|
Är arbete en rättighet?, Vad tycker ni? |
|
|
|
23-05-2006, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Läste en intressant diskussion på ett annat forum och tänkte att den kunde vara aktuell även här. I programmet Ungt Val satt ungdomarna och verkade tycka att arbete var en rättighet, och att staten minsann skulle ge dem det. Men är det statens uppgift? Vart går gränsen för statliga uppgifter och individens skyldigheter?
Vad tycker ni?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
23-05-2006, 17:44
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Mänsklig rättighet? Kanske inte.
Medborgerlig rättighet? Ja, det tycker jag nog. Men det är ju något vi då får besluta om i god demokratisk ordning.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
23-05-2006, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
CITAT (LadyG @ 23-05-2006, 19:42) Läste en intressant diskussion på ett annat forum och tänkte att den kunde vara aktuell även här. I programmet Ungt Val satt ungdomarna och verkade tycka att arbete var en rättighet, och att staten minsann skulle ge dem det. Men är det statens uppgift? Vart går gränsen för statliga uppgifter och individens skyldigheter?
Vad tycker ni? Det var de vänstervridna som sa det... Kommunister hela högen så givetvis tyckte de så!
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2006, 17:49
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 23-05-2006, 19:44) Mänsklig rättighet? Kanske inte.
Medborgerlig rättighet? Ja, det tycker jag nog. Men det är ju något vi då får besluta om i god demokratisk ordning. Nu tror jag inte att jag förstår riktigt? Kan du utveckla?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:05
|

Validating

|
Menade att det var lite nivåskillnad på rättigheterna, "Mänskliga rättigheter" ska väl vara i praktiken icke-förhandlingsbara. Du har rätt att inte bli torterad, punkt slut, exempelvis. En medborgerlig rättighet är en förhandlingsvara som kan ändras efter rådande ekonomiska läge exempelvis.
Ex: Man har idag rätt till barnbidrag om man har barn. Men det är knappast en mänsklig rättighet. Ok, nu blandar jag "rätt" och "rättighet", men...
Jag menar att eftersom vi idag inte befinner oss i misär, samhället i stort, så bör vi vara mer generösa mot dem som inte har, men vill ha, arbete. Notera att jag inte säger att det är en skyldighet att arbeta, även om många säkert tycker så (ofta sådana som inte arbetar). Jag är f.ö övertygad om att de flesta vill arbeta.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Andreas - jag tror att det var meningen att ha starta en seriös och intelligent tråd... Inte att slänga skit eller försöka provocera.
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:17
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 23-05-2006, 20:05) Menade att det var lite nivåskillnad på rättigheterna, "Mänskliga rättigheter" ska väl vara i praktiken icke-förhandlingsbara. Du har rätt att inte bli torterad, punkt slut, exempelvis. En medborgerlig rättighet är en förhandlingsvara som kan ändras efter rådande ekonomiska läge exempelvis.
Ex: Man har idag rätt till barnbidrag om man har barn. Men det är knappast en mänsklig rättighet. Ok, nu blandar jag "rätt" och "rättighet", men...
Jag menar att eftersom vi idag inte befinner oss i misär, samhället i stort, så bör vi vara mer generösa mot dem som inte har, men vill ha, arbete. Notera att jag inte säger att det är en skyldighet att arbeta, även om många säkert tycker så (ofta sådana som inte arbetar). Jag är f.ö övertygad om att de flesta vill arbeta. Men är det verkligen statens uppgift att ge alla som vill ha jobb ett arbete? Har inte individen ett ansvar också? Jag menar, om det finns ett överflöd av matematiker kanske det inte är så smart att utbilda sig till det? Eller ska staten tvinga företagen att anställa? Jag är kluven, visst ska alla som vill ha jobb kunna få jobb. Men jag tycker nog inte att ansvaret för den saken ligger hos staten annat än genom generella, långsiktiga satsningar, som att underlätta för företagen att anställa och göra det lättare att starta företag. (Naturligtvis har staten däremot ett stort intresse av att alla ska arbeta, om inte annat för att det är skattepengar och bidrag involverade.) AMS kan de t ex skrota och satsa de pengarna på vård och omsorg, politikerna säger själva att 70% av alla tjänster förmedlas genom kontakter.
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Självklart är det en mänsklig rättighet. Man skall har rätt att ha ett arbete så man kan försörja sig själv och sina barn, och känna tillfreds med att man är en del i samhället. Ja jag är en vänster människa om ni inte visste det förut
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Jag tycker att del av just problemet med "överutbildningen" är bristen på information från staten/kommunen. T.ex. IMER-programmet på Malmö högskola. Enstaka kurser är en sak, men om man lägger ner så mycket på att utveckla en stor treårig högskoleutbildning, varför lägger man det på något som knappt leder till några jobb? Känner så många som nu sitter där med en utbildning i integration och etniska relationer och är arbetslösa eller jobbar med helt annat. Man har bara rättighet till några års CSN, och man kan inte räkna med att ungdomar ska analysera jobbmarknaden innan de börjar studera. De litar på att om man skaffar sig en lång gedigen utbildning så ska man kunna få ett jobb...väl?
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:42
|

Validating

|
CITAT (LadyG @ 23-05-2006, 19:17) Men är det verkligen statens uppgift att ge alla som vill ha jobb ett arbete? Har inte individen ett ansvar också? Finns inget som säger att inte både stat och individ har ansvar. Men att lägga 100% på individen, det tycker jag inte behövs. Kan inte staten också ha ett visst ansvar att försöka fixa jobb åt medborgarna? Om det är det medborgarna efterfrågar. Om valrörelsen inte handlade ett skvatt om jobb så kunde man kanske tycka att det inte har med staten att göra, men nu tror jag jobben blir en ganska viktig del av valrörelsen. Tycker inte heller att staten ska garantera matematiker (eftersom det togs som exempel) matematikerjobb, men några andra arbetsuppgifter borde väl kunna skapas? Det är också viktigt att statligt anordnade jobb är ett VAL och inget TVÅNG, för blir man TVINGAD till ett jobb är man ju i praktiken livegen. Valde bort ordet "slavarbetare" eftersom det är ännu mer historiskt laddat. Eller om nu matematiker är hopplösa att anställa (de är de inte, men i detta exempel så), så får väl staten bekosta en omskolning kanske. Håller med dig om att det bästa är att staten satsar på långsiktiga åtgärder, men det behövs också arbeten här och nu och fort och genast. Istället för att betala ut A-kassa för att någon "ligger på soffan" (<=OBS! Stereotyp, men det är ju så det brukar låta) så MÅSTE det ju vara bättre att staten betalar ut LÖN till någon som GÖR något. Fast då får väl staten fan för att något stackars privat bolag missar en chans att tjäna pengar. CITAT AMS kan de t ex skrota och satsa de pengarna på vård och omsorg, politikerna säger själva att 70% av alla tjänster förmedlas genom kontakter. Och därför är det extremt viktigt med offentliga arbetsförmedlingar och åtgärder så att de människor som INTE har kontakter också ska kunna hitta arbete. Nyutexaminerade, personer som flyttat hit från andra länder, folk som flyttat inom Sverige och saknar regionalt kontaktnät, etc, osv.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
23-05-2006, 18:57
|

Medlem

|
Håller med Catlady om att det informeras för lite om vilka alternativ de unga har, hur arbetsmarknaden ser ut osv. En lång, gedigen utbildning garanterar inte jobb om man inte prickat den del av arbetsmarknaden där det råder brist på arbetskraft.
Det finns sådana områden till och med idag, det är bara det att folk vill inte ta de jobben. Om alla har rätt till ett arbete, då borde det också vara deras skyldighet att ta det som finns, eller?
Det är inte statens skyldighet att skapa arbete för alla som vill bli matematiker, däremot är det nog allt statens uppgift att se till att alla kan försörja sig (och det är billigast för staten om alla jobbar, ergo det ligger i statens intresse att få ut så många som möjlig i jobb).
AMS, som kostar miljardbelopp, förmedlar 1 fast tjänst per förmedlare och år hävdade Maud Olofsson på TV igår. Om det är sant är AMS den fetaste felsatsningen på länge. Det måste finnas effektivare sätt att få samma resultat utan skenmanövrar (låtsasarbeten via praktik osv), halvtvång och förtäckta hot om indragen a-kassa.
Jag kopplar ihop långtidssjukskrivningarna pga överarbete/utbrändhet med företagens rädsla för att anställa. De lassar hellre över mer och mer på de anställda de redan har än att riskera att dra på sig mer kostnader för att anställa en ny. Det blir ett ondskefullt ekorrhjul som vi inte verkar kunna stoppa. Kanske läge att förbättra villkoren för företagen, innan det blir värre?
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2006, 19:02
|

