Mycket intressant tråd. Jag har själv rätt länge gnällt över hur svårt det är med ekollon.
Förutom att lönnar utvecklar många gånger fler lönnfrön än ekar producerar ekollon, är den största anledningen till att det förekommer 1000-tals fler lönnsådder i skogar och diken den att lönnfröna tål vintern. Då menar jag inte kölden, för den tål säkert båda. Däremot ligger lönnfrön på marken under fuktiga vårar, höstar och våt snö och gror gladeligen på senvåren. Ekollon däremot klarar inte alls lika bra av fukt utan ruttnar och förmultnar mycket enkelt (skalet ser ofta okej ut, men inuti är de svarta och mjuka). Har själv jagat små ekplantor i en park med flera stora ekträd, som producerade ekollon. Visst finns det ekollon på marken, men hittade bara någon enstaka frösådd ek under en buske.
Tog från samma träd på hösten ett hundratal ekollon som jag samlade i en påse. Borde dock ha haft dem i fri luft, eftersom nästan alla ekollon grodde i påsen, på hösten. I alla fall ekollon från motsvarande Sveriges zon 3 gror till 90% sannolikhet ungefär. Så grobarheten är det inget fel på om man frågar mig. Det stora problemet är att de inte klarar av att övervintra!
Man kan själv titta på ekollonen under ett träd denna tid på året och notera hur förstörda de är (i alla fall i Finland

)
Ett annat problem är det att ekollon gärna äts upp av djur. Speciellt små maskar, eller larver, gör hål i dem och förstör innandömmet.
Att så ekollon på hösten i krukor har för mig gått mestadels dåligt. Sådden borde hållas väldigt torr tills den tid på året då ekollon vanligen gror. Detta gäller i alla fall ekollon sådda i trädgårdsjord. Sandjord och såjord kanske är mer skonsam med fukten.
Det bör också nämnas att ekar lite högre upp i landet antagligen kan producera ekollon som inte riktigt hinner mogna tillräckligt för att gro.
Det är lustigt att det inte finns fler dungar med nästan enbart lönnar, med tanke på hur enkelt de förökar sig. En sak som är till lönnfrönas nackdel är den att de gror av ljus. De gror t.ex. fastän det är relativt kallt och därmed förfryser de små groddarna ofta högre upp i landet.
Askfrön hör till ädelträdsfrön som också är besvärliga. De förrutnar knappst så enkelt, men de gror först efter en värmeperiod och en köldperiod. Alltså gror de inte påföljande sommar utan först sommaren året därefter (om de klarar sig så länge).
All min info kommer från egen erfarenhet.
Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)