|
Mattias
18-05-2006, 07:25
Hej,
Tänkte jag skulle prova Round-up mot lite ogräs i trädgården. Vilka butiker säljer Round-up?
titti49zon6
18-05-2006, 07:28
Här finns det på Granngården och flera andra som säljer trädgårdsprodukter
Maria i Helsingborg
18-05-2006, 07:47
CITAT (Mattias @ 18-05-2006, 08:25) Hej,
Tänkte jag skulle prova Round-up mot lite ogräs i trädgården. Vilka butiker säljer Round-up? Vad är lite? Så lite att handkraft är ett bättre alternativ - för oss alla?
Mattias
18-05-2006, 08:03
Så "lite" att jag är trött på att ligga på knäna och rensa ogräs timme ut och timme in.
titti49zon6
18-05-2006, 09:18
Hoppas du inte ska sätta det i rabatterna för då lär du inte ha några blommor kvar Det är svårt att undvika att några droppar hamnar fel
Om man penslar på bladen i stället för att spraya så hamnar medlet där det ska. ...fast å andra sidan, om man ids pensla varenda ogräs så kan man ju lika gärna ta upp dem med ogräsjärnet...
Mattias
18-05-2006, 09:48
Jag ska använda det i en rabatt som ska inte ska vara rabatt längre, ska bli gräsmatta till hösten. Har även en rabatt som jag ska göra om helt och hållet. Inget ska sparas, hälften som växer där nu är olika typer av ogräs (bl.a. evige ovänen kirskål) + en och annan påsklilja och tulpan. Låter som det smidigaste är att köra över det med Round-up och vänta ett tag innan man planterar nytt.
Gloriana
18-05-2006, 09:58
Ska du ändå göra gräsmatta av det så behöver du ju inte köra med Round Up. Kirskålen är bara att köra över med gräsklipparen och så är det med de flesta ogräs. Gräv bort ytan på med ett rejält lager tidningar (30 blad eller nåt), de stoppar växt underifrån, på med gräsmattejord och slipp Round Up. Du måste ju ändå göra underarbetet för att få en fin gräsmatta. Jag skulle absolut använda eländet om jag var absolut tvungen, knölklockeinvasion t ex men annars är det rätt onödigt.
kristerh
18-05-2006, 11:55
Round up skulle komma ut som "roll on" men jag har inte sett någon ännu... krister
Gossen Ruda
18-05-2006, 12:23
CITAT (Gloriana @ 18-05-2006, 10:58) Ska du ändå göra gräsmatta av det så behöver du ju inte köra med Round Up. Kirskålen är bara att köra över med gräsklipparen och så är det med de flesta ogräs. Gräv bort ytan på med ett rejält lager tidningar (30 blad eller nåt), de stoppar växt underifrån, på med gräsmattejord och slipp Round Up. Du måste ju ändå göra underarbetet för att få en fin gräsmatta. Jag skulle absolut använda eländet om jag var absolut tvungen, knölklockeinvasion t ex men annars är det rätt onödigt. Tycker det låter väldigt jobbigt. Först gräva bort all jord. Skall man slänga den sen? Sen köpa en massa ny jord, förmodligen med en massa nya ogräs. Istället för att spruta bort ogräset, jämna till jorden och så nytt gräs. Växer kirskålen där så är det inget fel på jorden i sig. Förstår faktiskt inte denna maniska rädsla för Roundup men det är lätt att bli rädd för det man inte använt eller förstår.
Roudup är det bästa som finns när man har whiplash och en man som vägrar att gräva upp ogräs!  Den gröna flaskan har besparat mig många sömnlösa nätter med smärtor...
Becky,Malmö
21-05-2006, 20:28
Det finns Round up som har en liten skumgummisvamp som man kan "dutta" på ogräsbladen, man måste vara ganska försiktig men det har funkat jättebra för mig, särkilt på kirskål som växer mellan blommorna.
Själv så har jag en rabatt som jag kommer att ta bort och så gräs på istället, där finns det också kirskål men iom att man komer att kunna gå med gräsklipparen däröver sen så gör jag inget särskilt med jorden innan.
Gloriana
21-05-2006, 21:03
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2006, 13:23) CITAT (Gloriana @ 18-05-2006, 10:58) Ska du ändå göra gräsmatta av det så behöver du ju inte köra med Round Up. Kirskålen är bara att köra över med gräsklipparen och så är det med de flesta ogräs. Gräv bort ytan på med ett rejält lager tidningar (30 blad eller nåt), de stoppar växt underifrån, på med gräsmattejord och slipp Round Up. Du måste ju ändå göra underarbetet för att få en fin gräsmatta. Jag skulle absolut använda eländet om jag var absolut tvungen, knölklockeinvasion t ex men annars är det rätt onödigt. Tycker det låter väldigt jobbigt. Först gräva bort all jord. Skall man slänga den sen? Sen köpa en massa ny jord, förmodligen med en massa nya ogräs. Istället för att spruta bort ogräset, jämna till jorden och så nytt gräs. Växer kirskålen där så är det inget fel på jorden i sig. Förstår faktiskt inte denna maniska rädsla för Roundup men det är lätt att bli rädd för det man inte använt eller förstår. Tycker bara det är onödigt att använda då det finns giftfriare sätt som inte är speciellt myckte jobbigare. Gräsrötterna behöver knappast någon halvmeter jord att växa i så det är ju inga jättemängder. Man kan ju jordfräsa också och bara så rakt på och räkna med att gräsklipparen tar resten. Jag är inte rädd för Round Up och har använt det i mina tidigare trädgårdar med varierande resultat, knölklocka och åkerfräken var väldans motståndskraftigt. Men jag tycker att det öses ut såna enorma mängder gifter i onödan och många bäckar små. Sen är det ju upp till var och en att avgöra.
Det finns ett medel på Granngården bl a som heter Keeper och är ung det samma som Round up sägs det
mightyT
23-05-2006, 12:12
OGRÄSÄTTIKA!!! Någon?? KOKANDE VATTEN!!! Någon?? SPADE?? vad är det med denna lättja? ok om man har whiplash, men alla ni andra??varför sprida gifter om man inte måste? Ring mej, jag kommer och fixar. för hand! ..tar betalt dock.
Gossen Ruda
23-05-2006, 12:31
Det finns ställen där det inte går att gräva. Ogräsättika är inte effektivt mot dom flesta rotogräs, ånga och kokande vatten likaså. Om man vill använda bekämpningsmedel är upp till var och en att bestämma utifrån sina egna möjligheter och värderingar. Hur skall man kunna ringa till dig om du inte skriver ut ditt telefonnummer eller ens var du bor?
mightyT
23-05-2006, 12:34
tror fortfarande att du är försäljare...
CITAT (mightyT @ 23-05-2006, 13:12) OGRÄSÄTTIKA!!! Någon?? KOKANDE VATTEN!!! Någon?? SPADE?? vad är det med denna lättja? ok om man har whiplash, men alla ni andra??varför sprida gifter om man inte måste? Ring mej, jag kommer och fixar. för hand! ..tar betalt dock. Gäller erbjudandet i hela landet? Hur mycket tar du/timme? Vad har du för telefonnummer?
mightyT
23-05-2006, 13:41
var finns du själv? jag verkar i sörmland. med hårda nypor mot envisa rötter.
christl annette
25-05-2006, 06:45
tänk på att roundup , förutom att döda växter, även dödar jorden.........
Gossen Ruda
25-05-2006, 09:40
Suck, var har du fått det ifrån? Jag har provat själv och vet att det är fel.
kristerh
25-05-2006, 10:00
CITAT (christl annette @ 25-05-2006, 07:45) tänk på att roundup , förutom att döda växter, även dödar jorden......... Helt fel krister
andersen
25-05-2006, 10:48
Suck det här är ett odligsforum och inte ett giftforum,blir så trött på att inte folk har förståelser för natur och djur och kommande generationer av människor.
