CITAT (KURT @ 14-05-2003, 09:09)
I radioprogrammet "vetenskapsradion samhälle" idag kl 13.20, förklarar professorn i fastighetsvetenskap vid Lunds tekniska högskola, Ulf Jensen. Att det kommunerna skulle kunna tjäna mycket pengar på att bebygga koloniträdgåradarna med villor istället. Dessutom ifrågasätter han om koloniträdgårdarna skall få hägna in hela områden och hålla allmänheten utanför, där kan han nog ha rätt anser jag.
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index....p?programID=410Fast jag undrar om det låter sig göras så lätt? Det var ju ganska massiva protester när nya Årstabron i Stockholm to en liten bit av ett koloniområde.
Somliga framför i dessa tider otroligt osolidariska och kortsynta ekonomiska "lösningar".
Starka krafter verkar t.ex. för att avskaffa Strandskyddet så att det ska bli fritt fram att korka igen ALLA stränder. Som argument anförs att kommunerna därigenom blir attraktivare, kan locka till sig viktig "spetskompetens" m.m. och dra in mer pengar på allehanda sätt.
I nuläget finns ju tack och lov åtskilliga obebyggda strandområden som är allas "egendom" tack vare Allemansrätten.
Personligen tycker jag att det vore fullständigt vidrigt om Strandskyddet upphävdes, och att Allemansrätten avskaffades vilket jag allvarligt befarar kan ske inom kort om EU får råda.