Jag tror som Åsa, med betoning på att kunskaperna var större förr när man hade behov av hushållsfrukten. Förr bidrog hushållsodlare med kunskaper till bland annat Pomologiska sällskapet, och årsböckerna de gav ut är som samlingskataloger över hur planteringar, pollineringar, ympningar, sjukdomar mm utvecklades under året och resultat av olika metoder man testat.
Då läste och skrev folk om sådant som ett vardagsbestyr. Idag håller vi reda på manualer över datorer, telefoner, bilar, prylvaruhuskataloger, IKEAs sortiment mm...
Jag har till exempel inte stött på så många ur den äldre generationen som inte tänker på eller vet att blomning och fruktsättning hänger ihop. Samtidigt kan de vara helt okunniga om att det är skillnad på datorns hårdvara och programmen. Olika kunskaper för att klara olika vardagsliv.
Vanliga skäl som jag ser till att nyplanterade träd dör eller står still är - för djup plantering eller plantering där trädet sjunker efter en tid - för djupt och smalt planteringshål istället för bred växtbädd - för lite bevattning de tre första åren - rotsnurr, att rötterna växer i cirkel och inte har klippts upp - avsaknad av skydd mot harar, rådjur - för hård beskärning - för mycket gräs ovan rötterna - användning av ogräsmedel i närheten av träden
Och sedan har vi träd som dör oftare än andra i trädgårdarna - familjeträd - magnolior och andra zonkänsliga - reapristräd (pga rotsnurr)
--------------------
|