Roundup. är giftigt för de flesta växter (inklusive gräsarter, bredbladiga växter och träd).. Det kan skada växtligheten upp till omkring 800 m utanför odlingsfälten. Grodarter, fiskar och ryggradslösa djur kan ta skada eller utrotas. Dessutom dödar Roundup viktiga kvävebindande mikroogranismer i jorden som har betydelse för bördigheten. Enligt amerikanska bedömningar finns det risk för att användningen av ogräsgifter kommer att tredubblas när man odlar grödor som är resistenta mot ogräsgifter. Detta ökar risken för förorening av grundvattnet. Nyligen har det uppstått misstankar om att nedbrytningsprodukter från Roundup förorenat grundvattnet i Danmark, men det går inte att bevisa att Roundup är ursprunget till dessa ämnen. Roundup har marknadsförts som miljövänligt, men en amerikansk rättsprocess ledde nyligen till att Roundup inte får kallas miljövänligt.
Ogräs har en förmåga att utveckla resistens mot ogräsgifterna, vilket medför att giftdoserna successivt måste ökas. Dessutom har det visat sig att generna för giftresistens kan överföras till ogräs, som då blir motsåndskraftigt mot ogräsgiftet, vilket tvingar fram successiv ökning av giftdoserna. Alltfler jordbruksexperter anser att kemikaliebaserat jordbruk inte i längden är hållbart på grund problemen med giftresistens, men även på grund av de miljöskador som gifterna kan ge upphov till. I vissa områden av USA finns det redan skadligt höga halter av ogräsgifter i dricksvattnet.. Det finns idag inget ogräsbekämpningsmedel som är problemfritt ur miljösynpunkt.
Gossen Ruda
25-05-2006, 12:15
Var får du allt ifrån? Du är som en svamp som suger upp en massa skit utan att kolla vad det är. Jag nöjer mej med att påpeka ett par saker. Skall man påverka växtligheten 800 meter bort får det blåsa ordentligt. Den ansvarskännande använder det inte när det blåser. Visst påverkar det all växtlighet men det är faktiskt det som är vitsen. Det där med mikroorganismerna har jag aldrig hört talas om, tvärtom så är det mikroorganismer som bryter ner ämnet.
Och så det här med att ogräset tar över generna för restistens. Det är ett vanligt påstående hos GMO-motståndarna men det är i stort sett omöjligt. Den som påstår nåt sånt har inte den blekaste insikt i genernas funktion. Man tror att resistensgenerna sitter som nåt slags påhäng som kan vandra iväg hur som helst. Med tanke på hur svårt det är för genbiologerna att flytta gener är chansen att det skulle hända spontant i naturen obefintlig. Möjligen kan det ske via en korsning mellan närstående arter men det är sällsynt.
Till sist undrar jag om du inte blandar ihop olika bekämningsmedel?
mightyT
25-05-2006, 14:49
Men så ta och hosta upp var du fått din sk. information ifrån då, gossen där, så man får förkovra sig lite i vetenskapens fantastiska framfart då!!! Du påstår dig sitta inne med så fantastiskt mycket information beträffande Roundup men du hänvisar aldrig till källan. Dock kräver du det av andra. Vad liknar det? En svamp var det va?!
Gossen Ruda
25-05-2006, 16:22
Vilken information undrar du över? Att det måste blåsa ordentligt för att små västkedroppar skall hålla sig svävande i 800 meter borde alla kunna fatta. Beträffande tanken på att en speciell gensekvens skulle kunna hoppa över från en växtart till en annan så är tanken absurd men att komma på var nånstans sånt kan nämnas är omöjligt för mig. Du får leta i allt som skrivits från Mendels dagar och fram till nu. Jag letar bara i min minnesbank från ett långt liv och där står tyvärr inga källhänvisningar. Det fanns ett liv innan internet också.
mightyT
25-05-2006, 16:40
Vad jag menar är att du vid ett flertal tillfällen påstår att det finns undersökningar och forskning som bevisar att växtbekämpningsmedel som roundup inte är skadligt för jord, mikroorganismer och småkryp. Du verkar väldigt säker på din sak och upprepar dina påståenden, samt avfärdar de som hävdar motsatsen. Dessutom ber du "miljöaktivisterna" redogöra för information kring sina påståenden... Därför tänker jag att du har mängder av läsning att dela med dej av. Att hänvisa till ålder räcker inte till att göra det hela trovärdigare. ju.
