Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783
Varför är svarta blommor så lockande? Fick "Allt om trädgård" i fredags och i den var det svarta blommor. Violer, vallmo iris klocklilja mm. Vill bara ha alla. Får nog ta en tur till någon plantskola och kolla vad de har. Någon annan som har samma svaghet för svarta blommor?
Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 4 382
Här är det också det svarta som gäller gärna tillsammans med mörkrött. Iår kommer borstnejlikan att blomma likaså aklejor och förhoppningsfullt frittillarian, men stockrosor har jag inte lyckats med att övervintra än så länge.
Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 860
Jag fick en fläder "Black lace" i 35-årsprsent alldeles nyss och fick precis som du massor av inspiration av senaste AoT. Har aldrig tyct om "svarta" växter tidigare med i kombination med lila och rosa var det ju jättesnyggt. Så nu funderar jag på att ge min "svarta" fläder sällskap av rödbladig salvia, stäppsalvia med mörkt lila stjälkar och solhatt. Kul med nya idéer!
Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 4 382
Jag har testat att förvara i kallbänk, mot husvägg där tjälen försvinner snabbt och med granruska men inget har fungerat än för mina stockrosor. Tänkte prova med att förvara i potatiskällaren denna vinter , och om inte det går så ger jag upp:)
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783
Var på en plantskola i går och då blev det svarta stockroser och violer+ en hel del till i andra färger. Nu är bara frågan var de ska planteras. När man är i affären så har man hur mycke plats som helst hemma, men när man kommer hem så är det inte lika tomt i rabatten som man trodde.
Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603
Har "svarta" stockrosor, vallmo, julrosor och violen 'Molly Sanderson' (som aldrig övervintrar hos mig) Tycker också om svart mot blekrosa och blekgult. Jag har frön till svart hundloka Anthriscus 'Ravenswing" som ska i jorden i år. Svarta korpvingar mot mina blekrosa pioner.... MMMMMMMmmmmmmm