Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545
Är det någon som vet om man kan odla purjolök i växthus? jag köpte i fredags en kruka med hundratals små purjolöksplantor och funderar på att peta ner några i växthuset förutom de som blir nerstoppade i grönsakslandet bredvid årets potatisodling
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587
Alltså, jag vet inte, men hade absolut provat. Varför skulle det inte gå? Purjolök vill ju ha varmt. Själv har jag bara 2 små provisoriska växthus, så jag har inte plats, annars hade jag garanterat satt purjo, eftersom de tar sån tid på friland.
Medlem
Antal inlägg: 430
Medlem nr: 4 152
Vist går det att odla purjo i växthut, svaren har nog uteblivit för det går jättebra att odla purjolök på friland. Det käns som det är att "kasta pärlor för svinen" att ofrra växthusplats till purjolök.
Men tanken är inte fel sattsa på en tidig sort och skörda egenodlad ... blek "stammen" och få en lång härlig vit purjo.
Lycka till JÅJ
--------------------
Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år Sen skall jag också göra om tomten. Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra. Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!
Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545
Tack jåj . Jag kommer nog att offra lite plats i år, eftersom vi kommer att vara bortresta en del i sommar och jag måste be någon passa växthuset . Därför blir det lite glest i år, så de inte ska behöva slita för mycket med passningen
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden