vara några riktigt stora så att de märks i röntgen
Alexander-VG-zon3
frön,sricklingar kan ma ha i strumpan eller underklaäderna eller nåt liknade plantor man ryckt upp lägg i en platspåse sen vira in det i kläder i resväskan märks inte . men vill man vara på dne säkra sidan så kan man stoppa några ffröer nån stans
Reserv
CITAT (flaxss @ 14-03-2006, 14:36)
frön,sricklingar kan ma ha i strumpan eller underklaäderna

Det gäller att man inte ska ha såna som Adrian säljer då rolleyes.gif tongue.gif
Betty
CITAT (Reserv @ 14-03-2006, 15:20)

Det gäller att man inte ska ha såna som Adrian säljer då rolleyes.gif tongue.gif

Köttätare i kalsongerna... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 14-03-2006, 15:28)
CITAT (Reserv @ 14-03-2006, 15:20)

Köttätare i kalsongerna... rolleyes.gif

hahaahhaah laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Eva i Skåne
Nä, det där med att dölja under kläderna och liknande tycker jag är för mycket "medveten smuggling" unsure.gif .
Det går ju aldrig att låtsas ovetande om gällande lagar om man försöker dölja det så väl

om det nu skulle upptäckas.
Alexander-VG-zon3
det är ju det om det skulle upptäckas så ligger man risigt till om det typ trillar ut en planta från kalingarna så kankse det bler problem . men om man typ har det i strumpan eller nåt sånt så är det svårt å upptäcka det om dom inte ber en att klä av sig fast det gör dom npg inte wub.gif wub.gif
men prova med fröer å sånt
Margaretha
frön,sricklingar kan ma ha i strumpan eller underklaäderna eller nåt liknade plantor man ryckt upp lägg i en platspåse sen vira in det i kläder i resväskan märks inte . men vill man vara på dne säkra sidan så kan man stoppa några ffröer nån stans

sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Jordat i kruka är ok inom eu- frö naturligtvis också-Aldrig ta växter eller frö från botaniska trädgårdar eller ute i natur -de flesta frö och växter finns faktiskt på plantskolor precis som i sverige ....eller tar ni med alpiner eller guckuskor från fjällpromenaderna i Sverige med ? mad.gif
Alexander-VG-zon3
jag har takit frö från botaniska växthus å så även skott en gör inget men där jag tod dom ifrån var det lika bra för växterna där va dåligt skötta så det jag tog fick det bättre hoss mig
Alexander-VG-zon3
fast jag skule inte ta nåt från naturen här i sverige man v et alldrig vaad mann får får saker med men i andra länder kan man ta
lissa
Kan, kan man naturligtvis, men det är inte bara i Sverige som växter är fridlysta. dessutom kan en växt som inte är fridlyst i Sverige vara fridlyst i ett annat land..och vice versa.
Om man reser inom europa kan man få ta in nästan alla växter, men tydligen har citrus och potatis växter ett speciellt beslut..
Det största problemet är ju att det kan komma in skadedjur som vi inte ser via växterna, och samma sak gäller ju jorden.
Själva tycker vi naturligtvis att det inte gör något om man tar med sig några sticklingar tongue.gif speciellt om dom ser helt friska ut, men om jag ska vara riktigt ärlig, så är det kanske en viss risk att ta med sig vissa växter..och om det är från en annan värdsdel kan det vara farligt för våra egna växter.
Det är bra att dom har börjat lätta på reglerna inom EU tycker jag, förut kunde jag inte ens ta med mig min fyrbenta kompis..
Emma_
CITAT (Reserv @ 13-03-2006, 10:51)
En bekant ska ut och resa lite neröver....nja kanske inte så lite neröver, det är väl Thailand, Australien och Nya zeeland.

Blev nästan lite rädd när jag läste det här. tongue.gif Jag kom hem nämligen hem från resa till just dessa tre ställen för några veckor sedan.

