|
Senaste cancerlarmet, Bensen i saft och sylt |
|
|
|
19-03-2006, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Konstigt att man lever när alla man äter och dricker är farligt för hälsan. Nu senast att natriumbensoat kan omvandlas till bensen i närvaro av C-vitamin. Rent kemiskt kan jag förstå det, bensoesyra är ju en bensenring där en väteatom är utbytt mot en COOH-grupp. Frågan är om det händer, när det händer och för övrigt vilka förutsättningarna är. Kom och tänka på det idag när jag kokade saft. Som vanligt pytsade jag i natriumbensoat, jag väntar till allt är utrett om och när innan jag ändrar receptet. Läste i veckan att livsmedelsverket skall börja utreda saken. Dom tänker visst börja med lingonsylt, lingon innehåller både c-vitamin och natriumbensoat naturligt. Det kanske blir förbjudet att plocka lingon i fortsättningen, farligt för hälsan. Hjortron också.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
19-03-2006, 20:35
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Japp. Man får hoppas det bara gäller såna där läskeblaskdrycker som det larmades om härom månaden. Dvs, sådana med askorbinsyra och E211 (Natriumbensoat), eller vad det nu var.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Varför använder ni natriumbensoat i hemgjord saft, sylt eller vad det är, när det finns frys och man kan göra portioner varje vecka och frysa. Eller koka färsk saft som håller sig bra i kylen utan alla tillsatser än socker. Har aldrig haft det när jag gör sylt och saft bara socker, knappt det ibland, utan fryser det färskt i portioner som tas upp när man är sugen på nykokt saft, sylt eller färska bär då sockrar jag mera när det har tinat om det behövs.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:06
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Inga från Närke @ 19-03-2006, 23:01) Varför använder ni natriumbensoat i hemgjord saft, sylt eller vad det är, när det finns frys och man kan göra portioner varje vecka och frysa. Eller koka färsk saft som håller sig bra i kylen utan alla tillsatser än socker. Har aldrig haft det när jag gör sylt och saft bara socker, knappt det ibland, utan fryser det färskt i portioner som tas upp när man är sugen på nykokt saft, sylt eller färska bär då sockrar jag mera när det har tinat om det behövs. Alla har kanske dina frysutrymmen! ingrid
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:12
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Natriumbensoat har jag aldrig använt...vet inte ens vad det är Hjortron har vi ganska många kilo i frysen och några burkar färdig sylt i kylen...likaså lingon och lingonsylt och inte är jag det minsta rädd för att få i mig farliga gifter. Finns de så finns de Tyvärr så tror jag att såna här "larmrapporter" kommer när det börjar råda nyhetstorka på sensationsfronten
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Jag använder natriumbensoat i min sylt för att jag bara har en yttepytte frys... har inte plats helt enkelt...
Men jag tror inte man kan vara rädd för allt... då kan man inte äta någonting snart.. bara man äter saker "normat" med måtta så är det nog ingen större fara tror jag.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:30
|
Medlem

|
Hur många funderar alls på vad man stoppar i mun när man äter godis? Inte alls många tror jag  och ändå så innehåller godisarna nästan enbart konstgjorda ämnen... smakämnen, emulgeringsmedel, E-siffror hit o dit och så alla färgämnen... en del till o me förbjudna men som man kringgår på något vis. Svenska folk... Ät sylt men skippa godis!
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:36
|

Validating

|
CITAT (Felix matte @ 19-03-2006, 23:12) Kanske är det så, men det här är stora saker, när larmet gick om läskeblasket för några veckor sedan så nämndes...Perrier tror jag, som för 10-15 år sen drog tillbaks ett antal miljoner liter smaksatt mineralvatten som hade för höga halter av bensen. Om det visar sig att exempelvis kolsyrade apelsindrycker, fruktsodor, etc, har samma problem, då är det ju bara rimligt att livsmedelsverket undersöker även sylter och safter. Sen kanske de kommer fram till att det hela kanske inte är så farligt ändå, lite gifter i maten kanske man får tåla, men jag tycker det är bra att det undersöks iaf:)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
19-03-2006, 23:41
|
Medlem

|
Visst är det bra att det undersöks... men samtidigt tycker jag att de blåser storm i vattenglas. Finns ju hundra ggr värre saker att ta upp men så väljer man det som förväntas engagera läsarna mest.
|
|
|
|
|
20-03-2006, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
20-03-2006, 13:37
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Använder inte natriumbensoat, det finns ju frys.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
20-03-2006, 14:02
|

