Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rabatter eller gräsmatta,, vilket är lättast att sköta tycker ni?
          noora
          Inlägg 28-03-2006, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

I en tråd på ett annat forum skriver en nybliven husägare att de ska ta bort alla rabatter för att göra trädgården lättare att sköta. Själv tycker jag att välfyllda perennarabatter till stor del sköter sig själva, medan gräsmattan behöver klippas en gång i veckan. Är det bara jag som upplever det så? Jag kanske bara tycker det för att vi har över 1000 kvm gräsmatta...

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          stina
          Inlägg 28-03-2006, 14:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag håller absolut på rabatterna! Kan bero på att jag hatar att klippa gräs....

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-03-2006, 14:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ta bort rabatterna ! vet de vad de talar om ??? blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif Vilken rabatt ska ansas tre gånger i veckan början av maj till slutet sept ?+ allt annat jox man måste hålla på med-kantskärning -stroller gud vet vad ...
          gräsmattan är trädgårdens mest arbetskrävande del wacko.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-03-2006, 14:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag skulle behålla rabatterna, måste finnas nån anledning till att min gräsmatta blir mindre o mindre för varje år laugh.gif laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-03-2006, 14:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

byt ut grässmttan mot grus eller singel

Citera
          Ewa L
          Inlägg 28-03-2006, 15:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag gör också rabatter istället för gräsmatta. Hur rolig är en gräsmatta egentligen= unsure.gif

Nej, blommor och buskar. Framförallt i kombination med marktäckande växter. Då blir bara det roliga jobbet kvar = lukta på blommorna. wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          evelina
          Inlägg 28-03-2006, 15:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Fast lite gräsmatta vill jag allt ha så man kan gå barfota i,speciellt på morgonen i daggen på väg till dass..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-03-2006, 15:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jo det är mysigt med en jätte fin gräsmatta men man kna minska ner gräsmattan med singel å rabbatr wub.gif wub.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-03-2006, 15:25
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (evelina @ 28-03-2006, 15:11)
          Fast lite gräsmatta vill jag allt ha så man kan gå barfota i,speciellt på morgonen i daggen på väg till dass..... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Passa på att gödsla rabatterna wink.gif så slipper du gå på dass laugh.gif laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-03-2006, 18:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag tillhör dom som tycker det är enklare med gräs än med rabatter.

Jag menar att dom som förespråkar motsatsen gör en orättvis jämförelse när dom räknar upp allt som man kan göra med en gräsmatta (gödsla, dressa, kanstskära, etc.) för att bevisa hur arbetsintensiv den är. Håller man på sådär med sitt gräs så får man väl skylla sig själv om det blir jobbigt. Men hur många gör det?

Att jämföra en arbetsintensiv gräsmatta med en lättskött rabatt kanske talar till rabattens fördel, men om man jämför en lågintensiv gräsmatta med en svårskött rabatt så är det tvärtom.

Den främsta skillnaden är ogräset: ogräs i rabatt måste man gräva upp, ogräs i gräsmatta kan man köra gräsklipparen över. För att hålla rabatten ogräsfri måste man börja med tidigt på sommaren. Rör det sig om ett sommarhus och man inte har inte möjlighet att rensa varje sommar och aldrig innan juli, så är rabatten förstörd och det krävs jättemycket jobb att gräva fram växterna. En gräsmatta som växer vind för våg blir inte förstörd på samma sätt. Efter den första jobbiga klippningen av det långa gräset är den som vanligt igen. Tomten ser genast snygg och prydlig ut.

Eftersom jag blev så trött på alla som sade att rabatter var så lättskötta jämfört med gräs så mätte jag förra sommaren tidsåtgången per kvadratmeter. Inte har jag någon rabatt, men jag har en rad planterade buskar som jag försöker hålla ogräsfritt. Dom står i naturjord i åkerkanten så det blir mycket ogräs. De rabatter jag hade innan och har låtit gräset ta över var lika svårskötta. Att gräva bort ogräset mellan buskarna tar i allmänhet 1 tim per kvadratmeter. I fjor gjorde jag om detta 4 gånger under säsongen, alltså 4 timmar per kvadratmeter totalt. 4 timmar tar det i allmänhet att klippa min ca 1000 kvadratmeter gräsmatta en gång. För att komma upp i samma tidsåtgång per kvadratmeter skulle jag alltså per sommar behöva ägna 4.000 timmar åt gräsklippningen. Det har jag aldrig gjort. I fjor var det en torr sommar så jag behövde bara klippa gräset 4 gånger på hela säsongen. Normala somrar klipper jag kanske 10 gånger, och då kommer jag upp i totalt 40 arbetstimmar för hela gräsmattan, alltså långt ifrån 4.000 som skulle vara tidsåtgången om hela ytan hade varit rabatt istället.wacko.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 28-03-2006, 18:36
          Länk hit: #11

Gäster

Men gräsmatta är så trååååkigt. Jag vill ha lite mer action tongue.gif
          Fast nog är det skönt för fötterna och ligga på under träden. Så lite har vi kvar men gräsmattan där vi var tvugna och ta ned ett träd ligger risigt till, där är kanonläge för en solig och varm rabatt. Har alldeles för lite rosor så....

Citera
          evelina
          Inlägg 28-03-2006, 19:06
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (kristerh @ 28-03-2006, 15:25)
          CITAT (evelina @ 28-03-2006, 15:11)
          Fast lite gräsmatta vill jag allt ha så man kan gå barfota i,speciellt på morgonen i daggen på väg till dass..... laugh.gif  :lol:  :lol:

Passa på att gödsla rabatterna wink.gif så slipper du gå på dass laugh.gif laugh.gif
          krister

Tänkte inte på det!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

(Jag har latrin kompost)

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          olgak
          Inlägg 28-03-2006, 19:12
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Det finns en hel bok - väldigt trevlig wub.gif ! - som driver den tesen att det är arbetsbesparande att byta gräsmatta mot rabatt. (Länk till boken:Lättsam trädgård )

Hmm... Jag gillar boken, men...