I Thailand är de inte speciellt hårda på vad man tar in, men på de andra ställena ska man passa sig. På planet (om man nu anländer med sådant) så får man fylla i listor med en massa frågor, t.ex. om man kan ha några skor med jord under och sånt. tongue.gif Man får inte ta med sig någon mat eller några växter (fröer inkluderat) överhuvudtaget utan att deklarera det.

När jag skulle lämna Nya Zeeland så lämnade jag mina fröer där också hos min syster, och hon har skickat hem dem på posten. Jag vågade helt enkelt inte smuggla med dem, man blir lite rädd när man ser alla skyltar som hotar med böter och fängelse.

Däremot om din bekant ska till t.ex. Thailand efter Nya Zeeland eller Austalien, eller direkt hem, är det ingen fara. Om man tar med sig saker ut ur landet bryr de sig inte, och i Thailand var de inte speciellt noga på vad man tog in heller.
Växter hade jag verkligen inte vågat ta med, men fröer.. kanske, eftersom jag faktiskt omedvetet lyckades smuggla med några frö jag hade glömt i mitt handbagage.

Hoppas din vän får en trevlig resa!

Emma smile.gif
Powerowic
fröer kan ju föra med sig ohyra men det är ganska lätt att föra med sig, det är skillnad på att ta med sig en påse fröer och att ta med sig en hel trädgård hem
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 14-03-2006, 22:07)
fast jag skule inte ta nåt från naturen här i sverige man v et alldrig vaad mann får får saker med men i andra länder kan man ta

En snabb fråga: varför är det okej att ta i naturen utomlands men inte i Sverige?
Alexander-VG-zon3
för i sverige har man mer ohyra som kna gå på växter i utlandet får man inte med lika mycket
Charlotte_S
Man åker ju ändå till ett annat land, med egna regler och egen naturvård. Inte till någon sorts stort gratis växthus med exotiska växter för turister att stoppa på sig. Det minsta man kunde begära skulle väl vara att läsa på om landets lagar och ev. fridlysningar. Nya Zeeland och Australien är som sagt stenhårda på vilka växter som kommer in, jag minns någon historia om en som blev bötfälld för att hon smugglade in ett äpple -- anledningen är att dom är öar med känsliga ekosystem och ekonomier som är starkt beroende av jordbruk. Det är ingen som tar lätt på risken med att få in nya sjukdomar där.

Annars... är det bara jag som ser en annan uppenbar nackdel med att åka hem från Sydöstasien och riskera att tullen hittar okända frön och växtdelar instoppade i strumpor och skor? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
att föra in saker i austarlien och usa är strängt förbjudet . ingen mat alls ingen medcin ingen godis ingen växter eller frö inget sånt .man får inte äns ta in kärnfria druvor .
men att ta ut frön som liger nån stans i underkläaderna kommer nog man inte till att märka
Whiskuchi
Men det bör ju rimligtvis finnas en anledning till varför man inte får göra det - så varför göra det ändå? Och om du åker in i tullen och de hittar fröer i underkläderna kan du knappast säga "Hoppsan, jag visste inte att man inte fick göra så" - det faktum att du gömt dem avslöjar dig.

(och i utlandet finns också ohyra - tro inte att det är ohyresfritt bara för att det är ett annat land)
Emma_
CITAT (Charlotte_S @ 29-03-2006, 18:28)
Annars... är det bara jag som ser en annan uppenbar nackdel med att åka hem från Sydöstasien och riskera att tullen hittar okända frön och växtdelar instoppade i strumpor och skor? tongue.gif

Kanske att man aldrig kommer hem från Sydöstasien? biggrin.gif

Emma
Tittiluringen
hej.. va trött jag blir när jag läser om folk som tar skott och frön från botaniska trädgårdar med ursäkten, EN/ETT gör inget.... och när 2586 personer tänkt så... ja inte vet jag men det kanske var därför trädgården såg dåligt skött ut ....

