Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips om plantering i kruka, ville bara dela med mig
          Snöflinga
          Inlägg 08-05-2006, 22:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Det är ju allmänt vedertaget att man skall lägga en krukskärva i bottenhålet på krukor före plantering ...

Inte alltid man har... hade överblivna myggnät som jag klippte till och la över hålet, fyllde på med lecakulor och ytterligare ett nät till och sedan jord.

(vitsen med det extra nätet var att man kan återanvända lecakulorna rena och fria från jord och rötter) smile.gif

Använder det numera även till krukväxter och det funkar jättebra ...

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          grycken
          Inlägg 09-05-2006, 06:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Jag brukar skölja lecakulorna i hett vatten när jag har tömt krukorna. Kan man inte lika gärna använda fiberduk i stället för myggnät i botten och ovanpå lecakulorna?

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 09-05-2006, 16:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Vet inte om det blir för "tätt" huh.gif men prova rolleyes.gif

Citera
          noora
          Inlägg 10-05-2006, 09:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag har hört att det ska fungera bra med fiberduk. Det släpper igenom vatten, så det borde inte vara några problem med det. Jag har tänkt använda fiberduk ovanpå lecan när jag flyttar chilin till hinkar i alla fall smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 11-05-2006, 09:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Har rätt många krukor och sätter alltid en bit fiberduk över lekakulorna
          wub.gif
          har funkat bra och när jag tömmer krukorna är det bara att ta tillvara kulorna för återanv. nästa år

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          orkidé
          Inlägg 11-05-2006, 12:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 3 042

CITAT (Snöflinga @ 08-05-2006, 23:57)
          Det är ju allmänt vedertaget att man skall lägga en krukskärva i bottenhålet på krukor före plantering ...

Inte alltid man har... hade överblivna myggnät som jag klippte till och la över hålet, fyllde på med lecakulor och ytterligare ett nät till och sedan jord.

(vitsen med det extra nätet var att man kan återanvända lecakulorna rena och fria från jord och rötter) smile.gif

smile.gif Hej,jag vill tala om att jag såg på tv 4+ (tror jag) att de gjorde självvattnande kruka på deta vis: De tog ett lagomt stort rör, typ för elledningar som de satte mitt i krukan, sedan fyllde de på med lekakulor, jag tror det var upp 4 cm med lekakulor. Ovanpå lekakulorna la de en tygbit och sedan jord över tyget.
          De tog en blompinne och fäste den på en frigolitbit som var så stor att den gick lätt genom röret. Så vattnade de krukan och när de ser blompinnen sjunka så är det dags att vattna igen.
          Tyvärr så hade jag redan plantera mina växter sad.gif så jag får försöka komma ihåg detta till nästa år.
          Ha en skön sommar. biggrin.gif

Citera
          marskattan
          Inlägg 11-05-2006, 13:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 6 987

CITAT (orkidé @ 11-05-2006, 13:59)
          Hej,jag vill tala om att jag såg på tv 4+ (tror jag) att de gjorde självvattnande kruka på deta vis: De tog ett lagomt stort rör, typ för elledningar som de satte mitt i krukan, sedan fyllde de på med lekakulor, jag tror det var upp 4 cm med lekakulor. Ovanpå lekakulorna la de en tygbit och sedan jord över tyget.
          De tog en blompinne och fäste den på en frigolitbit som var så stor att den gick lätt genom röret. Så vattnade de krukan och när de ser blompinnen sjunka så är det dags att vattna igen.
          Tyvärr så hade jag redan plantera mina växter sad.gif så jag får försöka komma ihåg detta till nästa år.

Kanontips!!! Detta har jag skrivit ut och sparat, ska bara försöka komma ihåg att göra det när jag planterar om lite större blommor.

Det är just sånt här jag älskar! Bra, enkla tips och prylar som gör vardagen lite lättare för en vimsig människa *flinar*

--------------------
          Agge/
          Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 11-05-2006, 14:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (orkidé @ 11-05-2006, 13:59)
          CITAT (Snöflinga @ 08-05-2006, 23:57)

(vitsen med det extra nätet var att man kan återanvända lecakulorna rena och fria från jord och rötter)  :)

smile.gif Hej,jag vill tala om att jag såg på tv 4+ (tror jag) att de gjorde självvattnande kruka på deta vis: De tog ett lagomt stort rör, typ för elledningar som de satte mitt i krukan, sedan fyllde de på med lekakulor, jag tror det var upp 4 cm med lekakulor. Ovanpå lekakulorna la de en tygbit och sedan jord över tyget.

Nåt liknande har jag gjort, fast med barkväv (hade inget annat) mellan lecan och jorden, och en bit vattenslang som rör. Ingen frigolit och pinne dock.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Thea
          Inlägg 15-05-2006, 08:14
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 694

Funderar på om jag drömt detta, men jag tror jag har sett att man kan ta gamla nylonstrumpbyxor och tillverka en "leca-påse" att ha i botten. Detta skulle nog ej fungera för mig personligen eftersom när mina strumbyxor är uttjänta beror det på omfattande håligheter. tongue.gif

Annars är det ju grymt smart att lägga dit nåt slags tyg. Hur många gånger har man inte svurit över leriga lecakulor för att genast ledsna och slänga allt i sophinken? rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-12-2025, 21:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon