CITAT (Katti med torpet @ 07-06-2006, 19:44)
Är inte båda dessa buskar bladtäckta ända nerifrån? Men de kanske går att stamma upp, jag skulle vilja att baldverket bildar ett tak som man kan gå under...
Många som egentligen är buskar finns numera att köpa uppstammade till små träd. Häggmispel t ex, jag har också sett uppstammad körsbärsbenved och fler som jag inte kommer ihåg. En del av dem är väl kanske mer typ "radhusträd" och litet för låga att gå under...men kolla runt hos trädgårdshandlarna så hittar du säkert en del.
Dessa färdiguppstammade buskar brukar dock inte vara flerstammiga.
En fin liten lönn är kopparlönn som man kan ha som upprätt buske eller litet (och oftast flerstammigt) träd. Men den har jag mest sett säljas som rätt små ex, och den växer inte fort, så det kan ta tid att få det resultat du vill. Men då kan man verkligen snacka om vackra stammar. Och apropå det finns ju också olika strimlönnar, de blir inte så stora.
Sedan var det ju någon...minns inte vem...som till en utställning gjorde en liten skuggig lund av vildplommon. Fast exakt vad "vildplommon" vet jag inte, har inte hittat det i någon bok eller i handeln, kanske någon annan kan förklara?