CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2006, 13:23)
CITAT (Gloriana @ 18-05-2006, 10:58)
Ska du ändå göra gräsmatta av det så behöver du ju inte köra med Round Up. Kirskålen är bara att köra över med gräsklipparen och så är det med de flesta ogräs. Gräv bort ytan på med ett rejält lager tidningar (30 blad eller nåt), de stoppar växt underifrån, på med gräsmattejord och slipp Round Up. Du måste ju ändå göra underarbetet för att få en fin gräsmatta.
Jag skulle absolut använda eländet om jag var absolut tvungen, knölklockeinvasion t ex men annars är det rätt onödigt.
Tycker det låter väldigt jobbigt. Först gräva bort all jord. Skall man slänga den sen? Sen köpa en massa ny jord, förmodligen med en massa nya ogräs. Istället för att spruta bort ogräset, jämna till jorden och så nytt gräs. Växer kirskålen där så är det inget fel på jorden i sig. Förstår faktiskt inte denna maniska rädsla för Roundup men det är lätt att bli rädd för det man inte använt eller förstår.
Tycker bara det är onödigt att använda då det finns giftfriare sätt som inte är speciellt myckte jobbigare. Gräsrötterna behöver knappast någon halvmeter jord att växa i så det är ju inga jättemängder. Man kan ju jordfräsa också och bara så rakt på och räkna med att gräsklipparen tar resten.
Jag är inte rädd för Round Up och har använt det i mina tidigare trädgårdar med varierande resultat, knölklocka och åkerfräken var väldans motståndskraftigt. Men jag tycker att det öses ut såna enorma mängder gifter i onödan och många bäckar små. Sen är det ju upp till var och en att avgöra.