...misstänker väldigt starkt att Sommartorparn har rätt laugh.gif laugh.gif laugh.gif !! I alla fall om man tänker sig den normala gräsmatteodlarens låga ambitionsnivå - man klipper och därmed basta.

Men Sommartorparn, har du provat att lägga blötlagda tidningar eller well-papp på marken kring buskarna? Gräv inte bort ogräset/gräset utan bara lägg tidningarna/pappen rätt på. Man kan lätt riva sönder pappret och pussla kring stammarna - tänk papier marché! Be sedan snällt någon bonde att få några hö- eller halmbalar och täck pappret med det - eller ta gräsklipp om du har. Det hela kan se lite kufiskt ut först, men höet sjunker snabbt ihop. Man kan ju också vattna lite på det för att platta till det på så vis.

Jag genomförde tidningspapperskuren i somras hos mig närstående personer som ALLTID har gräs som växer in i rabatter och trädgårdsland. Här var det bl.a. ett hallonland som var gömt i meterhögt gräs blink.gif . Tjockt med tidningspapper och hö - det höll sig hela sommaren.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-03-2006, 19:47
          Länk hit: #14

Medlem

Buskar i gräsmatta är inte rabatter ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif för mej,,smile.gif

Rabatter är antigen tätt planterade -med växter som avlöser varandra -skuggar marken -obs inte" låga marktäckare" de renderar massor av ogräs eftersom de inte skuggar marken det minsta ...
          20 cm o gärna vida bladrosetter på de lägre markskuggarna-Inte en millimeter öppen jord nånstans ,eller täckbark,emellan , om det saknas växter -gärna våta tidningar först -men jag föredrar geotextil +grus -+ + upphöjd bädd

Här rensar jag tre ogräs / säsong ..

Buskar i gräsmatta har jag -en häck av Malus sargentii -20m lång -
          1meter bred odlingsfåra med dold "öppen "jord - framspadas vart tredje år
          gödsel + tidninger eller geo + bark eller grus i 2dm tjockt lager runt o mellan alla buskar i fåran ..... inte mkt ogräs där heller

Men öppen jord det är för mycket jobb -det har jag ingenstans om det går att undvika , öppna grusplanteringar bara i så fall ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          carren
          Inlägg 28-03-2006, 20:08
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Gräsmatta är mest lättskött-för den klipper sambon. rolleyes.gif Rabatterna får jag ta hand om själv.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-03-2006, 21:03
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (olgak @ 28-03-2006, 19:12)
          Det finns en hel bok - väldigt trevlig wub.gif ! - som driver den tesen att det är arbetsbesparande att byta gräsmatta mot rabatt. (Länk till boken:Lättsam trädgård )

Jag vet. Köpte den för titeln och blev förbannad. laugh.gif Snygga bilder, men inte vad jag var ute efter.
          Tror inte ett ögonblick på att hennes trädgård är lättsam, utan att hon går runt och småduttar från tidiga våren för att hålla den i ordning. Och så ligger hennes trädgård säkert i ett villaområde där det inte finns ett ogräsfrö på kilometrars avstånd.

Täckning med halm, tidningar, gräsklipp har jag provat. Bra så länge lagret är tjockt, senare blir maskrosorna (som kommer med gräsklippet) väldigt frodiga, för att inte tala om kvickroten som älskar halmtäckning och inte tvekar att borra sig igenom tidningar.

Kerstin.....En rad med buskar är inte samma som rabatt. Nej, den är enklare för man kan rensa ogräs med grep och behöver inte ta hänsyn till små perenner. När jag ser hur min mamma borrar runt med skruvmejsel efter ogräs i sina rabatter och hinner ungefär två kvadrameter på en sommar, (tre somrar innan hon kommit igenom en hel rabatt.....) ja då får jag verkligen ingen känsla av lättsamhet.

PS. en sak till: många med sommarhusträdgård lejer en gubbe som klipper gräsmattan med åkgräsklippare. Inte lika enkelt att leja en gubbe som rensar i rabatterna.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-03-2006, 22:41
          Länk hit: #17

Medlem

Visst , jag älskar att dutta i min trädgård från vår till höst smile.gif
          Men ogräsrensning -är inte lika kul .. en gång i maj , sen är det mest dutt laugh.gif
          Efter ett par år har man ju utrotat de flesta av rotogräsen -om man nu haft oturen att ha sådana .I maj skulle jag helst vara helt ledig -och att ha sin trädgård borta " och inte kunna vara där varje dag är säkert mycket krångligare än att ha den hemma . smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 28-03-2006, 23:32
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Har en lapp här på min anslagstavla, som någon av er på Odla skrev
          " Ropen skalla mindre gräsmatta åt alla "
          Finns inget tristare än gräsmattan, tar på tok för mycket tid.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Powerowic
          Inlägg 29-03-2006, 08:52
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 3 489

klipper gräset 3-4 h i veckan men det är bara kul rabatterna kräver egenligen ogräsborttagning nån gång i månaden och liter vinter\ogrästäckning, så jag tycker nog att rabatterna är mer lättskötta än en gräsmatta

Citera
          Powerowic
          Inlägg 29-03-2006, 08:53
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 3 489

dessutom så kräver rabatterna viss skötsel på vintern\våren medan gräsmattan i värsta fall måste börja klippas omkring 1 maj

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon