Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 5 715
Hej använder mitt gamla armatur som jag hade till mitt gamla akvarium. Nu är det så att ett har gått sönder och jag behöver mycket ljus till mina tomat"bebisar". Men vart får man tag i bra lysrör till sin förkultur ? Har rinkt blombutiker men dom säljer inte sådant. Lysföret är 89 cm lång och 36 w borde räcka Var får jag tag på något sådant??????
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Ett lysrör på 36W brukar vara 120 cm långt. Men har du ingen elektriker eller "lamp-butik" i närheten som du kan fråga vad det är för styrka på 89 cm lysrör. När du får reda på det, eller så tar du med ett måttband till närmaste butik som har lysrör och kollar själv. Det brukar nämligen vara längden på lysröret som avgör styrkan.
Ps. Var inte "petnoga" på cm:ern! Lysrör går efter standard mått ex. 89 cm kan vara = 90 cm Ds
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 207
Medlem nr: 7 143
Kolla vilken sockel det skall vara ( hur långt mellan stiften på lysrörets ena sida) och köp sedan ett kallvitt rör. De har ett för växter bättre ljusspektrum än de varmvita rören som vi människor föredrar. Hittar du inget sådant så funkar ett varmvitt också, de kostar lika mycket . Ett bra rör är tex. Philips TLD 840.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Instämmer med alla föregående talare -osram har också ett bra 965 heter det. Gå inte på det om någon försöker sälja växtlysrör till dej -de är dyra och inte alls mer effektiva .De lysrör vi rek ovan kostar alla runt 60 kr st
Medlem
Antal inlägg: 110
Medlem nr: 3 218
Köpte lysrör + armatur från Willab för över 900 :- nu i februari. Ett har gått sönder och jag köpte ett nytt rör, exakt lika, för 60:- från en vanlig elaffär. Men vad fasen, huvudsaken att det växer.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag
Medlem
Antal inlägg: 397
Medlem nr: 2 690
Det allra enklaste är faktiskt att gå in i den närmaste affären som säljer armaturer. Oftast så har de kanske inte TLD 840 m.m. i lager. Jag tröttnade på att springa runt i alla Bauhaus och andra varuhus som bara har ett standardsortiment.
Det tog två dagar så hade jag exakt vad jag ville ha, och inte kostade det mer för det. Så blev jag nöjd
--------------------
"Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."