……och jag har i helgen grävt 21 rosgropar och planterat. I och för sig var det lättgrävt men jag ville ha djupa hål så på slutet i varje grop använde jag en liten trädgårdsspade.
Kantat en rabatt, 90x300 med det där fula men praktiska kantbanden av tryckimpregnerade trästavar, fyllt rabatten med jord, försökt att trava snygga stenar runt rabatten för att dölja värsta ”fulheten”. Beslut är nu taget om att kantbanden ska målas i någon lämplig färg, kanske ”falugrönt”.
Jag har också planterat ca 300 små perennplantor och ett antal förkultiverade dahlior.
I ivern över att det faktiskt var nästan sommartemperatur köpte jag mig en Hortensia (Endless summer) som har fått sin plats i samma rabatt som Bergvallmon.
Det ska bli spännande att se om den överlever z5. Rabatten är i alla fall ordentligt upphöjd och väldränerad.
I kväll har jag också börjat ”avhärda” pelargoniorna, 25 stycken som ska in och ut. Det finns ju plats på altanen nu när perennerna är utplanterade.
Måste man vara lika noga med avhärdningen av "Pellisar"?
Svaret är väl Ja förmodar jag.
Jag höll på att glömma att jag planterat om Änglatrumpeten och Daturorna i större krukor samt spolat av allt som står på altanen med vattenslangen, fy sjutton va´ mycket björkpollen det kommit i helgen.
Jag är just nu så trött att jag inte vet hur jag ska kunna uppbåda några krafter att ta reda på alla rester dvs. diska flaken plantorna stått på och tomma jordiga krukor. Allt står nu på diskbänken i köket, väskan är ouppackad, tidningar och reklam väller nedanför brevinkastet,
Jag orkar inte mer arbete i kväll!!!:unsure:
/Anki