Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Måste bara fråga, Vad gör ni med alla växter?
          Katti med torpet
          Inlägg 04-04-2006, 13:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Har under några månader förundrats över de enorma mängder växter som flera av er verkar dra fram.
          Måste därför fråga var ni gör av alla växter sen.
          Sår ni medvetet mer än ni har eget behov av och vad gör ni i så fall av överskottet? Planerar ni att sälja det och i så fall var,
          eller "blir det bara för många" och så slänger/ger ni bort överskottet?
          Kjerstin, Helen, Gurkan är ju några sådana som jag på rak arm vet har enorma mänger växter men det finns säkert fler (JåJ med alla sina tomatsorter...)
          Så snälla berätta för en nyfiken nybörjare varför ni sår sådana mängder och vad ni gör av det sen. blink.gif tongue.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Irene_L
          Inlägg 04-04-2006, 15:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Ibland blir det bara massor som tex när jag sådde blomstertobak. Fröna är ju jättesmå och jag tänkte att alla tar sig nog inte. Men det var många som grodde. smile.gif Nu har jag svårt att kasta frön som har grott så jag har sen massor av plantor. Jag ger bort många till bekanta, sätter mycket i krukor och rabatter. Jag älskar att kunna plocka stora buketter att ta med när man hälsar på någon och även sätta blombuketter på borden ute och inne. wub.gif
          mvh
          Irene

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-04-2006, 15:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag slänger inte en enda perenn ...smile.gif Jag utökar trädgården i första hand -delar med vänner sedan , och säljer resten på trädgårdsällskapens marknader smile.gif
          Därefter köper jag mer frö för den ev slanten laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          lena:-)
          Inlägg 04-04-2006, 15:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

/smygkikar med stort intresse på alla svaren, själv sår jag två luktärtsfröer av varje sort ( har 21 sorter) och det kommer att blir översvämmat om bara hälften blir nåt av! I år får salladen/snigelmaten/ vika för väldoften!/ wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Anna Maria
          Inlägg 04-04-2006, 18:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 1 376

Jag slänger aldrig en planta. Det finns alltid plats för en rabatt till!!!! Jag flyttar också om i de rabatter jag har, och vips har det blivit lite plats över...Jag har vänner som blir väldigt glada att slippa allt besvär med att dra upp plantor och gärna tar emot mitt överskott. Så sparar jag småplantor från år till år, de hittar sina hem till slut! Jag har små vinrutor från förrförra året som står ute i drivbänken just nu, och vippvallmo och lite aklejor från förra sommaren och...

Maria utanför Enköping

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 04-04-2006, 18:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag svarar som Kerstin...först till mig själv, håller på att bygga upp en trädgård så jag har plats ännu, sedan byter jag med mina vänner och i sista hand säljer billigt på växtmarknader. rolleyes.gif /Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Ullet
          Inlägg 04-04-2006, 19:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

JAg planterar och planterar, sedan får familjen flytta ut och plantorna in (barn mår bra av frisk luft, även bebisar i nio månaders ålder *övertygar mig själv* ) Jag delar med mig av överskottet till släkt o vänner som brukar ge mig en slant för krukor o lite jord (de kan också komma med en påse krukor el två för att jag ska sätta ngt särskilt dom önskar sig) I år ska jag försöka sälja av lite på trädgårdsmässan om det går bra. Annars petar jag ned dom där helst dom får plats. biggrin.gif

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          renate
          Inlägg 05-04-2006, 10:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Sår inte så mycket numera men det blir en del ändå,jag gör som ni andra slänger inget men delar med mig och så har vi vår årliga växtloppis från SNF där mina plantor alltid är välkommen,jag står där själv och hjälper till med försäljningen,jättekul.
          Pengarna går till den lokala avd av naturskyddsföreningen.
          Det är alltid bra att har växter att byter med tex hästgödsel mot lite "finare" växter.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 05-04-2006, 17:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Här är det alldeles för MYCKET småplantor, nyligen omskolade och en ny frösådd på gång ohmy.gif + att jag skickat efter många perenner från Odla ..

Inte en aaaning var de ska få plats.... men kul är det tongue.gif Får väl ge bort till släkt och vänner.... gräva nya rabatter wub.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 05-04-2006, 17:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Och jag har/kommer att ha en hel "rosengård" (nå ja) som ska fyllas med sällskapsväxter.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-04-2006, 18:16
          Länk hit: #11

Medlem

Kommer att bli bara sååå gooode snygg, din rosengård smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          evelina
          Inlägg 05-04-2006, 18:33
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag sår både perenner och sommar blommor.Det blir nya rabatter varje år
          och så har jag både krukor och gamla tvättkorgar som jag fyller.

Har en stor rund rabatt som jag varje år lyckas få större och större coh där trycker jag ner det sånt som blir över.... rolleyes.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Almdalen
          Inlägg 05-04-2006, 18:45
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem nr: 108

Det finns alltid plats för det som kommit upp, ibland i någon annans trädgård. Växter slänger man inte och krukor kan man alltid köpa fler av. Det går bra med korgar och gamla urnor också laugh.gif laugh.gif

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 05-04-2006, 20:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

Hej,
          Vet inte vad jag ska ta mig till...har sått en massa plantor som nu tar upp hela rummet jag har till förfogande men fortfarande har jag 8-9 sålådor som jag inte har planterat om och jag har ingen susning om var de ska få plats för det är fullt i vart enda skrymsle sad.gif

Tror ni jag törs ställa de i fönstren, eller är det för "otillräckligt" med ljus än? Har funderat på att starta upp växthuset..men gubben "knorrar" om strömräkningen så jag försöker dra ut lite på tiden...

MVH Ingela.

smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 06-04-2006, 12:54
          Länk hit: #15

Gäster

Tror ni att jag känner igen mig? rolleyes.gif Man kan inte slänga växter, oavsett hur mycket det blir! biggrin.gif Igår omskolade jag en massa små aklejor - jösses vad mycket krukor det blev! Och snart är det dags med sibirisk vallmo, som också har grott i massor i en kruka. Jag är med i tre trädgårdsföreningar och säljer en hel del överskott på deras växtmarknader. Dessutom en del på lokala loppmarknader. Ibland ger jag bort ett och annat till släkt och vänner också.

Olle

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-04-2006, 12:57
          Länk hit: #16

Medlem

Ut i växthuset ..Ingela -skyll på mej laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag har varit ute flera v nu
          Inte blir det så dyrt med frostvakt?Dessutom innebär ju flytten att du kan släcka lysrören .. en del tror att de drar jättemycket ström .. det gör de INTE , men i ditt fall kan det ju vara positivt om han tror det smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          virrevarv
          Inlägg 06-04-2006, 23:55
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 205
          Medlem nr: 5 247

Jag räknade alla mina krukor med omskolade plantor igår... 102 stycken och då har jag inte räknat Penseérna för dom står ju ute i kallbänken dygnet runt, men med dom skulle jag tro jag sniffar på 140 omskolade plantor... rolleyes.gif Nu är jag väl medveten om att mina 102 plantor är en spottstyver om man jämför med många andra "frötokingar" här på Odla men jag är ändå imponerad på hur jag faktiskt får plats med alla... Men allt går ju... Värre blir det när resterande Riddarsporrar, Blomstertobaken, Kungsljusen, Petuniorna, Storklockan, Blåsalvian, Tagetesen, Anisisopen och resterande oxå behöver skolas om!! wink.gif Men då hoppas jag att växthuset har kommit på plats... wub.gif rolleyes.gif

Jag har ju inget större problem med att ha någonstans att göra av blommorna, en nygrävd rabatt, flera rabatter som ska breddas och släktingar som mer än gärna tar emot överskottet! Dessutom har jag en stor gräsmatta som det säkerligen kommer att naggas av i framtiden... laugh.gif

Ha det gott!!

--------------------
          Välkommen att titta in på min Blogg; Humlans Trädgårdsblogg!

Citera
          Ewa L
          Inlägg 07-04-2006, 06:38
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Och jag går emot strömmen. Jag kastar överskottet! wacko.gif

Men bara av sådana som det blir hysteriska mängder av, ex.vis Blomstertobak och Lejongap. Trots att jag sådde en bråkdel av fröna i de påsarna blir det mängder. Orkar bara inte skola alla dessa. Tog väl undan 25--30 av vardera sorten av de finaste plantorna, resten står kvar i sålådorna. Eller så trycker jag ner alltihop i en större, djupare kruka med god jord och så får det bli vad det blir.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-04-2006, 14:37
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Har sått över 100 sorter hittills i år...och är inte färdig än...
          Men jag planerar att sälja överskottet...på några växtmarknader som ordnas häromkring...och i framtiden kanske mer här hemifrån..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Ingela_67
          Inlägg 07-04-2006, 20:11
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

CITAT (kerstin z5-6 @ 06-04-2006, 12:57)
          Ut i växthuset ..Ingela -skyll på mej laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag har varit ute flera v nu
          Inte blir det så dyrt med frostvakt?Dessutom innebär ju flytten att du kan släcka lysrören .. en del tror att de drar jättemycket ström .. det gör de INTE , men i ditt fall kan det ju vara positivt om han tror det smile.gif

Tror jag följer ditt råd Kerstin wub.gif och flyttar ut dem i växthuset under helgen , gubben får tycka vad han vill. wink.gif

// Ingela

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon