CITAT (olgak @ 28-03-2006, 19:12)
Det finns en hel bok - väldigt trevlig

! - som driver den tesen att det är arbetsbesparande att byta gräsmatta mot rabatt. (Länk till boken:
Lättsam trädgård )
Jag vet. Köpte den för titeln och blev förbannad.

Snygga bilder, men inte vad jag var ute efter.
Tror inte ett ögonblick på att hennes trädgård är lättsam, utan att hon går runt och småduttar från tidiga våren för att hålla den i ordning. Och så ligger hennes trädgård säkert i ett villaområde där det inte finns ett ogräsfrö på kilometrars avstånd.
Täckning med halm, tidningar, gräsklipp har jag provat. Bra så länge lagret är tjockt, senare blir maskrosorna (som kommer med gräsklippet) väldigt frodiga, för att inte tala om kvickroten som älskar halmtäckning och inte tvekar att borra sig igenom tidningar.
Kerstin.....En rad med buskar är inte samma som rabatt. Nej, den är enklare för man kan rensa ogräs med grep och behöver inte ta hänsyn till små perenner. När jag ser hur min mamma borrar runt med skruvmejsel efter ogräs i sina rabatter och hinner ungefär två kvadrameter på en sommar, (tre somrar innan hon kommit igenom en hel rabatt.....) ja då får jag verkligen ingen känsla av lättsamhet.
PS. en sak till: många med sommarhusträdgård lejer en gubbe som klipper gräsmattan med åkgräsklippare. Inte lika enkelt att leja en gubbe som rensar i rabatterna.