Validating

|
CITAT (LadyG @ 23-05-2006, 19:57) Kanske läge att förbättra villkoren för företagen, innan det blir värre? Nog viktigare att förbättra villkoren för de anställda, som du beskrev som riskerande att bli utbrända. Visst, många företag kämpar på en svår marknad. Men många företag gör rekordvinster. Känns som att det idag är i offentlig sektor, med ständiga omorganiseringar, nerdragningar, omflyttning av personal, det ena med det andra, som anställda oftast drabbas av sjukdom som kräver sjukskrivning. Men jag ska nog ta en paus från den här debatten ett tag, hur intressant den än är, ska ägna kvällen åt obetalt arbete
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
23-05-2006, 19:07
|

Medlem

|
Jag inkluderade offentlig sektor i "företagen", det var lite dumt. Naturligtvis ska förbättringar "drabba" alla som anställer folk, så att alla anställda får det bättre  Fast obetalt arbete låter fruktansvärt ineffektivt om man vill bli rik Pirum  (om det inte är rikt på erfarenheter förståss, då är det en annan sak.) Jag undrar hur det skulle fungera att erbjuda 6H arbetsdag, som V föreslog. Skulle det vara genomförbart, tro? Jag är inte säker på att kortare arbetstid skapar mer arbeten, bara kortare tid för folk att göra samma saker på - alltså mer stress för mindre pengar.
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2006, 19:14
|

Validating

|
Jag ska studera, och det är ju i det närmaste obetalt så  Men, jag tror inte vi kan införa 6t-arbetsdag. Tyvärr. Varför inte? För att vi konkurrerar på en global marknad. Annars vore det såklart rimligt med 6t arbetsdag. Vi är ju så enormt mycket effektivare än förr! Den mat vi äter producerar vi på mindre yta, på mindre tid, och med mindre folk. Samma sak gäller alla industriprodukter. Vi är dessutom, otroligt nog, friskare än förr. Så såklart skulle samhället gå att organisera så att vi bara behövde jobba 6t eller varför inte 4 dagar i veckan istället för 5.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
23-05-2006, 19:27
|

Medlem

|
Aha, du ska bli rik på kunskap. Bättre börda bär man ej på vägen än mycket mannavett (och öl, hävdade De Höges Sång  ). Det skulle vara rimligare för alla barnfamlijer också, som ska hämta och lämna på dagis/förskola osv. Alla skulle må bättre av det i längden. Synd att vi inte bara kan strunta i resten av världen och köra vårt eget race. MEn om man gör det enklare att starta företag och enklare att driva dem skulle kanske fler våga satsa på att starta en egen firma? Som det är nu är det både krångligt och dyrt att komma igång, men det skulle väl gå att göra enklare?
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2006, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det kan knappast vara en rättighet att få ett jobb. I så fall är det en skyldighet att ta ett erbjudet jobb även om det är ett skitjobb. Eller är det nån bortskämd curlingunge det är frågan om.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
23-05-2006, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2006, 21:54) Eller är det nån bortskämd curlingunge det är frågan om. Vad vet du om curlingungar? Blanda inte ihop saker och ting!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
23-05-2006, 21:16
|

Validating

|
Det finns en viss skyldighet att ta jobb, annars kan A-kassa eller socialbidrag minska eller försvinna. Men en absolut skyldighet att ta anvisat jobb, det finns väl bara i Nordkorea antar jag.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
23-05-2006, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jo jag är beredd att hålla med om att det är en skyldighet att jobba och försörja sig i den utsträckning man kan, får och orkar.
Sedan är detta med statlig styrning och "överutbildning" något paradoxalt. Jag är själv arbetslös akademiker och vi är ganska många. Ändå är det regeringens mål att 50% i varje årskull ska vidareutbilda sig. Till vad???
Det stora problemet i min bransch är att majoriteten är anställda av kommuner och landsting (alltså staten), privata alternativ är få. Den stora flaskhalsen som gör att folk inte kommer ut i arbete är just att stat och landsting inte har råd att anställa fler. Det är paradoxalt att regeringen kan skjuta till pengar till nya utbildningsplatser men inte till anställningar för dem som utbildas???
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2006, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Vadå, rättighet att få jobb  Var då ? Vi har en skyhög arbetslöshet (trots Perssons försök att dölja den inför valet genom + jobb och förtidspensioneringar osv) Tycker nog att det är opp till individen att ligga i ... OK ta ett sk. "skitjobb" tills något bättre dyker opp och vandra vidare ... Tror inte ett dugg på bidragsförsörjning, det skapar bara passivitet och rädsla att gå ut i arbetslivet ...
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|