CITAT (silas @ 17-05-2006, 08:53)
jag försöker göra mig av med kaffeberoendet. men jag håller ju på och somnar hela tiden!

I början ersatte jag kaffet med vanligt svart te, men har kommit fram till att det är lika illa för min stackars hårt prövade mage.

Så kan någon tipsa om vad jag kan göra te på, som är uppiggande och/eller skärper koncentrationen?
gärna något som jag kan odla själv i trädgården.....

Jag håller själv på att minska eller sluta efter att en akupunktör jag går hos
hållt en föreläsning! i ämnet...... I och för sig dricker jag inte särskilt mycket i snitt men desto mer när jag känner mig trött.
En kopp om dagen ger jag mig vissa dagar. Neskafé ska vara mindre koffein i, jag vet inte om det stämmer.
Upppiggande tycker jag också att yerba maté är. Själv dricker jag numera mycket robooiste, det finns många olika smaker i théaffären numera - helt utan koffein istället fullt med nyttigheter. Gärna med mjölk i.
Grönt té har inte lika uppiggande effekt som svart te vill jag minnas.
Chai-Té, slags indiskt te finns i hälsokostaffären. En kryddblandning med eller utan svart té. Värt att prova. Jag tycker att det kan verka både uppiggande och avslappnande samtidigt.
Antagligen är det smart att röra sig/ alt ta en mikropaus när man är trött istället för att dricka kaffe! Kanske koffeinet försämrar ens sömn nattetid så att man blir tröttare dagtid. Många funderingar.........