Validating

|
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 10:56) Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv. Ja, fast själv undrar jag ofta varför exempelvis allergier och andra immunproblem bara blir vanligare och vanligare. "Arv" kan det förmodligen inte handla om, genetik förändras inte mycket på kort tid, snarare måste det handla om miljön. Så, vad är det som gör oss mer allergiska? Luftföroreningar? Gifter i mat? Gifter i kläder? För steril innemiljö? Håller med om att det säkert inte går att äta helt giftfritt, men när det gäller mattillsatser så är dessa ju enklare att undvika än, tja, luftföroreningar.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
20-03-2006, 14:13
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Pirum @ 20-03-2006, 14:02) CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 10:56) Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv. Ja, fast själv undrar jag ofta varför exempelvis allergier och andra immunproblem bara blir vanligare och vanligare. "Arv" kan det förmodligen inte handla om, genetik förändras inte mycket på kort tid, snarare måste det handla om miljön. Så, vad är det som gör oss mer allergiska? Luftföroreningar? Gifter i mat? Gifter i kläder? För steril innemiljö? Håller med om att det säkert inte går att äta helt giftfritt, men när det gäller mattillsatser så är dessa ju enklare att undvika än, tja, luftföroreningar. Men det är ju tillsatser nästan i allt, och hur skall man kunna hålla reda på vilket som är skadligt och vad som är nyttigt? Sen kan man inte veta vad för gifter det är i grönsaker, fisk eller kött i heller. Även om man köper kravmärkt eller odlar själv, så kan man inte vara helt säker.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
20-03-2006, 15:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Birgitta P @ 20-03-2006, 10:56) Det varierar vecka för vecka vad som är farligt och vad som är nyttigt. Äter man varierat och inte överdriver intaget av något födoämne så lever man nog ett någorlunda långt liv. Nää det gör det inte, man har väll vetat i alla tider att konserveringsmedel är giftigt, Tycker det är bra att det är fokus på sådana saker. Ett annat ämne som man skall passa sig för är asparatan och andra socker ersättningar det är rena rama giftet, och det som är otäckt med det är att man börjar att använda det bara på grund av att det är billigt, det är mera koncentrerat och därmed blir det billigare en vanligt socker, så läs på flaskan när ni köper saft, lämna saften kvar på hyllan om ni inte är sockersjuka och det ej är riktigt socker i saften.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
20-03-2006, 15:57
|
Medlem
Antal inlägg: 308
Medlem nr: 869

|
CITAT (andersen @ 20-03-2006, 15:35) Ett annat ämne som man skall passa sig för är asparatan och andra socker ersättningar det är rena rama giftet, och det som är otäckt med det är att man börjar att använda det bara på grund av att det är billigt, det är mera koncentrerat och därmed blir det billigare en vanligt socker, så läs på flaskan när ni köper saft, lämna saften kvar på hyllan om ni inte är sockersjuka och det ej är riktigt socker i saften. Med vilka belägg kan du påstå att aspartam är rena rama giftet? Vad jag vet så är det bara någon procent av befolkningen som inte tål aspartam iom att det kan omvandlas till fenylalanin.
--------------------
Martin, Umeå Tycker du om Orkidéer?En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).
|
|
|
|
|
20-03-2006, 16:10
|

Medlem

|
CITAT (Ljusalfheim @ 20-03-2006, 15:57) CITAT (andersen @ 20-03-2006, 15:35) Ett annat ämne som man skall passa sig för är asparatan och andra socker ersättningar det är rena rama giftet, och det som är otäckt med det är att man börjar att använda det bara på grund av att det är billigt, det är mera koncentrerat och därmed blir det billigare en vanligt socker, så läs på flaskan när ni köper saft, lämna saften kvar på hyllan om ni inte är sockersjuka och det ej är riktigt socker i saften.
Med vilka belägg kan du påstå att aspartam är rena rama giftet? Vad jag vet så är det bara någon procent av befolkningen som inte tål aspartam iom att det kan omvandlas till fenylalanin. Gör en sökning på Google så är det inte svårt att hitta länkar om det, annars så kan du läsa här sötningsmedel.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
20-03-2006, 16:14
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783

|
Jag undviker oxå konstgjorda sötningsmedel. Bättre att dricka mindre saft och dricka istället. Är inte aspartan cancerframkallande? det har jag för mig.
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
20-03-2006, 16:23
|

Validating

|
Hur som helst är det vansinnigt äckligt. Testas de som inte tål fenylalanin etc vid födseln? Kanske är man själv överkänslig utan att veta om det. Nä, fy för konstgjorda saker som inte behöves. (Jag är dock medveten om att "behövs" och "vill ha" kan variera mellan olika personer) Mitt senaste hatobjekt är sukralos. Fick det av misstag i en Yoggi för ett tag sedan, jag fattade inte att den där texten på framsidan, "utan tillsatt socker" (eller vad det stod) egentligen borde varit "med tillsatt fusksocker". Efter att ha suttit med en mugg med yoghurt i 30 minuter, utan att ha druckit upp den, så befarade jag att den fadda eftersmaken berodde på något fel. Kollade förpackningen, och jodå, konstgjort socker var tillsatt. (Normalt sett dricker jag upp en mugg yoghurt på få minuter, om inte sekunder...  Har sett att Felix har tillsatt sukralos i tomatketchupen (inte i deras vanliga dock). Om man tycker att kolhydraterna från vanlig ketchup är ett problem när man käkar makaroner eller pommes frites så undrar jag om det inte vore lika bra att skippa ketchupen helt.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
20-03-2006, 16:24
|

Medlem

|
CITAT (Klematis @ 20-03-2006, 16:14) Jag undviker oxå konstgjorda sötningsmedel. Bättre att dricka mindre saft och dricka istället. Är inte aspartan cancerframkallande? det har jag för mig. Ja det är det. Sedan så finns det en annan koppling det är samma företag som "håll i dej gossen ruda" gör asparatam och round up, och giften orange agent som spreds under Vietnamn kriget företaget heter Monsanto.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|