Gammal Canon Snappy S från 1986 tror jag. Väldigt bra kamera, enligt min ringa mening. Fixfocus. Alltså, den tar inga superbilder, men alltid helt ok bilder hur man än bär sig åt, speciellt om man har en snabb film. Inne som ute.

Har även en äldre Agfa...hm...kan ej modellnummer. Men det är alltså en "konsumentkamera" (inte high-end) från ca 1970. Helmekanisk alltså, enda som drivs med batterier är blixten. Tar väsentligt bättre bilder än kompaktkameran ovanför, men kräver å andra sidan att man är noga med inställningar. Ingen kamera för "spontankort" alltså, men när man vill föreviga släkten etc...
Hittar ingen bild på den.
MEN, jag kan verkligen rekommendera att köpa begagnade analogkameror,man kan få dem riktigt billigt nu. Största nackdelarna är väl att de är dyra att använda, sämre för miljön (filmen), samt att man kan fråga sig hur man ska få framkallat analoga filmer på ett bra sätt i framtiden. Är redan idag så att "postorderlaboratorierna" håller sämre kvalitet än de gjorde för några år sedan. Konstigt nog. Tycker jag alltså.
Den kameran jag använder mest är mobilkameran, som då är digital. Den tar bilder i 640x480, och alltså inte i kvalitet som är speciellt bra. Men passar fint på fester, vid spontanfotografering, etc.
Mobilkameran fixar sådana här bilder, vilket jag tycker är helt ok, hade jag varit stadigare på handen hade det blivit mindre suddigt:
Blå Kongo blommar tidig sommar 2005 (förodlad i växthus)Har även en mini-digital-kamera som klarar 1280x960 eller nåt sånt, den tar helt ok bilder utomhus faktiskt. Problemet är att den saknar blixt. (kameran är från 2002, en gsmart)
Siktar på att köpa en ljusstark digitalkamera snart, med bra optisk zoom. Megapixlar är inget jag direkt bryr mig om, hellre bra optik.