Har själv varit i Australien och NZ för inte så längesen. Jag köpte många roliga frön i vanliga trädgårdsbutiker och skickade hem. Hibiskusar bland annat. Har sått dom nu och får se vad som tittar upp.

Kram Luringen wub.gif

ps: mediciner får du visst ta med in i Australien....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2006, 19:27)
(och i utlandet finns också ohyra - tro inte att det är ohyresfritt bara för att det är ett annat land)

men inte samma klimat om man nu skulle få med så dör dom av klimatändrigen . sen så tar man ju veck om man ser ohyra man låter ju inte dom gå fritt fram .
jag tror inte ddet är nån stor risk att dom hittar fröer man har gömnt i underkläder . domm kollar nog en men man ska väl inte behöva klä av sig naken . sen om du inte vill ha med dom ellöer i underkläderna lägg dom i väskan då . frön är nog ingen större riks att dom hittar . ta en axe bruk eller va dom heter å sen gör hål i botten å trycck in fröer där eller nåt va kreativ .det går alltiddd med fröer . sen i botaniska trädfårda å sånt sä är det inte så bra skött så då kan man lika gärna ta ett skott som får det bättre hhos mig
Charlotte_S
Eh... ja, som sagt, det är ju tur då att krukväxtodlare verkligen är den vanligaste gruppen som försöker få olagliga fröer genom tullen så att dom aldrig skulle få för sig att kolla på skumma ställen om dom gör stickprover. Speciellt Thailändska polisen är ju kända för sin milda och trivsamma behandling av misstänkta knarksmugglare...

Jag tror inte jag riktigt förstår problemet: Om man kollar upp vad som gäller på ambassader o.dyl. får man ju svar. Säger dom JA, du kan ta ut växter och växtdelar, ja då får man ju hem dom utan att behöva massera underlivet med rara fröer. Säger dom NEJ, växterna är fridlysta / det finns restriktioner på grund av smittorisker / etc., då vill man ju inte riskera att skada miljöer och andra människor även om dom inte kommer på att det var just du som gjorde det. Eller?

Men jag kanske missar någonting. Är det helt enkelt mer spännande att rusa genom tullen med sticklingar i kalsongerna?
Emma_
Jag tycker inte det är speciellt snällt att ta växtdelar från botaniska trädgårdar, det är ungefär som att någon skulle komma in i din trädgård och ta för sig. I trädgårdar har ju folk ansträngt sig och skött om det de odlar.

Däremot ute i det vilda, där ingen äger naturen tycker jag det är okej, i alla fall med fröer. Att ta levande växter med sig har jag alltid varit lite skeptisk mot.

Emma
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 30-03-2006, 20:07)
CITAT (Whiskuchi @ 29-03-2006, 19:27)

men inte samma klimat om man nu skulle få med så dör dom av klimatändrigen . sen så tar man ju veck om man ser ohyra man låter ju inte dom gå fritt fram .
jag tror inte ddet är nån stor risk att dom hittar fröer man har gömnt i underkläder . domm kollar nog en men man ska väl inte behöva klä av sig naken . sen om du inte vill ha med dom ellöer i underkläderna lägg dom i väskan då . frön är nog ingen större riks att dom hittar . ta en axe bruk eller va dom heter å sen gör hål i botten å trycck in fröer där eller nåt va kreativ .det går alltiddd med fröer . sen i botaniska trädfårda å sånt sä är det inte så bra skött så då kan man lika gärna ta ett skott som får det bättre hhos mig

Utomhus i utlandet = inomhus här. Varmt och gott, mumma för ohyra.

Nej, de lär knappast tvinga dig att klä av dig för att leta efter fröer, men har du tänkt på att de kanske letar efter annat? Och då kan det om man har rejäl otur leda till fullständig kroppsundersökning, tro inte att knarksmugglarna nöjer sig med att lägga drogerna i en axe-burk. Nej, de gömmer det mer noggrannt än så - och då är tullmyndigheterna också mer noga än så. Men det klart, vill du råka ut för en gynekologisk undersökning av en tullare, så gärna för mig.
Alexander-VG-zon3
det är ju vilken tidd man kommer .är man hemma vid våren elelr asommaren så har man ju växten ute eller sätter dne i karantän . men jag tror inte det är många ohyra som trivs av den förändrigen av miljö både under resan gång och sen hemma . dom ohyra man får med är som växter .dom trivs å den miljön dom har i deras land och sen inne så dör dom för det är inte samma miljö som inne oh ute . det är skillande med spinn som har vant sig å trivs inne . sen om man tar förer eller sticklingar så tror jag det är en väldigt liten chans för att dom skulle komma med . för ohyra i naturen går inte på växter för dom behöver inte . i naturen äter ohyra dödaväxt delar å sånt dom är nedbrytared i naturen men inne hos oss i fönstren bler dom ohyra annars så är dom nedbrytare . det är bara bladlös å specil ohyra som går på växter i det vilda . men i utlandet så har växterna så pass bra miljö att dom står i mot ohyra bättre och det är väldigt lite risk att man får med hem ohyra . men att tta sticklingar från ett stort träd på en botaniks trädgård gör ingen illa .det stora trädet finns kvar .ävcen om man tar rotsskott,skott så tar man det så finns ju den stora palmen,banane kvar ändå . det är ju inte driket så man gräver upp växter på botaniksan utan man tar med sig en pytteliten del hem .så farligt är det inte att ta en stickling med fura bladpar själva växten kommer stå glattkvar å växa vidar .växter dör inte om mna tar en stickling .
jag tror inte dom undersöker en där nere .skulle dom ha tid med att klä av alla å sen kolla igenom allt det skulle ju ta 3dubbla tid inann man kom igenom . nogra fröer i strumpan eller nån anna stans är nog ingen större risk att nån hittar . annars så kan man ha det i väskan eller var som helst lägg nogra fröer eller sticklingar irullad blan kläderna . det står ju till o me di krukväxtböcker att man kan ta sticklingar elelr fröer
Alexander-VG-zon3
CITAT (Whiskuchi @ 01-04-2006, 12:23)
Nej, de lär knappast tvinga dig att klä av dig för att leta efter fröer, men har du tänkt på att de kanske letar efter annat? Och då kan det om man har rejäl otur leda till fullständig kroppsundersökning, tro inte att knarksmugglarna nöjer sig med att lägga drogerna i en axe-burk. Nej, de gömmer det mer noggrannt än så - och då är tullmyndigheterna också mer noga än så. Men det klart, vill du råka ut för en gynekologisk undersökning av en tullare, så gärna för mig.

dom har väl hunar för sånt som låktar å fröer låktar nog inte så mycket å skulle det så va så kan man linda in fröerna i en påse å spryar parfym på påsen .
sen så har man nogra fröer i resväskan eller i nån anna väska så kan man gömma det väldigt bra . och om man har fröer i strumpan så kan man göra två trumpor en där man lägger fröer å en över det sen en som är mot foten . en liten stickling på 2blad kan man lätt försnilla
lilla mamma
Är det bara jag som förundras ibland över hur människor tänker?
Mycket skit följer med även om plantan står inne, mycket skit följer med även om du ställer den i karantän.

Hur tror ni att spansk skogssnigel kom till sverige? Krälade den hit?

Jag skulle vilja ha en kommentar från en som försörjer sig på att importera växter från sydostasien, Adrian kanske?

Inlägget med att jag tar bara 1 skott från den vanskötta plantan, hur vet du att bara du tog 1 skott.

Tror ni tullen och införselregler finns där bara för att jävlas med hederliga resenärer som bara smugglar sticklingar i kalsongerna?
Charlotte_S
CITAT (lilla mamma @ 01-04-2006, 14:40)

Svar nej! Denna forumtråd & jag: blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Att sno i botaniska trädgårdar är bland det sämsta man kan göra. Är det något man önskar att ha väldigt mycket som inte finns i handeln, kan man fråga personalen om en stickling istället för att sno. En botanisk trädgård är ingen gratis plantmarknad.

Om många människor snor sticklingar och dylikt på åtråvärda växter på botaniska trädgårdar så brukar de ofta flyttas på till skyddade ställen ifall det är rariteter = vi vanliga människor som kommer dit får inte se de rariteterna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lilla mamma @ 01-04-2006, 14:40)
Mycket skit följer med även om plantan står inne, mycket skit följer med även om du ställer den i karantän.

men man ska ju vara ritikgt dum om mna tar en plant utan att kolla dne och bekämpa ohyra i karantän annar är dte igen mening med karantän . om man har fått en planta ful med spinn så är man ju inte så dum så man sätter den bland dom andra i föntret .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 15:23)
Att sno i botaniska trädgårdar är bland det sämsta man kan göra. Är det något man önskar att ha väldigt mycket som inte finns i handeln, kan man fråga personalen om en stickling istället för att sno. En botanisk trädgård är ingen gratis plantmarknad.

Om många människor snor sticklingar och dylikt på åtråvärda växter på botaniska trädgårdar så brukar de ofta flyttas på till skyddade ställen ifall det är rariteter = vi vanliga människor som kommer dit får inte se de rariteterna.

fast jag tycker inte att ebn stickling är så värst farligt att ta . men får ju en stickling frågar manså hadde man kankse inte fått den för den stora plantan lever ju vidare och jag vet inte äns om dom som sköter den märker det .
Whiskuchi
CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 16:07)
fast jag tycker inte att ebn stickling är så värst farligt att ta . men får ju en stickling frågar manså hadde man kankse inte fått den för den stora plantan lever ju vidare och jag vet inte äns om dom som sköter den märker det .

Kanske inte om bara en person tar en stickling, men om 100 pers går och tar "bara en" stickling så syns det - jag lovar.
Alexander-VG-zon3
men det är ingen risk att det kommer till att bli så många typ .
för där är oftas flera personer i samma rum . man måste ju ta det så ingen ser
sen så är inte alla personer så .
så att 10pers tar en varsin stickling så syns inte det på en växt som har växt där i några år
lilla mamma
inte?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst syns det när man nyper i växten ex. kan ju växtsättet ändras och visst är det problem med stölder på botaniska trädgårdar, vet att man ex. i Lund har en hel del problem med klåfingriga besökare, när jag var där hade de t.ex. satt finmaskigt nät ovanför de levande stenarna för annars försvann de berättade våran guide.

(+När man springer runt och nyper skott kan man även sprida sjukdomar mellan växterna, händer och redskap är en av de vanligaste sätten att ex. sprida virus och bakterier.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 19:15)
Visst syns det när man nyper i växten ex. kan ju växtsättet ändras och visst är det problem med stölder på botaniska trädgårdar, vet att man ex. i Lund har en hel del problem med klåfingriga besökare, när jag var där hade de t.ex. satt finmaskigt nät ovanför de levande stenarna för annars försvann de berättade våran guide.

(+När man springer runt och nyper skott kan man även sprida sjukdomar mellan växterna, händer och redskap är en av de vanligaste sätten att ex. sprida virus och bakterier.)

fast om växtsätt ändras bler ju att den grenar sig eller nåt .
fast jag tycker det är den som har ahnd om botaniska trädgården att dom så fall säterglas i mellan växterna å besökarna så man inte kan ta . sen sjukdommar och djur ska ju inte finnas i botaniska men finns där så hoppas man väl på att dom behandlar det eller kastar växten . för annas så tycke rjag inte det är nåt fel emd att tga en stick,ling eller rotskott . det är väl dåligt om det sprids ohyra det är ju inte så bra
Åsa, mälardalen zon 2
Visst finns det skadedjur och sjukdomar på botaniska trädgårdar detta är normalt när man använder biologisk bekämpning som botaniska trädgårdar gör. Den biologiska bekämpningen går inte ut på att man ska utrota skadedjuren utan att man ska hålla populationen nere. Alternativet är att ta till riktigt giftiga bekämpningsmedel men då brukar man inte få ha trädgården öppen för besökare.

Och sätta glas mellan växterna är väl inget trevligt dels så kommer växterna lida av den minskade luftcirkuleringen + besökarna får ju mindre chans att ex. lukta på blommorna.
adrian
CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 16:36)
men det är ingen risk att det kommer till att bli så många typ .
för där är oftas flera personer i samma rum . man måste ju ta det så ingen ser
sen så är inte alla personer så .
så att 10pers tar en varsin stickling så syns inte det på  en växt som har växt där i några år

Är det 1: april för dig eller menar du allvar.. wacko.gif... wacko.gif ..?

Är du medveten om att du att just nu uppmanar folk på ett allmänt forum att gynna den illegala och svarta marknade av växtsmuggling?

CITE´s reglerna kom till för att förhindra all smuggling och handel av just växter och djur då den vanliga lagen inte räckte till, och jag handlar efter dessa regler som är LAGAR idag.

Om alla resonerade som du gör så skulle de sista växterna och kanske djuren försvinna helt ifrån vår jord, "jag tar bara en" är ett dumt argument när det gäller det här.

Jag har varit i kontakt med jordbruksdepartementet i både sverige, Malaysia och Thailand samt besökt deras arbetsplatser flera gånger, och deras jobb BESTÅR i att försöka hjälpa växterna till en fortsatt överlevnad i naturen. Det dyker upp typer här och där som "inte har en aning om att det skulle kunna vara olaglit att ta med sig lite hem".

Tror du att det spelar någon roll att spela dum om du åker fast?

Vet du vad straffet kan ligga på?

Minst 4000:- eller några år i fängelse i ett annat land, där du kanske INTE får nya trevliga rumskamrater...

Du kan ju ta risken för detta, men uppmanar du ANDRA till detta så hoppas jag verkligen att det tar dig med "sticlklingar i brallan":angry:

Du skrev att du ville jobba med växter?

Är du medveten om riskerna med insmugglade skadliga organismer?

Du är absolut INTE det och om du nu skulle ha något intresse av växter överhuvudtaget så kontakta jordruksdepartementet och ta en diskussion med dem för deras jobb ÄR att förhindra detta.

Det finns hur många exempel som helst på hur illa det har gått med introducerandet av "fel" sorts växter och djur i andra länder, tror du att DU skulle kunna förhindra detta med en "karantän" i fönstret?

Tog du med den spanska snigel i brallan kanske?

Det kan ju vara en annan snubbe som "bara tog en" liten planta som råkade ha med sig några sniglar.

Du klarar INTE av en karantän, och du klarar INTE av att snacka omkull lagen som finns till för förhindrandet av smuggling.