Gossen Ruda
25-05-2006, 17:27
Aha, sånt. Läst i diverse tidskrifter, sen har jag hittat en del undersökningar på Kemikalieinspektionens hemsida men jag vet inte exakt var. Även Monsanto har haft en del undersökningar utlagda men dom tar jag med en nypa salt. Men ändå får man betrakta dom som tillförlitliga tills motsatsen är bevisad.
Det stora problemet i sammanhanget är dock att miljörörelsen hävdar att man måste bevisa att Roundup INTE är skadligt för att det skall tillåtas. Där har dom ett litet teoretiskt övertag eftersom det är nästan eller helt omöjligt att bevisa en negation. För mig räcker det dock att ingen lyckats bevisa farligheten. För småkryp t.ex. Att det kan vara farligt för vattendjur är dock fastslaget men kirskål växer inte i vatten.
Det är samma sak med religionen. Det finns inte ett enda bevis för att det skulle finnas någon form av gudomligt väsen så därför föredrar jag att vara ateist. Jag eller ingen annan kan dock inte bevisa att gudar inte finns, bara att det finns en massa starka indicier på att så är fallet.
andersen
25-05-2006, 18:07
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2006, 18:27) Aha, sånt. Läst i diverse tidskrifter, sen har jag hittat en del undersökningar på Kemikalieinspektionens hemsida men jag vet inte exakt var. Även Monsanto har haft en del undersökningar utlagda men dom tar jag med en nypa salt. Men ändå får man betrakta dom som tillförlitliga tills motsatsen är bevisad.
Det stora problemet i sammanhanget är dock att miljörörelsen hävdar att man måste bevisa att Roundup INTE är skadligt för att det skall tillåtas. Där har dom ett litet teoretiskt övertag eftersom det är nästan eller helt omöjligt att bevisa en negation. För mig räcker det dock att ingen lyckats bevisa farligheten. För småkryp t.ex. Att det kan vara farligt för vattendjur är dock fastslaget men kirskål växer inte i vatten.
Det är samma sak med religionen. Det finns inte ett enda bevis för att det skulle finnas någon form av gudomligt väsen så därför föredrar jag att vara ateist. Jag eller ingen annan kan dock inte bevisa att gudar inte finns, bara att det finns en massa starka indicier på att så är fallet. Gossen ruda. Har du hört talas om Försiktighetsprincipen?
Gossen Ruda
25-05-2006, 19:07
Japp. Rena rama tramset. Gå inte upp ur sängen förrän du vet att du inte halkar på sängmattan. Slå inte på datorn förrän du vet du bara ser positiva saker. Skall man gå efter försiktighetsprincipen så blir det mycket lite gjort eller upptäckt. Columbus hade aldrig hittat Amerika t.ex.
mightyT
26-05-2006, 13:54
[QUOTE]Japp. Rena rama tramset. Gå inte upp ur sängen förrän du vet att du inte halkar på sängmattan. Slå inte på datorn förrän du vet du bara ser positiva saker. Skall man gå efter försiktighetsprincipen så blir det mycket lite gjort eller upptäckt. Columbus hade aldrig hittat Amerika t.ex.
Då tycker jag att det är dags att ta upp ämnet DDT igen, som du avfärdade så fint i en liknande tråd. Det var många som trodde att det var en fin lösning på diverse problem förr i världen. Var dom som emotsatte sig detta trädkramande töntar??? Hur kan man någonsin tycka att försiktighet, när det handlar om andra levande varelser än en själv, kan vara någonting negativt? Eller är du av den åsikten att jorden ändå är en döende planet, så det inte spelar ngn roll? Cyniskt tycker jag...
Det mesta du säger är så motsägelsefullt att jag börjar tro att du driver med oss andra. Det finns väl ändå ingen vettig människa kan ha ett sk. trädgårdsintresse och samtidigt vara hård förespråkare för växtgifter. Det hela är helt befängt. Hädanefter tänker jag ta allt du skriver som ett skämt. Jag trodde man odlade för att man hade någon form av kärlek till det levande. Så tycks inte vara fallet med dej. jättekonstigt.
Gossen Ruda
26-05-2006, 16:18
Då skämtar jag vidare. Beträffande DiklorDifenylTriklormytylmetan, förkortat DDT, så tror jag inte att nån var emot användandet från början. Det var schweizaren Paul Müller som upptäckte medlets förträfflighet mot insekter 1939 och 1948 fick han Nobelpriset i medicin för sin upptäckt. Det var väl först något eller några tiotal år senare man upptäckte nackdelarna med spridning av ett svårnedbrytbart ämne. 1970 förbjöds det i Sverige men jag tror att det används fortfarande fast mycket restiktivt, mot malariamyggor. Man anser att riskerna med ämnet är totalt sett minde än lidandet av malarian. För trots alla sina nackdelar så har användandet av DDT inneburit ett mycket minskat lidande och död för miljoner människor. Men du kanske tycker att det varit bättre att låta bli med tanke på befolkningsökningen?
Försiktighetsprincipen tar man till när man inte kan hitta något annat skäl att förbjuda ett ämne eller något annat. Jag anser att man måste göra en helhetsbedömning och inte bara hålla för ögonen och öronen och skrika nej, nej, nej! Det finns ju en del som anser att mobiltelefoner KAN orsaka cancer och att man enligt försiktighetsprincipen skall förbjuda dom. Men skall man förbjuda alla mobiler bara därför? Förutom att vårt samhälle inte skulle fungera utan mobiler så räddar dom mer liv än som ev kan skadas så en helhetsbedömning måste bli att det är bäst att vi har dom kvar.
Anledningen till att jag tar till Roundup mot exempelvis kirskål är att jag gillar biologiskt mångfald. Låter man kirskålen ta över blir resultatet nämligen det motsatta, biologisk enfald, eftersom kirsen kväver det mesta i perennväg.
Nu skall jag fixa middagen. Vi hörs.
andersen
26-05-2006, 18:53
Gossen ruda, DDT och dess giftighet är väll helt klarlagt eller hur.
Nu vet jag att det används i Asien, men det är inte effektivt pga dom många vatten samlingarna som finns i tropikerna, det finns bättre lösningar för att bekämpa malarian tex att sova med myggnät och att äta läkemedel under rengnperioden så som vi turister gör när vi åker till Asien.
Ang mobiltelefonerna så är det en stor risk att vi får se konserkvenserna av mobilmasterna och dess strålningar i framtiden det finns redan nu hemska tecken på att det är skadligt.
Och till sist ang midag, så går det bra att äta kirskål, dvs om ingen har sprutat Roundup på den.
Gossen Ruda
26-05-2006, 20:23
Visst andersen, DDT är giftigt. I låga koncentrationer för insekter, i större för alla djur. Inget att egentligen använda man en del är nog så illa tvungna. Tror även att det används i Sydamerika. Myggnät i all ära men det passar inte för alla och hur nyttigt är det för dom som bor därnere om dom ständigt skulle äta förebyggande medicin? Har dom dessutom råd?
Nu överdriver du nog lite igen beträffande mobilerna. Inga hemska tecken, bara små små frågetecken. För vaneanvändarna, inte för masterna.
Middag på kirskål? Nja, det går åt en sån massa i så fall. Det var bättre med kalopsen.
Sant eller falsk?
En kompis till mej är trädgårdsarkitekt och hon har förklarat hur det fungerar med round-up. Round-up ska penslas på bladen på den eller de växter man vill ta kål på. Man ska pensla när det är sol och det ska vara sol i minst fyra timmar efteråt. Då går giftet ut i växten och det sker en kemisk reaktion som gör att giftet inte går ut i jorden. Om man däremot sprutar round-up så dödar man allt som den träffar och om det hamnar på stenar eller annat så leds giftet ner till grundvattnet.
Gräsklipparen dödar sällan ogräs! Den klipper det vilket leder till att det delar på sej.
Ogräsättika dödar enbart det som är ovanför jordytan. Men kan varapraktiskt om det är mellan plattor.
/Artch
Gossen Ruda
28-05-2006, 09:46
Delvis rätt. Det som hamnar på bladen tas upp av växten och sprids sen i hela växten. Där blockerar det bildningen av ett protein som växten behöver, så växten dör till till slut. Proteinet finns inte hos djur så där händer det inget. Det tar några timmar för växten att ta upp medlet så det får inte regna under den tiden, tror det står 6 timmar på förpackningen.
Det som hamnar på andra gröna växter tar givetvis död på dom också men det som hamnar på jorden bryts ner av olika jordbakterier. Samma om det hamnar på stenar, det sköljs ner i jorden av regnet. Nedbrytningen är så snabb i förhållande till passagen genom jorden att inget passerar ner till grundvattnet vid normal användning. Att grundvattnet skulle bli förgiftat är ett vanligt skrämselmedel som motståndarna kör med.
mightyT
28-05-2006, 14:50
HAHAHA! Skrämselmedel, det var roligt det! hahaha!!  Tänk vad som kommer från den skojaren! haha! Ja det är klart att motståndare helt obefogat hittar på en massa saker för skojs skull. hahaha! så lustigt! skrämselmedel som man kör med bara för att det är roligt att skrämmas!
CITAT (mightyT @ 23-05-2006, 13:12) OGRÄSÄTTIKA!!! Någon?? KOKANDE VATTEN!!! Någon?? SPADE?? vad är det med denna lättja? ok om man har whiplash, men alla ni andra??varför sprida gifter om man inte måste? Ring mej, jag kommer och fixar. för hand! ..tar betalt dock. Jag gillar inte gifter överhuvudtaget. Men nu börjar jag falla för frestelsen med att attackera mina brännässlor med det. Jag gräver och gräver och bränner mig och bränner mig, men det verkar som allting sitter ihop i ett enda jättelångt system som inte går att rå på. Jag håller på att bli tokig. (och då är jag ändå en sådan som inte störs så mycket av lite ogräs)
andersen
29-05-2006, 15:57
CITAT (Kat @ 29-05-2006, 09:56) CITAT (mightyT @ 23-05-2006, 13:12) OGRÄSÄTTIKA!!! Någon?? KOKANDE VATTEN!!! Någon?? SPADE?? vad är det med denna lättja? ok om man har whiplash, men alla ni andra??varför sprida gifter om man inte måste? Ring mej, jag kommer och fixar. för hand! ..tar betalt dock. Jag gillar inte gifter överhuvudtaget. Men nu börjar jag falla för frestelsen med att attackera mina brännässlor med det. Jag gräver och gräver och bränner mig och bränner mig, men det verkar som allting sitter ihop i ett enda jättelångt system som inte går att rå på. Jag håller på att bli tokig. (och då är jag ändå en sådan som inte störs så mycket av lite ogräs) Du är lycklig, nässelsoppa är bland det godaste som finns. i övrigt om du inte vill ha nässlor så är det bara att slå av dom med lijen när dom har blivit stora.
kristerh
29-05-2006, 15:59
CITAT (andersen @ 29-05-2006, 16:57) i övrigt om du inte vill ha nässlor så är det bara att slå av dom med lijen när dom har blivit stora. Riktigt så lätt är det väl inte att bli av med dem  de kommer ju tillbaks krister
andersen
29-05-2006, 16:02
CITAT (kristerh @ 29-05-2006, 16:59) CITAT (andersen @ 29-05-2006, 16:57) i övrigt om du inte vill ha nässlor så är det bara att slå av dom med lijen när dom har blivit stora. Riktigt så lätt är det väl inte att bli av med dem  de kommer ju tillbaks krister Ja då är det ju bara att slå igen, tillslut så ger dom upp.
