Wow! Tack för alla svar! Vilket aktivt forum det här var.
Ni tipsar alla om att ha kvar häcken.. jo, det verkar rätt klokt när jag tänker efter. I alla fall den som vetter utåt.
kristerh -- Porlande vatten var en mysig idé. Självklart ska det vara något sådant med. Tack!
Inga -- Jo, det är en häck (eller något större buskage) mellan oss och grannen, men den skulle vi inte vilja röra. En grön avgränsning mot grannen är nog rätt skönt.
Låren går nog bort ändå, det syns inte så bra på bilden men den är verkligen skrymmande. Men vi har gått om förrådsutrymme inne så det löser sig.

Fler bilder? Bra idé. Vi ska dit i helgen och riva lite tapeter så då tar jag med mig kameran. Men annars är det bara denna lilla plats. Ingen gräsmatta - om vi inte vill anlägga en 0,5 x 2m plätt.

Haha, för att klippa det skulle vi bara behöva köpa en gräsklippare som vi ständigt har ståendes där - och bara starta till den någon gång då och då.
ewa -- Att göra häcken smalare är en bra idé - eftersom uteplatsen inte är så stor är det synd att slösa så mycket utrymme på en bred häck. De enda breda häckarna där, borde vara dem vi platsar på våra sittdynor.
Krukor som tål att stå ute året om - finns det sådana som varken är av plast eller metall som tål det?
Tack för pump-sidan! Vilken inspirerande sida!
netaave -- Haha, inget vindspel. Okey.

Har hört att om man vill driva grannarna till vansinne ska man sätta igång en fläkt bredvid sitt vindspel innan man åker iväg på en flerveckosemester. Bonuspoäng om man har balkong så att grannarna inte kommer åt den.
Jasså, är det mycket cykeltraffik där? Ja, då verkar det ju ännu klokare att ha kvar häcken.
Ja, vita blommor är ju faktiskt fint i mörkret och eftersom det blir mestadels skugga så blir det nog vita/någon ljus färg. Tack också för dina platsbesparande idéer - det kommer jag att utnyttja. =)
Carex -- Ja, visst! Fågelbad, det skulle vara mysigt. Har inte haft fågelbad sedan jag var liten. Och det där med kaklet var bra. Någorlunda enkelt att göra själv, men det blir snyggt, och personligt. Palm? Finns det sådana som man kan ha ute på sommaren här i sverige? Det låter spännande!