Hade en Golden med eksemproblem. Provade allt men det blev bara värre o värre med tiden, böt till slut foder (utan gluten o annat som är vanliga allergener) och då blev han bättre. Det kan vara så mycket det där, men det är ganska vanligt hos Golden fick jag veta. Vad är det för retriever du har? Men som andra här säger - håll hunden torr om det är möjligt (upptäckte att han sällan fick eksem av sjövatten dock, det var kranvatten han reagerade mest på), smörj med kortison ifall det visar sig nödvändigt (kolla med veterinär först), och hjälp honom när det kliar som värst genom att inte låta honom klia sig, han förvärrar bara problemet. men klåda kan nästan driva en till vansinne, så har han väldigt jobbigt, klia då runtomkring eksemet, inte på det o inte för nära, det hjälper en del. Min Golden lärde sig väldigt snart att han inte fick klia sig, så han kom alltid o bad om hjälp när det kliade hemskt. Det finns ett medel som heter Vetalen.vet som lär vara väldigt bra (jag har dock inte provat det själv).
Lycka till
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|