|
blåregn, var kan jag hitta |
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
22-04-2006, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 941

|
Blåregn kan du hitta hos de flesta handelsträdgårdar, och visst blir man förälskad.... Jag köpte mitt för två år sedan, det blommade faktiskt i krukan då jag köpte det, men inga blommor sen i min ägo. Har placerat det lite fel för det tror jag - ett blåregn måste stå i ett varmt läge, skyddat från blåst och kyla (i zon 2 eller varmare) för att blomma. Men jag får väntar..... Mitt har inte kommit igång än för i år, men den är lite vårtrött tydligen..... Nu är jag inte den som besitter mest kunskap i detta forum, du får säkert mer och bättre information av andra så småningom....
|
|
|
|
|
22-04-2006, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Du har redan fått bra info -bor du kallt till kan den krukodlas
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
22-04-2006, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440

|
bor i stockholms län.... zon II eller????? ska nog försöka sätta ner en mot väggen då  finns ställen som är soligt hela dagen man kan ju hoppas vet inte om någon här har fina bilder men den som jag såg var ju underbar
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
välkommen till min nya blogg!!!!!: min trädgårdsdröm
|
|
|
|
|
23-04-2006, 12:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Du har lite olika blåregn att välja mellan. Vanligast är kinesiskt eller japanskt blåregn har jag sett. Den kinesiska är tåligast av dessa två. Vad som är gemensamt är att de gillar värme. De kan växa (i gynnsamma förhållanden) enormt mycket och bli rejält stora. Ska hållas efter och tuktas för att få bra med blomning. Med tanke på att den är ganska värmekrävande så är det väl inte den lättaste klättrande växt att ha men trivs den så har du en underbar växt. Den växer bl a som väggtäckare på slottet i Alnarp (baksidan är täckt av blåregnet upp till tre våningar).
Utanför Sthlm (kring Skarpnäck) ska Trädgårdshuset finnas. De har en samling med olika blåregn.
|
|
|
|
|
23-04-2006, 16:47
|

Medlem

|
åhh härligt blir nog en tur till stan då och kika efter blåregn.... hoppas jag hittar nåt vill den ha värme så hoppas jag att den klarar sig här för från april och framåt är det så varmt i solen där jag bor att man varma dagar inte ens vill sitta i solen... radhusområdet ligger på högsta höjden stan
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
|
|
|
|
|
24-04-2006, 11:07
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
minns jag helt fel, för jag har för mig att det kommit en "härdigare" sort av blåregnet, läste om det för något år sedan krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
24-04-2006, 18:06
|

Medlem

|
CITAT (kristerh @ 24-04-2006, 12:07) minns jag helt fel, för jag har för mig att det kommit en "härdigare" sort av blåregnet, läste om det för något år sedan krister Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall).
|
|
|
|
|
25-04-2006, 16:41
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Ophelia @ 24-04-2006, 19:06) Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall). Tack för det infot, en sådan måste jag prova. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
25-04-2006, 19:13
|

Medlem

|
hahaha jag brukar också köra med det.... oj vad jag sparade pengar nu... jo våran tomt sitter ihop med staket till områdets garage så jag vill få väggen samt hörnorna lite roligare... åhhhhhhhhh vilka planer man har men det är min terapi jag mår såå bra av allt som växer och är vackert
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
|
|
|
|
|
26-04-2006, 18:45
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 5 100

|
oj, nu blev jag nyfiken. Vit blåregn? Är det som kallas för silverregn? Jag har gullregn, blåregn och det vore kul att ha även vit blåregn..
--------------------
...hellre en enkel bergskristall än en slipad diamant.
|
|
|
|
|
27-04-2006, 17:44
|

Medlem

|
Nej...silverregn är en klätterväxt som är släkt med bokharabindan (även kallad arkitektens tröst då den är en hejare på att växa). Silverregn heter "Polygonum aubertii" på latin, bokharabindan "Polygonum baldschuanicum" och blåregn "Wisteria ......". Vitt blåregn är inget annat än en vitblommande blåregn. Både bokharabindan coh silverregnet är väl lite mer härdiga än blåregn.
|
|
|
|
|
27-04-2006, 20:43
|

Medlem

|
ikväll ska jag beställa från hortgreen dom hade ett blåregn får bli det  hoppas den går bra hos mig
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
 yg400.gif
|
|
|
|
|
29-04-2006, 15:42
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Växtmästaren såg jag hade blåregn med i det där reklambladet som kom för ett par dagar sedan, har för mig det stod zon 4 på sorten de hade. Kan tyvärr inte se vad de tar för växten, jag tror jag tappade tidningen när jag var nere och shoppade idag jag skulle använda rabattkupongen på gödsel som fanns i tidningen. Rabattkupongen använde jag men sen vet jag inte vart resten av tidningen tog vägen.
(Idag har jag varit ute och parfymerat trädgården åtminstone verkar hundarna tycka det, hönsgödsel verkar de tycka luktar smaskens)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
29-04-2006, 17:04
|
Medlem
Antal inlägg: 235
Medlem nr: 2 827

|
Jag har fått ett blåregn i present som planterats mot en solig lävägg på en uteplats. Den har inte b lommat på den säsopng den funnits här, får se i år. Den vill inte alls växa som jag vill, utan drar iväg i motsatt riktning. När jag skulle korrigera en dit jag ville att den skulle växa, svarade den rankan med att gå av. Så jag låter den husera bäst den vill i år tror jag..... Men ska man beskära en, och i så fall hur?
|
|
|
|
|
29-04-2006, 17:50
|

Medlem

|
Den ska absolut beskäras och huruvida den blommar i år är en annan sak. Ett blåregn måste dels vara i rätt ålder för att blomma och dels måste man ta och beskära dem. Ett blåregn kan bli ganska gammal och därmed kan det ta tid för den att blomma p g a att den inte är redo. Detta kan jag tänka mig varierar mellan sorter . Har några bra länkar om Wisteria och dess skötsel: http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/1000/1246.htmlhttp://www.rhs.org.uk/advice/profiles0600/wisteria.asp
|
|
|
|
|
04-05-2006, 13:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (kristerh @ 25-04-2006, 17:41) CITAT (Ophelia @ 24-04-2006, 19:06) Wisteria sinensis (kinesiskt blåregn) brukar räknas som de mer härdiga. Ska finans en sort som heter "Amethyst falls" som säljs som kinesiskt blåregn. Jag är inte så säker på det utan det kan vara ett amerikanskt blåregn (Wisteria frutescens) och den har varit på tapeten för något år sedan och den ska vara härdig (relativt varjefall). Tack för det infot, en sådan måste jag prova. krister Har någon hittat denna 'Amethyst Falls'? Jag läste också om den för något år sedan, men plantskolor jag frågat i har inte hittat den?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|