Hej,
Det var jag som startade Gröna Sidan och forumet där.
Kattis ursprungliga fråga (vad det är för mening med flera trädgårdsforum) besvaras
delvis av henne själv när hon säger att hon trivs bättre på Odla än AoT. Folk trivs
helt enkelt mer eller mindre bra på olika ställen. Själv trivdes jag bra här inne länge
(och gör delvis fortfarande), men tycker det är trist när det inte finns några regler
för vad som får sägas (jag vet, det finns regler, men de efterlevs ju väldigt knapphändigt).
Tycker det är trist och skrämmande bl.a. med alla rasistiska och främlingsfientliga
åsikter som framförts här. Lägg till det allt tjafs och gnabb. Men nog om det. AoTs
forum tycker jag är väldigt svårnavigerat- men är medveten om att det är en vanesak.
Även om jag är för modest för att kalla Gröna Sidan för en succé så skulle jag inte
heller påstå att det inte är stor aktivitet på forumet. Dessutom är jag, och de flesta
av medlemmarna också tror jag, av åsikten att kvantitet inte är det ultimata måttet
på "succé" eller kvalitet.
När det gäller räkneexemplen som framförs så är de ju problematiska. Skulle vi godta
pejoris sätt att räkna (totalt antal inlägg/aktiva dagar/medlemmar) så har visst
Gröna Sidan en siffra på 0,2. Ska vi tillåta oss samma räkneexempel för detta eminenta
forum så får vi följande uppställning: 402673 (tot. inlägg)/1250 (dagar, detta är en
ungefärlig siffra från oktober 2002)/7333 (medlemmar). Summa? 0,04... I så fall
är alltså Gröna Sidan fem gånger mer aktiv än detta forumet.
Men återigen så tror jag inte att kvantitet är samma sak som kvalitet.
Forumet på Gröna Sidan är modererat, och stötande och kränkande inlägg kommer
inte tolereras. Inte för att jag hyser några farhågor för att vi ska attrahera den
sortens inlägg, men om/när de dyker upp kommer de också snabbt att plockas
bort.
Välkomna alla som vill!