CITAT (andersen @ 29-05-2006, 17:02) Ja då är det ju bara att slå igen, tillslut så ger dom upp. Nej, de gör de inte. och de kommer verkligen ÖVERALLT! Inte kan jag ta fram lien i rabatter, under buskar, intill häckar och på varenda liten plats de dyker upp. Och INGEN kan gilla nässelsoppa så mycket att de inte skulle tröttna hos mig.
lena:-)
31-05-2006, 20:47
Tror ni att Roundup fungerar på Kaprifol...den växer som stora tjocka revor, lianer och tar ner alla småträd och blir till stora risiga trassel. Allstå att man först rensar bort med handkraft och sedan tar det nya som kommer upp med Roundup? Funkar det på sådan mer vedartad växt?
Gossen Ruda
31-05-2006, 20:56
Det gör det säkert. Kapa ner allt och spruta sen på skotten som växer fram. Men låt dom växa ordentligt först, jag misstänker att kaprifolen har ett stort rotsytem så det behövs mycket blad att spruta på.
TobiasJ
31-05-2006, 21:38
Roundup borde finnas på närmaste plantskola, granngården, bauhaus vet jag att det finns om du har något sådant varuhus i närheten.. Gloriana: Att försöka ta död på kirskålen med hjälp av gräsklipparen är lönlöst, tro mig jag har lång erfarehet!
Carla_1
01-06-2006, 06:24
Hejsan !
Ni som är så negativa mot round up på grund av miljöpåverkan osv gråter ni när ni göder era gräsmattor och pysslar om era små blommor och växter med diverse växtnäring av olika slag eller tror ni att ni gör naturen och miljön en tjänst då ? Att ni då bidrar till övergödning och i förlängningen algblomning mm det är ok eller ? Men att hacka på dem som använder medel som vid rätt användning är ofarliga enligt forskningen...det går bra
Mattias
01-06-2006, 07:36
Har köpt Round-Up nu på Granngården. Där har de både R-U och Rambo. Har sprutat på R-U på brännässlorna och annat ogräs och de börjar nu att sloka.
ullislerum
01-06-2006, 09:01
CITAT (Mattias @ 01-06-2006, 08:36) Har köpt Round-Up nu på Granngården. Där har de både R-U och Rambo. Har sprutat på R-U på brännässlorna och annat ogräs och de börjar nu att sloka. Åh, grattis! Jag har en rabatt som låter som din, jag vill ta död på den! Det är kirskål, humle, hundkex, brännnässlor, olika gamla lökar, olika typer av buskar M M och allt HULLER OM BULLER!! Jag har försökt med R-U men det är inte så som endel stridslystna i denna tråd påstår "att allt i närheten dör" När man verkligen vill att allt i närheten ska dö så funkar det inte.. Men jag önskar dej lycka till!! Var inte så arga på varann hörni!
andersen
01-06-2006, 14:33
CITAT (Carla_1 @ 01-06-2006, 07:24) Hejsan !
Ni som är så negativa mot round up på grund av miljöpåverkan osv gråter ni när ni göder era gräsmattor och pysslar om era små blommor och växter med diverse växtnäring av olika slag eller tror ni att ni gör naturen och miljön en tjänst då ? Att ni då bidrar till övergödning och i förlängningen algblomning mm det är ok eller ? Men att hacka på dem som använder medel som vid rätt användning är ofarliga enligt forskningen...det går bra Vilken forskning?det finns forskning som säjer att giftet rondup är farligt. Mer än 100 länder har signerat konventionen om förbud mot produktion och lagring av toxiska och bakteriologiska vapen, och deras destruktion. De borde kräva avskaffande av Terminator, medel för bio-ekonomisk krigföring. 4. -Den rådgivande gruppen när det gäller internationell jordbruksforskning CGIAR, världens viktigaste nätverk för producenter av olika odlingsbara växtarter, borde utarbeta en motion mot Terminator och förbjuda dess användande. 5. -Alla länder borde upprätta ett moratorium mot denna teknologi med syfte att understryka de nationella ansträngningarna för förbud mot patentet och tekniken, inom ramen för överenskommelser om världshandeln. Utdrag ur dokument ”Courrier International” - nr 452
Gossen Ruda
01-06-2006, 14:39
Snälla Andersen, nu har du väl flippat ur mer än vanligt? Det var Round-up i trädgårdar det gällde, inte något bio-kemiskt vapen. Inte Arnold heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|