Klara du av att ta ett STRAFF eller LEVA med en epedemi som du kan förorsakat i ditt hemland?
Alexander-VG-zon3
men COL
jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte . det stor ju i dom flesta krukväxtböcker att om man är å reser så kan man testa med att ta hem fröer . och om du tar nogra fröer elelr sticklingar från en planta så är chansen väldigt liten att det kommer med djur och jag tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer i detta fallet handlar det om fröer eller sticklingar . inte meter höga växter o starta en handel mellan thailand å sverige å smuggla växter fram å tillbaka . så hysterikst är det inte . det är nog lite mer skillnad om man smugglar djur,knark,plantor än 5fröer och 2sticklingar .
jag kan har tat det för långt med botaniskaträdgården och sånt .
men 5fröer och 2sticklingar är inget man märker och det menas knappast inte att man startar en illegal handel . sen har jag sett glas dör dom har så man inte kan ta men det är ju trevligare med utan .
jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar . sen när man gömmer dom nån stanns så är det liten risk att dom hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad .
sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter .
men då säger vi så här alla här inne på forumet
ta INTE nåting från botaniskaträdgårdar som ni hör på andra så är det inte bra . men att ta fröer och sticklingar hem från resan tycker jag gott man kna göra som nån sa kan man skicka det istället det går ju lika bra .
adrian
CITAT (flaxss @ 01-04-2006, 20:53)
men COL
jag tycker inte att ta nogra fröer och sticklingar är att hjälpa en illegal handel med djur å växter verkligen inte . det stor ju  i dom flesta krukväxtböcker att om man är å reser så kan man testa med att ta hem fröer . och om du tar nogra fröer elelr sticklingar från en planta så är chansen väldigt liten att det kommer med  djur och jag tyccker synd om den personen som inte hadde upptcäkt dom sniglarna på sinna 5fröer i detta fallet handlar det om  fröer eller sticklingar . inte  meter höga växter o starta en handel mellan thailand å sverige å smuggla växter fram  å tillbaka . så hysterikst är det inte . det är nog lite mer skillnad om man smugglar djur,knark,plantor än 5fröer och 2sticklingar .
jag kan  har tat det för långt med botaniskaträdgården och sånt  .
men 5fröer och 2sticklingar är inget man märker och det menas knappast inte att man startar en illegal handel .  sen har jag sett glas dör dom har så  man inte kan ta men det är ju trevligare  med utan .
jag tycker verkligen inte att jag gynnar illegalhandel om jag föreslår att mna kan ta med sig hem 5-10fröer och 1-5sticklingar . sen när  man gömmer dom  nån stanns så är det liten risk att dom  hittar det skulle dom hhitta det så ligger man risigt till men gömmer man det längst in i resväskan så bler den svårhittad .
sen vet du ju inte hur stårt mitt intresse är  för växter . har du kollat ppå hur mina växter ser ut och jag tar väl hand om dom . och kan väldigt mycket om växter så jag tycker jga har ett stort intrres av växter .
men då  säger vi så  här alla här inne  på  forumet
ta INTE nåting från botaniskaträdgårdar som ni hör på andra så är det inte bra . men att ta fröer och sticklingar hem från resan tycker jag gott man kna göra som nån sa kan man skicka det istället det går ju lika bra .

Är du full eller???
Tror du att det är okej att bryta mot lagen bara för att det gäller en eller två st frön eller plantor?
Det spelar INGEN roll hur få du smugglar du bryter mot CITE´s reglerna och den svenska lagstiftningen, för att inte tala om att det är moraliskt fel.
Jag tror inte att många tar till sig dina förslag vad det gäller att "stoppa på sig sticklingar eller frön" för du uppmanar folk att bryta mot lagen.
Jag betalar pengar för dokument åt mina växter som jag importerar, och jag är stolt över det.
Jag TROR på att det är rätt sätt gentemot växterna och även djuren som utrotas idag i naturen.
Det är heller ingen idé att försöka argumentera med en person som inte VILL förstå.
Det är helt enkelt inte värt det. wink.gif
Alexander-VG-zon3
vadå full
jag förstår faktist inte
menar du att jag bara dillar fram detta på löpande ban eller vadå .
jag tycker inte det är nån big deal med att ta hem fröer och sticklingar .
sen kankse man inte ska ta hem växter som min pappa gjorde i trukiet å afrika men han tog sumpväxter som där var gott om och han tvättade dom i vattenm på hotelet och la dom i plastpåse det kankse inte är så bra att göra så .
men herre gud några fröer å stickingar
jag erkännar att det med botaniksan gick kankse lite för långt förlåt .
men att börja kalla mig för full å sånt är väl lite väl .
för mitt senaste innlägg tyckte inte jag var nåt fel på det .
jag bara säger vad jga tycker och jag tycker det är okey med att ta hem fröer och sticklingar
lilla mamma
jag tror inte att vi kommer längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon