Lady Hamilton
I förr går var syrran och hämtade 300 plantor oj!oj! oj! vilket schjå innan vi lastat allting............Sedan ville jag naturligtvis få lite ordning på "resten" av alla plantor. Hyllor skulle monteras ner, växter flyttas från vinterträdgården (nu mera uterummet) till växthuset. Sedan har det naturligtvis "kliat" i mina planterings fingrar rolleyes.gif Och det enda sättet att "få bort klådan" var att börja plantera ut..................
Så halva dagen i går och större delen i dag har gått åt till att plantera ute laugh.gif Visst , visst det är liiite tidigt men ändå wub.gif Enligt SMHI skall det inte bli under +6* fram till onsdag och den 7/6 brukar vara gränsen för "frost" här..............Men vad jag tycker är det"jobbigaste" är att måsta ta till vara på alla krukor. Det är så himla lätt/kul att ta fram de på våren men att diska och plocka bort dem sedan. mad.gif Det är INTE kul.
Och visst, jag riskerar att måsta täcka i rabatterna OM förutsättningarna ändras. Tomaterna i hinkar i växthuset är planterade men gurkorna..........nä de vågar jag inte plantera än. Innan jag vågar det MÅSTE det bli betydligt varmare väder
Ja det var lite av vad jag pysslat med, men visst är vi flera som har planterat i helgen? smile.gif
kerstin z5-6
Jag smile.gif
perenner o rosor
Jag fyller en stor gul plasttunna med såpa och vatten -kastar alla krukor dit -efter ett dygn o blöt är de lätta att spola ur smile.gif
Merlin
Yes, jag är alldeles ledbruten. Rensade i grönsakslandet (där vi har en fullständig invasion av småtistlar) i flera timmar. Hittade också en massa övervintade potatisplantor... smile.gif som fick flytta till ett annat land. Sedan planterade jag småplantor av kålrabbi, sommarvitkål, sallad och solros samt sådde ännu en omgång morötter, dill, rädisor och spenat och sådde vaxbönor. Trots kylan har de flesta växterna som jag sådde för ca 4 veckor sedan kommit upp: morötter,dill,rädisor, sockerärtor, japanskk persilja osv.
Dessutom har jag laserad utemöblerna med en superbra brunpigmenterat olja så de är som nya och har köpt färg för att måla om förrådet (jag hann med att tvätta fasaden med fasadtvätt också smile.gif .
Som avslutning gjorde jag och dottern ett fågelbad av ett rabarberblad i betong. Hoppas att jag kommer att sova gott inatt laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Lady Hamilton
ohmy.gif Jösses! Vad Merlin har hunnit med.......inte undra på att du är ledbruten laugh.gif

Och kerstin.........tack för tipset med tunnan smile.gif det skall jag testa
Dzad
Jag har också planterat en perenn som ja köpte... köpte frön o växter för 20€ idag... tur man har sommarjobb... pengarna bara flyger iväg dessa dagar!

Har också sått en massa sommarblommor. Har först nu kommit hem till planteringszonen, så har inte kunnat så tidigiare... o förresten har det varit så kall vår att man väl inte direkt kunnat så sommarblommor tidigare anyway...
Betty
CITAT (Hamilton @ 03-06-2006, 20:14)
Ja det var lite av vad jag pysslat med, men visst är vi flera som har planterat i helgen?  :)

Möblerat om bland en del perenner, flyttat rosor, planterat buskar, klippt gräs. Jotack, här har varit fullt upp hela dan... Känns verkligen att man har en rygg... Har dövat ryggvärken med ett par glas vin - roligare än Panodil rolleyes.gif Jag kommer att sova jättegott i natt. biggrin.gif
Anki V
……och jag har i helgen grävt 21 rosgropar och planterat. I och för sig var det lättgrävt men jag ville ha djupa hål så på slutet i varje grop använde jag en liten trädgårdsspade.

Kantat en rabatt, 90x300 med det där fula men praktiska kantbanden av tryckimpregnerade trästavar, fyllt rabatten med jord, försökt att trava snygga stenar runt rabatten för att dölja värsta ”fulheten”. Beslut är nu taget om att kantbanden ska målas i någon lämplig färg, kanske ”falugrönt”.

Jag har också planterat ca 300 små perennplantor och ett antal förkultiverade dahlior.

I ivern över att det faktiskt var nästan sommartemperatur köpte jag mig en Hortensia (Endless summer) som har fått sin plats i samma rabatt som Bergvallmon. wub.gif
Det ska bli spännande att se om den överlever z5. Rabatten är i alla fall ordentligt upphöjd och väldränerad.

I kväll har jag också börjat ”avhärda” pelargoniorna, 25 stycken som ska in och ut. Det finns ju plats på altanen nu när perennerna är utplanterade.
Måste man vara lika noga med avhärdningen av "Pellisar"?
Svaret är väl Ja förmodar jag. laugh.gif

Jag höll på att glömma att jag planterat om Änglatrumpeten och Daturorna i större krukor samt spolat av allt som står på altanen med vattenslangen, fy sjutton va´ mycket björkpollen det kommit i helgen.

Jag är just nu så trött att jag inte vet hur jag ska kunna uppbåda några krafter att ta reda på alla rester dvs. diska flaken plantorna stått på och tomma jordiga krukor. Allt står nu på diskbänken i köket, väskan är ouppackad, tidningar och reklam väller nedanför brevinkastet,

Jag orkar inte mer arbete i kväll!!!:unsure:

/Anki
Merlin
Nu har jag skrapat fasaden på förrådet, tagit bort en del rutten panel som ska ersättas med nytt virke imorgon samt målat den första sidan med herrgårdsgult. Kom också att tänka på att mina romantiska rabatter som går i lavendelblå, rosa, lila, silvergrå och vit kanske inte passar längre till det gula sad.gif ...........................
Inga från Närke
Har träningsvärk i mina armar efter allt ogräsrensning i min slänt. Men det är en skön känsla tycker jag eftersom jag sitter på kontor till vardags. Man vet att det finns lite muskler i kroppen lite här och där.
Detta har jag sysslat med, allt ogräs är sviter efter vinterns fågelmatning.
Före

Efter
Lady Hamilton
CITAT (Inga från Närke @ 04-06-2006, 22:05)
Har träningsvärk i mina armar efter allt ogräsrensning i min slänt.........

ohmy.gif Oj! Vilken skillnad Åh vad fint det blev sen wub.gif I dag har jag haft en
"Ikea o Plantagen dag" Men tyvärr har jag inte gjort några fynd sad.gif
Men samtidigt så blev inte plånboken "tom" heller laugh.gif

Men i morgon........då skall jag fortsätta i trädgården smile.gif
Madeleine1
Och jag har planterat nyinköpta växter, rensat lite, flyttat runt växter och fyllt på mer jord i ett par rabatter. Min man har varit ovanligt intresserad av trädgårdsarbete i helgen, så jag tog med både honom och sonen till Löta igår och "shoppade friskt"... biggrin.gif
Anki V
CITAT (Anki V @ 04-06-2006, 21:03)
Jag är just nu så trött att jag inte vet hur jag ska kunna uppbåda några krafter att ta reda på alla rester dvs. diska flaken plantorna stått på och tomma jordiga krukor. Allt står nu på diskbänken i köket, väskan är ouppackad, tidningar och reklam väller nedanför brevinkastet,

Jag orkar inte mer arbete i kväll!!!:unsure:

/Anki

Den där som sitter på ens högra axel och viskar... har talat! blink.gif
Både "flaken" och krukorna är diskade, ställer jag klocka en 1/2 timme tidigare i morgon så hinner jag bära ut prylarna till förrådet också wink.gif

(Dj***a Luther)

/Anki V
ewa zon 3
Oj, oj, oj vad ni hunnit med mycket! ohmy.gif
Jag är glad att jag hunnit ploppa ned de flesta plantorna och rosbuskarna i min vita rabatt. Studentfirande, invasion av släktingar, viktig fotbollsmatch mm kom liksom i vägen för trädgårdarbete. Men jag har haft kul än då.
Diska krukor är tråkigt. Jag diskar mina i en stor barnbadbalja med propp i botten. Lätt att släppa ut och byta vatten då.

/Ewa smile.gif
linvik
Anki V: Du är så himla flitig!!

Jag kollade i ditt album... vad avancerat med dränering i rosgropen! Jag håller också på med en rosgrop, men inte sjutton har jag dräneringsrör. Och lera är det under också :-o
Anki V
CITAT (linvik @ 05-06-2006, 00:16)
Anki V: Du är så himla flitig!!

Jag kollade i ditt album... vad avancerat med dränering i rosgropen! Jag håller också på med en rosgrop, men inte sjutton har jag dräneringsrör. Och lera är det under också :-o

Nåja, så himla flitig är jag bara när jag har roligt laugh.gif . Jag kan vara världens lataste när det handlar om tråkigt "rutingöra"

När det gäller dräneringen i "rosgropen" så gav det ena det andra. unsure.gif

Ovanför sommarstugetomten finns det ett berg och vatten rinner som bekant nedåt. Jag bröt ju bort en massa sten och alla dessa stena låg fastkilade i vatten och lera. När stenarna var borta så fylldes groparna snabbt av vattnet och det ville inte sjunka undan. Man kunde riktigt se hur det rann vatten uppifrån berget ner i min grop.

Hade jag inte haft 15-20 cm vatten ständigt stående i gropen så hade nog inte jag lagt ner dräneringsrör heller. smile.gif

/Anki
Tezzla
Ojojoj, 300 plantor? blink.gif Hur stora trädgårdar har ni egentligen och är de alldeles tomma på växter? tongue.gif
Anki V
CITAT (Tezzla @ 05-06-2006, 23:59)
Ojojoj, 300 plantor?  :blink:  Hur stora trädgårdar har ni egentligen och är de alldeles tomma på växter?  :P

Svaret på 1:a frågan är: Inte så stor
Svaret på 2:a frågan: Ja

Jag har/hade 1 stor...

....och två små rosenrabatter att fylla upp med sällskapsväxter plus en aldeles nygjord rabatt där jag placerat 40 småplantor av Blå bergvallmo.

Sedan går det åt ett atal plant när man sk fylla balkonglådor, urnor och annat "krafs"

De där ungefär 300 planten syns knappt i rabatterna laugh.gif

Njuta av någon blomprakt får nog vänta till nästa sommar wink.gif

/Anki
Anki V
CITAT (Anki V @ 04-06-2006, 21:03)
I ivern över att det faktiskt var nästan sommartemperatur köpte jag mig en Hortensia (Endless summer) som har fått sin plats i samma rabatt som Bergvallmon.  :wub:
Det ska bli spännande att se om den överlever z5. Rabatten är i alla fall ordentligt upphöjd och väldränerad.

/Anki

Ja, den där hortensian.....

Inköpt på Plantagen och den stod där "uteväxterna" står. Jag kunnde inte en föreställa mig att den inte skulle vara "avhärdad". Den tanken dök aldrig ens upp i min hjärna.

I fredags när vi komm till stugan igen så var alla blomknoppar svarta och en stor del av bladen hade något som ser ut som brännskador. sad.gif

Det var bara att klippa bort allt fult och hoppas att den skjuter nya skott. Den ska ju blomma på årsskotten så fram på sensommaren kanske jag får se några blommor.

/Anki
Lady Hamilton
ohmy.gif Nä men fy vad tråkigt..................hoppas att den "repar sig"
Kanske jag ändå "måste" göra ett hem besök i din stuga? smile.gif
Ärligt talat är jag väldigt nyfiken på hur det ser ut där wub.gif
Anki V
CITAT (Hamilton @ 12-06-2006, 09:04)

Du är hjärtligt välkommen! laugh.gif Det finns alltid en kopp kaffe att få.

I och för sig är det inte så mycket att se ännu, men nästa år...... laugh.gif

Nu är det en massa jordhögar som till hösten ska fyllas i gropar och runt stenar i "gräsmattan" (för att kunna gå där med gräsklippare) och båthusbygget gör att det är lite byggarbetsplats/kalhygge över tomten smile.gif

I rabatterna sticker det upp några nakna små pinnar som förhoppningsvis ska bli rosor. Lite ynkliga förstaårs perenner, Riddarsporrar, aklejor, besrgvallmo finns det också där men det är långt kvar till något att kunna visa upp.

Men jag tycker ändå att det är fint, förmodligen har jag något sorts dolt synfel laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jordhögarna syns inte på den här bilden. De ligger ungefär där "fotografen" står

Detaljbild över byggarbetsplatsen (det mest viktiga)

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 12-06-2006, 13:57)
CITAT (Hamilton @ 12-06-2006, 09:04)

Du är hjärtligt välkommen! laugh.gif Det finns alltid en kopp kaffe att få.

rolleyes.gif Kom på att det är nog bäst att du PM:ar vilken infart som leder till eran stuga, såg i dag att det finns en del att välja på.........och om man svänger av från "huvudvägen" eller om infarten ligger efter "andra vägen" wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon