Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Blommar den en ggn, eller hela sommaren, vad bor du i för zon ? Är det en lite buske, eller mer som en rabattros ? Många frågor, det finns en massa rosa rosor så Och Välkommen till Odla.nu
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 7 848
Den blommar hela sommaren i zon 4 där jag bor.
Får den växa fritt, så blir det mera som en huvudstam med flera sidogrenar som följer paralelt efter huvustammen, men där sidogrenarna mer eller mindre har samma tjocklek som huvustammen.
Så jag skulle nog beskriva den som en rabattros ??
Rosen har mycket små taggar, och risken för att sticka sig finns närmare roten...där de är lite längre !
Tack för frågor, det gör det lite lättare för mig....och tack för välkomnadet, det värmer *L*
Din ros var så kort det var problemet, men liknar en gammaldags ros, du kan börja titta på dessa, så kanske det går att komma åt något håll. Flera rosgrupper med gammaldags rosor faller bort då den blommar om.
--------------------
Medlem
Ingen av dessa kunnde jag se någon likhet........ När min ros blommar ut för fullt...så har den dels 3 st tydliga rosetter och sedan att blombladen fortfarande ligger väldigt tätt mot varandra.
De har stått utan skötsel i 25 år, så detta med höjden kanske inte stämmer i normala fall..... och sedan kan jag ha fel med detta att de blommar om, kanske blommar de länge. Och det är därför jag uppfattat att de blommat om. Tack för hjälpen och ditt tålamod med mig ...*L*
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Har läst att 1986 fanns det bara 50-70 rosor att välja på i en vanlig plantskola, bara Cedergrens i Råå hade ett stort sortiment, så dessa jag föreslog var inte så vanliga för 25 år sedan. 1987 bildas Svenska Rosensällskapet och då börjar det komma sorter. Klurigt alltså men jag letar vidare. Letar i alla rosböcker jag har, det kanske är en rabattros som gått ut för många år sedan, men den ser gammaldags ut.
--------------------
Medlem
Jag flyttade hit för 25 år sedan och då stod de redan här....och torpet bygdes 1915, så någonstans mellan 30 och 90 år sedan planterades de. Men de kan ju även ha varit planterade på annat håll innan de hamnade här ...!!
Rose de Rescht var jag inne och tittade på, men det som inte stämmer tycker jag är färgen, för mina är ljusare rosa medans Rose de Rescht är mörkare....närmare rött. Sedan verkar blombladen längre och inte så täta som dessa jag har. Men kanske är de besläktade(om man kan säga så om blommor).
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Nää -då är det nog en annan ros -på rosensällskapets hemsida kan du se var Kom och Visa dagarna är -30 juli i Skellefteå tex www.svenskarosensallskapet.com